Gjuta med kolfiber

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Gjöt en del föregående vinter med glasfiber, tillverkade egna pluggar etc.
Denna vinter har jag tänkt gkuta av min stålbakskärm och tillverka en ny i kolfiber.

Anledningen till att jag just vill ha kolfiber är att denna endast skall klarlackas så att man ser fibern under. Framskärmen köper jag färdig, men detta går inte att göra med bakskärmen då den är egentillverkad.

Lite frågor:
Hur fasiken gör man detta hemma?
Är det ett krav att man har vakuumsug etc?
Går det att få det snyggt, eller kommer det att se ut som skit?
Kostar det liv och lem i material?

Tack på förhand!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att få kolfiber tillräckligt snyggt för att det skall kunna ligga överst olackat är inte helt enkelt även för erfaret folk....
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Taget!

Trådarna var mer inriktade på vanlig glasfibergjutning snarare än kolfiber tyvärr.
Formen är visserligen ganska enkel (bakskärmen), men det kanske blir för svårt iaf?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Taget!

Trådarna var mer inriktade på vanlig glasfibergjutning snarare än kolfiber tyvärr.
Formen är visserligen ganska enkel (bakskärmen), men det kanske blir för svårt iaf?

Prova dej fram! Hur blir folk annars duktiga på det? Friskt vågat! Så stora pengar handlar det inte om i ditt fall.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Helt rätt! :tummenupp

Men det vore gott att få reda på lite fler konkreta tips hur man skall gå till väga.
Att gjuta med glasfiber är avsevärt mycket lättare då du kan klippa eller riva delarna i mindre delar, så är inte fallet med kolfiber om du skall ha det snyggt.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Helt rätt! :tummenupp

Men det vore gott att få reda på lite fler konkreta tips hur man skall gå till väga.
Att gjuta med glasfiber är avsevärt mycket lättare då du kan klippa eller riva delarna i mindre delar, så är inte fallet med kolfiber om du skall ha det snyggt.

Bygga en i glasfiber och sen drapera sista lagret med coolfibern ?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
fast man vill ju ha kolfibern först i formen isåfall, lägger du på den sist blir det ojämt, och slipar du på det förstör du kolfibrerna så det blir fult.
Sök annars på "baging" på nätet så får du se olika tekniker för vacuum-bagging som nog blir bäst, dom enklaste anvädner vanligt byggplast och dammsugare typ...
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
fast man vill ju ha kolfibern först i formen isåfall, lägger du på den sist blir det ojämt, och slipar du på det förstör du kolfibrerna så det blir fult.
Sök annars på "baging" på nätet så får du se olika tekniker för vacuum-bagging som nog blir bäst, dom enklaste anvädner vanligt byggplast och dammsugare typ...

Sorry var litte luddig där i formulerigen.
Jag har gjutit doningar först i glasfiber.
Sen tagit ut dom ur formen och sen draperat på ett lager kolfiber.
 

Bifogat

  • 4.JPG
    4.JPG
    192.4 KB · Visningar: 684
  • 7.JPG
    7.JPG
    198.3 KB · Visningar: 508

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hur gjorde du "draperingen"?
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Jag har med framgång använt pluggen för att pressa in kolen i formen
Eftersom kol är styvare än glas pressar det ut sig själv från formen om den är välvd, lägg i pluggen och pressa antingen med vikter eller skruvtvingar beroende på utseende.
Tänk på att använda epoxi i stället för polyester.
Jag använder dessutom föräldrarnas bastu som baklav vilket gör kolen styvare och hårdare när det härdat. Glöm inte släppmedel om du gör det dock!!

Hör med BeHp plastprodukter i klågerup, han är väldigt billg (grossist).

Lycka till, det är faktiskt inte så svårt. Du kan alltid klarlacka efteråt.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hur gjorde du "draperingen"?

Använde epoxi med lite förtjockningspulver i.
Vette fan exakt vad det heter.
Epoxin är betydligt mer tunnflytande och inte lika klibbig som polyestern, därav detta.
Penslar på ett tunnt lager så inte väven glider omkring allt för jävligt sen stöpplar(duttar med pensel) jag väven på plats.

Har lite bitar liggandes om du vill leka och testa innan du gör den riktiga skärmen.:tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det är ju lysande boys!

Skall ju pula lite med ett par smådetaljer som kan få en liten skinande yta av den ädla fibern. Kan ju hålla mig till småpysslet innan jag ninjar loss med skärmen :tummenupp
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
tipset jag kan ge dig är att prata med Lassed här på forumet, han jobbar med kolfiber och gör modeller/gjuter med mera hela dagarna. han har bland annat gjort en kåpa till mig som jag hade på min förra bil.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
OK!

Ger han ut sina tips "gratis" då?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vassego mina damer...
 

Bifogat

  • 150px-Sunflower_seeds.jpg
    150px-Sunflower_seeds.jpg
    7.5 KB · Visningar: 1,935
  • Hogan%20green%20Fisarmonicaph1_Large.jpg
    Hogan%20green%20Fisarmonicaph1_Large.jpg
    22 KB · Visningar: 138

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Visst är det fusk, men jag har dåligt med både vakummaskiner, ugnar etc som man kan pula in en hel framskärm i, ,men hjälp tas tacksamt emot!

Henke du är fan inte klok!
:D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top