Har beringer-skivor fram på hojen och tänkte jag skulle köpa belägg nu. Beringers racebelägg kostar 795/set o det känns lite väl saftigt, vad finns det för bra alternativ? Funkar vanliga belägg eller behövs det nåt special-special?
stavgren skrev:Har beringer-skivor fram på hojen och tänkte jag skulle köpa belägg nu. Beringers racebelägg kostar 795/set o det känns lite väl saftigt, vad finns det för bra alternativ? Funkar vanliga belägg eller behövs det nåt special-special?
stavgren skrev:Mailade pean, får se vad dom kostar. Funkar det för Fredrik Jansson funkar det väl för mig![]()
Är dom lika dyra blir det väl EBC eller SBS. Det är ingen risk att sabba skivorna med sintrade belägg?
Superbike Roger skrev:Ferodo CP911 är bra belägg.
Geiger skrev:Monterade Ferodo belägg på min gamla R750, dom tog dåligt, och efter ett pass på bana, så var skivorna kron skeva!!![]()
stavgren skrev:Mailade pean, får se vad dom kostar. Funkar det för Fredrik Jansson funkar det väl för mig![]()
Är dom lika dyra blir det väl EBC eller SBS. Det är ingen risk att sabba skivorna med sintrade belägg?
Just därför som jag var lite fundersam. Sliter det hårt på stål sliter det ju ännu värre på järn.benfre skrev:Vänta nu, det är väl sintrade belägg som sliter rätt hårt på skivor va ?
/Fredrik
Ska du bry dej om livslängden får du svårt att hitta bra bromseffekt. Jag kör efter 2 säsongers testande av diverse belägg med Vesrah stålsintrade belägg och ISR-skivor, bra livslängd och bra bromseffekt. Har testat Carbon Lorraine, dom gick upp i rök efter 3 timmar på knutstorp. SBS och EBC tyckte jag hade markant sämre bromseffekt när dom blev varma, Ferodo funkade hyffsat, men Vesrah var den bästa kompromissen mellan bromseffekt, pris och livslängd enligt min åsikt.benfre skrev:Vänta nu, det är väl sintrade belägg som sliter rätt hårt på skivor va ?
/Fredrik
Nr:18 skrev:Ska du bry dej om livslängden får du svårt att hitta bra bromseffekt. Jag kör efter 2 säsongers testande av diverse belägg med Vesrah stålsintrade belägg och ISR-skivor, bra livslängd och bra bromseffekt. Har testat Carbon Lorraine, dom gick upp i rök efter 3 timmar på knutstorp. SBS och EBC tyckte jag hade markant sämre bromseffekt när dom blev varma, Ferodo funkade hyffsat, men Vesrah var den bästa kompromissen mellan bromseffekt, pris och livslängd enligt min åsikt.
benfre skrev:Skivor är bra mycket dyrare än belägg väl så man vill ju skona skivan. Vilka belägg är sk. organiska igentligen och vad innebär det, någon som kan reda ut ?
Kanske kan hitta en internetbutik i USA eller liknande som säljer belägg till bättre priser ?
/Fredrik
Visst är beläggen billigare, men kompromissen mellan pris, bromseffekt och livslängd gör att man kan inte få hela kakan. Mina ISR-skivor lär hålla hela denna säsongen oxå, jag har kört 2 säsonger med dom redan.benfre skrev:Skivor är bra mycket dyrare än belägg väl så man vill ju skona skivan. Vilka belägg är sk. organiska igentligen och vad innebär det, någon som kan reda ut ?
Kanske kan hitta en internetbutik i USA eller liknande som säljer belägg till bättre priser ?
/Fredrik
Superbike Roger skrev:Hade du haft en honda så skulle en viss person här kunna fixa HRCbelägg till dig.
Nr:18 skrev:Visst är beläggen billigare, men kompromissen mellan pris, bromseffekt och livslängd gör att man kan inte få hela kakan. Mina ISR-skivor lär hålla hela denna säsongen oxå, jag har kört 2 säsonger med dom redan.
Har inte uppmätt slitage öht på mina skivor. Kan kontrollmäta senare i dag, nya är dom 5 mm har jag för mej.benfre skrev:Så du menar att du kör med sintrade för att de bromsar bäst och håller länge. Fast skivorna slits något fortare. Alltså så stor del av kakan som möjligt enligt dina tester
/benfre
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli