glöm solvisir eller mörka visir

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
95 kawasaki ninja
Uvex presenterar ett visir som reagerar på solen(likadant som ett svets visir) detta kommer att fungera,när solen gassar mot visiret så blir visiret mörkt o när man kör in en tunnel så ändras visiret till ljust,detta sker på tiondelar.Detta visir har världspremiär på Kölnmässan i oktober.Detta visir kommer också visas på Älvsjö mässan i Jan av Qualitytimeproducts.se

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Jag kör med en variant av detta på min Marushin, blir relativt snabbt mörkare men inte så mörkt man vill ha i starkt motljus, tillräckligt för en ljus sommardag iaf.. Kanske Uvex blir både mörkare och växlar snabbare månne, spännande!

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
95 kawasaki ninja
Jag kör med en variant av detta på min Marushin, blir relativt snabbt mörkare men inte så mörkt man vill ha i starkt motljus, tillräckligt för en ljus sommardag iaf.. Kanske Uvex blir både mörkare och växlar snabbare månne, spännande!

Detta visir kommer att skötas manuellt eller via sensorn,detta sker på 10 delar.Har sett hur det funkar,bye bye solvisir eller mörka visir.Ett visir på alla resor i alla väder

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Vet att svetshjälmar har batterier som behövs vid den snabba växlingen mellan tonat och för att det ska just tonas, hur fungerar detta måntro?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Överfett .. hoppas uvex hjälmar sitter bra på min skalle. Nån som vet vad det är för skalformer de har ? Liknar de Arai Chaser/Condor något ?

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
95 kawasaki ninja
visir

Vet att svetshjälmar har batterier som behövs vid den snabba växlingen mellan tonat och för att det ska just tonas, hur fungerar detta måntro?

detta visir kommer öckså fungera med ett batteri som laddas med USB kabel eller vanligt.batteriet ska funka i 24H.Funkar exakt som ett svetsvisir men bättre,detta visir kommer bara att säljas till Uvex hjälmar i början.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Finns liknande som tillbehör från fogcity, Hyperoptics, jag har haft i i några år men bara använt det på ett race, funkade men jag har inte saknat det nån annan gång.

0000_Fog_City_Hyper_Optiks_Visor_Inserts_Mint_Green.jpg

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Jag har haft det i tre år på min glasögon och dom behöver inga batterier :) Men det går inte supersnabbt att få bort toningen.

Det är temperaturberoende också.

Finns ju linser som också reagerar på sol, det tycker jag är häftigt.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Lite märkligt att visiret reagerar på solljus, och ändrar toning, men kan inte laddas av solen? Batteri i visiret? Ja, eller hjälmen då...:va

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Jag har haft det i tre år på min glasögon och dom behöver inga batterier :) Men det går inte supersnabbt att få bort toningen.

Det är temperaturberoende också.

Finns ju linser som också reagerar på sol, det tycker jag är häftigt.

Ja, men för toningar på ett par millisekunder så behövs batteri :)

Ska bli intressant att se hur konstruktionen ser ut, man vill ju inte precis ha ett tungt batteripaket i hjälmen :p

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Finns ju vanliga glasögon som tonar när det blir mörkt (utan batterier dårå) Så tekniken finns ju redan och har funnits länge. Min far har haft såna glasögon så länge jag kan komma ihåg iaf.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
om någon får tag i en länk till information så skulle det varit bättre än att alla spekulerar

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap

min svetshjälm(esab Origo-Tech 9-13) har inget batteri .är som en "solcell" ovanför glaset, får "sol" av ljusbågen

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Lazer har ju fipplat med ett "tonbart" visir som jag varit sugen på redan sedan jag först hörde talas om det, men skiten släpps ju aldrig.

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=r5B1K6-ISfM[/YOUTUBE-ID]

Fattar för övrigt inte varför det inte kommit tidigare.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
24h batteritid sen måste batteriet laddas låter lite trist. Fast det kanske bara drar batteri när man använder hjälmen annars måste man ju ladda inför varje tur typ.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har testat Uvex variant på deras skidglasögon och den är väldigt snabb och blir riktigt mörk. Vanliga fotokromatiska visir (typ Marushin) och glasögon går absolut inte att jämföra.

Ska bli kul att se hur bra det funkar på MC-hjälmar.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...