Glömt att hälla i kylarvätska!

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Hondan står i kallgarage under vintern och när jag var där senast för att hämta hem batteriet märkte jag att kylarvätskan var näst intill slut!

Är det bara att hälla på mer som den står eller måste den igång för att det ska gå runt?

Det är 50/50 som gäller väl? Vatten/glykol.

Ska man dumpa ut resterna av den gamla innan man fyller på? Vet inte när den är bytt senast. Om ja, någon som vet ifall det är lätt att göra på en cbr 600 -92?

Tappa ur den gamla och fyll upp med ethylenglykol 50/50 blandning så får du frys- och korrosionskydd.

Och ska man fylla på så ska det antingen vara färdigblandad 50/50 eller så blandar du till 50/50 som du sedan häller i.

Frysskyddet försämras med både för mycket och för lite glykol

Kolla vilken färg kylvätskan har. Är den rosa fyller du på med rosa. Är den blå fyller du på med blå. Dra inte i gång motorn, fyll bara på.

Öhum... färgerna är ingen kod eller säkert sätt att hålla isär de olika sorterna. Grön är oftast propylen. Blå är oftast ethylen. rosa/röd är oftast longlife. MEN det är inget tillverkarna håller sig till 100% så det är jäkligt dumt att chansa.

propylen och ethylen är ingen katastrof att blanda men det blir svårt att kolla kylskyddet sedan bland annat. Sedan finns de 2 olika sorters longlife dessutom så...

Nä blanda ethylen från början och skölj systemet mellan är det säkraste kortet. Fast det är ju ingen hit att hålla på med i minusgrader. Om du är orolig över skyddet och inte kan byta för tillfället kolla med en aerometer.

Kolla vilken färg kylvätskan har. Är den rosa fyller du på med rosa. Är den blå fyller du på med blå. Dra inte i gång motorn, fyll bara på.

Last edited:
Tack för tipsen! Kan man skölja ur med vanligt vatten eller krävs något starkare för att få bort resterna?

Tur att man inte behöver dra igång motorn då iaf eftersom jag precis tagit ur batterierna och gömt undan dem!

Vänta till våren, häll ut, skölj och fyll på ny.

Eftersom det är så lite kvar, ger det verkligen fullgott skydd under vintern då?

Tack för tipsen! Kan man skölja ur med vanligt vatten eller krävs något starkare för att få bort resterna?

Tur att man inte behöver dra igång motorn då iaf eftersom jag precis tagit ur batterierna och gömt undan dem!

Eftersom det är så lite kvar, ger det verkligen fullgott skydd under vintern då?

Luft brukar inte frysa vid våra breddgrader :D

edit, ja om du nu inte vet fryspunkten på det som är kvar så kan du ju hälla av nu och fixa till våren.

Ja nu menade han nog korrosionsskydd :)
Jag vet inte hur fort det börjar rosta men själv hade jag nog bytt
snart såvida den inte står i varmgarage. Edit: Vilket den inte gjorde nej.

kör biltemas billigaste (etylen) samt batterivatten 50/50
Det köpte jag till Busan och slog i.

Det blev jag tipsad om av bla Boris JR här på sportis.

Sen hörde jag att destilerat vatten inte är skonsamt, att man ska tillsätta en liten ¨
mängd kranvatten. Men den färdigblandade man kan köpa innehöll destilerat så jag sket
i det

Last edited:

Menar du i kylaren eller expansionskärlet?

Är det lite vätska i exp-kärlet kan du skita i det och fixa det till våren, det spelar ändå ingen roll vad du har där i eftersom det inte rinner in till kylsystemet om du inte kör motorn varm.

Är det kylaren du har lite vätska i så kan du ju börja med att kolla vad som fattas, peta ner en pinne och okulär-besiktiga, kan ju räcka med 2dl vatten om det är så.

Ska du vara på säkra sidan så töm ut kylsystemet genom att dra bort en av kylvattenslangarna längst ner, återmontera, fyll på, men du kommer ändå behöva efterfylla efter att motorn varit igång.

/Fredde

Ja nu menade han nog korrosionsskydd :)
Jag vet inte hur fort det börjar rosta men själv hade jag nog bytt
snart såvida den inte står i varmgarage. Edit: Vilket den inte gjorde nej.

Ja men nu har han väl ett expansionskärl av plast som vattnet börjat tryta i så det skall väl inte rosta så värst fort.

edit, jaha nu vart jag för långsam igen

Menar du i kylaren eller expansionskärlet?

Är det lite vätska i exp-kärlet kan du skita i det och fixa det till våren, det spelar ändå ingen roll vad du har där i eftersom det inte rinner in till kylsystemet om du inte kör motorn varm.

Är det kylaren du har lite vätska i så kan du ju börja med att kolla vad som fattas, peta ner en pinne och okulär-besiktiga, kan ju räcka med 2dl vatten om det är så.

Ska du vara på säkra sidan så töm ut kylsystemet genom att dra bort en av kylvattenslangarna längst ner, återmontera, fyll på, men du kommer ändå behöva efterfylla efter att motorn varit igång.

/Fredde

Tack än en gång för all hjälp! Har aldrig bytt kylarvätska innan, så detta är helt nytt för mig.

Expansionskärlet är den behållare i plast som man fyller på igenom väl? Där finns lite vätska kvar som skvalpade runt på botten.

Om det finns lite kvar i expansionskärlet antar jag att kylaren bör vara full. Men man vet väl aldrig. Var kan jag se det? Är det viktigt att kylaren är helt full av vätska? Expansionskärlet borde väl vara skitsamma.

Du har nog precis rätt nivå... Kolla till våren när du ska ut o köra, så ser du hur expansionskärlet kommer fyllas upp fint av sig själv.

Jag slaravde med glykolhalten på min hoj förra vintern och då det va riktigt kallt, så sköt den frostpluggarna och olja samt kylarvatten blandades i en salig blandning! :gnissla Men det fixades ganska lätt. Man gör inte om det i alla fall.

Så tänk på att ha bra frysskydd!

Du har nog precis rätt nivå... Kolla till våren när du ska ut o köra, så ser du hur expansionskärlet kommer fyllas upp fint av sig själv.

Det förstår jag inte hur det kan vara möjligt?

Jag vet ju inte vad det är för blandning i, inte heller om kylaren är fylld. Vet inte hur man kollar mängden i kylaren och är rädd för att något ska paja om det skulle visa sig vara för lite!

Skulle inte vilja vara med om din upplevelse Gröön!

Lägger till en bonusfråga, tog hem batteriet laddade det och nu visar den spänning på 13.3 volt, är det inte väldigt mycket? Mitt andra batteri visar endast 12.8 efter laddning.

Lägger till en bonusfråga, tog hem batteriet laddade det och nu visar den spänning på 13.3 volt, är det inte väldigt mycket? Mitt andra batteri visar endast 12.8 efter laddning.

Batteriet var det lastat eller inte, om inte så betyder det inget alls.

Är du orolig för glykolhalten så häll bara av allt och fixa till våren.

Det förstår jag inte hur det kan vara möjligt?

Jag vet ju inte vad det är för blandning i, inte heller om kylaren är fylld. Vet inte hur man kollar mängden i kylaren och är rädd för att något ska paja om det skulle visa sig vara för lite!

Skulle inte vilja vara med om din upplevelse Gröön!

Prova att räta upp cykeln från stödet kanske? Det brukar vara nog för att nivån ska bli rätt i expansionskärlet. 13,3 volt är bra.

Batteriet var ej inkopplat till mcn eller laddaren när jag mätte. Lite konstigt bara att mitt 2 månader gamla batteri (13,3volt) inte lyckas starta mcn när mitt gamla (12,7volt) gör det utan problem. Biltema.. man får vad man betalar för.

Prova att räta upp cykeln från stödet kanske? Det brukar vara nog för att nivån ska bli rätt i expansionskärlet. 13,3 volt är bra.

Jodå, jag rättade upp den när jag tittade!

Iofs, när jag skakade lite på mcn och jag såg att det skvalapade lite i expansionskärlet så var det ju absolut inte fruset iaf. Det kanske betyder att glykolhalten är lugn?

Det kanske betyder att glykolhalten är lugn?

Det finns bara ett sätt att förvissa sig om vad man har för fryspunkt på kylvätskan:glykolprovare.
Har du ingen sån så ta med dig några droppar till närmaste mack, och kolla där,.

*/ ?>
Back