Glad 525 ägare!

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Sådär ja! nu i måndags köpte jag en KTM 525 EXC -05 som gått 34 h. Gissa om jag e glad och gissa om jag vill hem! E på resande fot med jobbet o kommer hem först på fredag.. fick åka hemifrån precis efter jag kommit hem med hojen! :huvet
Hursomhels kommer jag mötas av hennes fina stjärt när jag öppnar dörrn till min lägenhet på fredag! :banana

En fråga i förbifarten: Hur har ni löst faktumet att det inte finns något tändningslås på hojjen? vill ju inte behöva sitta på helspänn så fort man hör en stånka smälla igång!

Bilder kommer!
 

arbe21

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 520sx Motard
Du får sätta dit ett tändningslås.
Inte så svårt har jag för mig. Komme rinte ihåg riktigt på vilka sladdar den ska in men någon h'är på forumet kan det garanterat.

Grattis till en grym hoj!

dewil skrev:
2202969 Sådär ja! nu i måndags köpte jag en KTM 525 EXC -05 som gått 34 h. Gissa om jag e glad och gissa om jag vill hem! E på resande fot med jobbet o kommer hem först på fredag.. fick åka hemifrån precis efter jag kommit hem med hojen! :huvet
Hursomhels kommer jag mötas av hennes fina stjärt när jag öppnar dörrn till min lägenhet på fredag! :banana

En fråga i förbifarten: Hur har ni löst faktumet att det inte finns något tändningslås på hojjen? vill ju inte behöva sitta på helspänn så fort man hör en stånka smälla igång!

Bilder kommer!
 

pwracing

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2006
Ort
norrut
Hoj
SUZUKI VZ800
-first off,....grattis till en härlig båge!,....jag har opererat in ett tändningslås från 625:an på min 525 exc -06, känns ju lite bättre om man ställer ifrån sig hojen nånstans att ingen klåfingrig jävel startar den, :fatta! ,.........
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
pwracing skrev:
2203127 -first off,....grattis till en härlig båge!,....jag har opererat in ett tändningslås från 625:an på min 525 exc -06, känns ju lite bättre om man ställer ifrån sig hojen nånstans att ingen klåfingrig jävel startar den, :fatta! ,.........

Har du lite mer information, hur du kopplade. Bild kanske?
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
dewil skrev:
2202969 Sådär ja! nu i måndags köpte jag en KTM 525 EXC -05 som gått 34 h. Gissa om jag e glad och gissa om jag vill hem! E på resande fot med jobbet o kommer hem först på fredag.. fick åka hemifrån precis efter jag kommit hem med hojen! :huvet
Hursomhels kommer jag mötas av hennes fina stjärt när jag öppnar dörrn till min lägenhet på fredag! :banana

En fråga i förbifarten: Hur har ni löst faktumet att det inte finns något tändningslås på hojjen? vill ju inte behöva sitta på helspänn så fort man hör en stånka smälla igång!

Bilder kommer!

Grattis din råtta :D gissar på att det var den hojen jag ringde på efter dig...du hann först :4skrika

Åk till Superbike och fråga ifall inte dom kan lösa något smart till dig ang. tändningslåset.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Grattis!! Är själv sugen på att byta till en 525 EXC. Kom gärna med lite intryck och kommentarer när du har hunnit köra lite med den.
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
MackeNo1 skrev:
2203607 Grattis!! Är själv sugen på att byta till en 525 EXC. Kom gärna med lite intryck och kommentarer när du har hunnit köra lite med den.


Jag kan bidra med mina intryck då jag också precis skaffade en 525 EXC-05.
Jag hade en 660 innan och jag ångrar verkligen inte bytet. Inget ont om 660:n, det är en trevlig hoj det med, men 525:an är bättre på det mesta.

525 vs 660:

- Mindre vibrationer hos 525.
- 525:an känns 50 kg lättare, märks extremt tydligt vid körning på mindre banor samt på skogsvägar, den åker dit du tittar.
- Mer distinkt växellåda, 660:n hade en del mellanlägen som var otrevliga att få i. Har inte märkt den tendensen alls hos 525:an, den har en helt annan låda.
- Har inte ventiljusterat än men oljebyten går fortare på 525, kändes lite ovant att lägga hojen ner på sidan för att fylla filterhållarna bara. Ingen olja i ramen.
- 660:n hade väl något mer bottenvrid, ingen markant skillnad. 525 är mycket rappare.
- Originalpumpen till Beringers 4-kolvsok är väl accepterbart, inte den riktiga känslan man kanske vill ha. Ny 13mm pump står väl på inköpslistan för mig, det underlättar också bytet till endurohjulen då man kan byta hela bromskitet också utan luftning osv.
- Min 525:a har ingen ryckutjämnare i bakfälgen, känns som det sliter mer på drivpaketet.
- 525 är snyggare, en "riktig" motard.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nice..... lutar åt att 660:n åker ut på annons när som helst :D

Hur mycket kostar en sådan bromspump som du skriver om? Har tänkt köpa en hoj med både SM och endurokit så man vill ju ha så lätt som möjligt för att byta hjul...

Ska faktiskt precis ringa till kumlins motor och höra efter vad dom tar för att styva upp fjädringen på en 525 exc :)
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har inte kört någon 660 men jag tycker att 525:an verkar bättre utom serviceintervallerna då kanske. Köpte själv en ny crf 450 hm -05 och jag tror den är ganska likvärdig med 525. Tittade lite grann på 660 när jag skulle köpa men tycker den verkar klumpig, ingen elstart och designen ser (gammal) ut i jämförelse :D Har tidigare haft en ny dr 650 -00 som var skön att köra men var tung o saknade mycket effekt, går väl inte att jämföra riktigt med 660 dock. Tror att 525 har mer körglädje än 660 - mindre, lättare, rappare mm..






Who'sYourDaddy skrev:
2203703 Jag kan bidra med mina intryck då jag också precis skaffade en 525 EXC-05.
Jag hade en 660 innan och jag ångrar verkligen inte bytet. Inget ont om 660:n, det är en trevlig hoj det med, men 525:an är bättre på det mesta.

525 vs 660:

- Mindre vibrationer hos 525.
- 525:an känns 50 kg lättare, märks extremt tydligt vid körning på mindre banor samt på skogsvägar, den åker dit du tittar.
- Mer distinkt växellåda, 660:n hade en del mellanlägen som var otrevliga att få i. Har inte märkt den tendensen alls hos 525:an, den har en helt annan låda.
- Har inte ventiljusterat än men oljebyten går fortare på 525, kändes lite ovant att lägga hojen ner på sidan för att fylla filterhållarna bara. Ingen olja i ramen.
- 660:n hade väl något mer bottenvrid, ingen markant skillnad. 525 är mycket rappare.
- Originalpumpen till Beringers 4-kolvsok är väl accepterbart, inte den riktiga känslan man kanske vill ha. Ny 13mm pump står väl på inköpslistan för mig, det underlättar också bytet till endurohjulen då man kan byta hela bromskitet också utan luftning osv.
- Min 525:a har ingen ryckutjämnare i bakfälgen, känns som det sliter mer på drivpaketet.
- 525 är snyggare, en "riktig" motard.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
2600:- för styvare fjädrar.
4500:- för jobbet om dom ska byta fjädrarna och shimsa (stavning?) om gaffeln
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
peteR1000 skrev:
2203266 Grattis din råtta :D gissar på att det var den hojen jag ringde på efter dig...du hann först :4skrika

Åk till Superbike och fråga ifall inte dom kan lösa något smart till dig ang. tändningslåset.

Hehe. Tack! Så du fanns på riktigt alltså! Tänkte han körde något gammalt säljtrix!;)



Ang min första intryck av hojen är:
Har bara haft sporthoj innan så att köra i 150 kändes snabbt och relativt svajjigt. Lite stum i rumpan efter de 6 milen motorväg hem.

Dock genom stan var det riktigt kul! Så lätt o svänga med, känns som en cykel! Längtar verkligen hem nu.

Hoppas bara< min granne hunnit kolla ut en hoj så vi kan busa tillsammans!:p
Ska bli kul o köra med alla andra motard-snubbar på stan sen!:p

Nån som förresten vet om det körs något på nån go-cart bana eller liknande i Gbg?
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
dewil skrev:
2203880
Nån som förresten vet om det körs något på nån go-cart bana eller liknande i Gbg?

Jag tror inte motarder är tillåtna på någon riktig gokartbana i Gbg nu, det finns dock en rallycrossbana i Borås där det är motardträningar på onsdagar, alltså idag från 17.00. Det ska vara är en relativt stor grusdel på den banan, så hur motardvänlig den är vet jag inte än.
Det ska visst också ligga en riktig gokartbana alldeles intill, där MyAdventure kör motard men det verkar vara ok bara för dem. Jag hade tänkt att dra dit idag för att kolla hur den är men hinner tyvärr inte. Kör nog nästa vecka istället.

Ale ring har väl haft körningar tidigare år men inte längre. Hörde också att hela bana skulle läggas ner alternativt flyttas. Förhoppningsvis kanske vi får vara med på den nya om det blir någon.

Annars kanske man kan dra ihop ett gäng och köra nån kväll på nån större parkering, tex IKEA bäckebol?

MackeNo1 skrev:
2203744
Hur mycket kostar en sådan bromspump som du skriver om? Har tänkt köpa en hoj med både SM och endurokit så man vill ju ha så lätt som möjligt för att byta hjul...


Den här kan jag tänka mig är lämplig:
http://www.motostrano-store.com/ma195ramacy.html
Runt 2000:- alltså.

MackeNo1 skrev:
2600:- för styvare fjädrar.
4500:- för jobbet om dom ska byta fjädrarna och shimsa (stavning?) om gaffeln

Är 2600:- för bakfjädern med?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ok, 2000:- va ju inte farligt. Har det nån betydelse om man köper 13 eller 16mm? Ju större desto bättre antar jag?

2600:- va nog för bakfjädern också som jag förstod det.
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Grattis!!

Jag kan säga att jag är riktigt nöjd med min också, helt klart roligare än min xr650 även fast det inte var något direkt fel på den heller.. Men nu när man har en lättare hoj med ungefär samma pulver så växer hornen ut ännu mer när man är ute å busar, den bara ber om att köras på sladd och med fotpinneskrap i varje kurva :yoparty
 

pwracing

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2006
Ort
norrut
Hoj
SUZUKI VZ800
MackeNo1 skrev:
2204423 Ok, 2000:- va ju inte farligt. Har det nån betydelse om man köper 13 eller 16mm? Ju större desto bättre antar jag?

2600:- va nog för bakfjädern också som jag förstod det.

en omgång framfjädrar kostar 1000.-,...har bytt till ktm`s styvaste option-fjädrar, ska även schimsa om så småningom,...

Ds!,...håller med "whosyourdaddy" ang intrycket på hojen!
 
Last edited:

Enfield

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Alvesta
Hoj
KTM 525,Royal Enfield
hej!
Jag har en sx, den sitter ju hårdare fjädrar orginal, jag har inte schimsat om fjädringen på den, istället har jag mer och tjockare olja plus att jag har lagt i en extra teflonring i vardera gaffelben, tyckte det blev kanon efter lite skruvande med svarta ratten rebounden. Höglågfart justeringen i läge max åtskruvad(påverkar minst där)
Samtidigt om man både ska åka "grus" och motard blir det mycket mindre plock för att ställa om....testa det kostar inte många kronor.
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
MackeNo1 skrev:
2204423 Ok, 2000:- va ju inte farligt. Har det nån betydelse om man köper 13 eller 16mm? Ju större desto bättre antar jag?

2600:- va nog för bakfjädern också som jag förstod det.

Beringers rekommenderar själva sin 13mm-pump till 4-kolvsoket. Jag antar att bromsen blir lite väl stum om man köper en för stor pump, men om 16mm är för stort det vet jag inte. Det kanske finns någon med erfarenhet av en 16mm-pump till Beringer-oket?

Kolla först upp vilket bromsok du har/kommer att få, Brembo ska tex. kräva större pump pga större invändig area i oket, medan Beringer har mindre area och klarar sig därför med mindre pump.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
dewil skrev:
2203880 Hehe. Tack! Så du fanns på riktigt alltså! Tänkte han körde något gammalt säljtrix!;)

:lol närå, jag finns på riktigt! De 525:eek:r som har bra pris verkar försvinna lika snabbt som annonsen kommer ut ungefär :huvet

Jaja, det blir väl antingen en helt ny 525 för mig eller om jag kan hitta något begagnat snart. Har gått utan hoj i drygt 2 veckor nu och det är inget kul alls...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top