Glad nybörjare : )

Heléne

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2013
Hoj
KTM EXC 200 01
Hej alla ! Heléne heter jag och är ny här : ) . Jag har precis börjat köra och tycker det är skit kul så klart : ) . Jag provkörde min brors cross å fastnade direkt .
Jag kan ingenting om det mer än att jag tycker det är så roligt . Jag har en KTM EXC 200 . Körde förra vecka en timme å hade kunnat köra en timme till om det inte var så att den la av ? Är det någon som har nån idé om varför den bara la av helt plötsligt ? Jag har beställt nya tändstift och nytt insug och ska göra rent förgasaren när jag byter tändstift å så.

Kan det vara nåt annat fel ? Elr rättare sagt vad för annat fel kan det vara ?
När kan man köra på barkarby banan?

Glad nybörjare : )

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej och välkommen.

Det kan vara allt möjligt med den bristen på beskrivning av problemet.
Skuren, soppatorsk, trasig generator, brända tändstift osv... Börja kolla de billiga sakerna och jobba dig uppåt. ;) Eller beskriv mer av hur hojen betedde sig och hur den beter sig nu.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Den är nog trasig. Fast kanske är det slut på BeNzIn oxå..då stannar knarren DirEckt !

Heléne

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2013
Hoj
KTM EXC 200 01
Den gick och startade utan problem hela tiden jag körde ca 40 min . Sen när jag skulle köra upp till bilen så bara dog den. Jag försökte kicka igång den men den ville inte , jag höll på i 15 mon kanske . Den har startat på första , andra kicken i vanliga fall.
När jag kom hem så tömde jag tanken då jag hade haft lite "gammal" bensin i den . Oljeblandningen var det inget fel på . Jag hällde i ny bensin med rätt okej mängd men den ville inte då heller.
Efter två timmar fick jag igång den och jag puttrade iväg nedför garage infarten sedan dog den igen?
Lät den vara i flera dagar och provade kicka i gång den i går igen , då startade den men sen la den av .

Som sagt jag kan ingenting om sånt så jag har ingen aning , men jag vill verkligen igång å köra så jag måste få ordning på den !

Heléne

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2013
Hoj
KTM EXC 200 01
Hej!

Jag skrev längre ned och beskrev problemet lite tydligare : ) det är inte soppa torsk i alla fall så mycket förstår jag = )

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
zx6-r '09
Har precis haft liknande problem med en Yamaha 125 cross. Känner inte till din modell jättebra men den ser ju lite enduroaktig ut på bilderna.
Om den är begagnad så kan den exempelvis vara inställd på en fet blandning för att den körts hårt i tävlingsstil av förre ägaren. En del crosshojar kräver att man kör dem hårt på höga varv för att de inte ska sota/olja igen. Inom enduro kan problemet vara det motsatta, att det är inställda på alltför mager blandning för att spara bränsle under långa tävlingspass i terrängen.
Om tändstifter är svart/oljigt så är det för fet blandning på något sätt, antningen har du för mycket olja i bensinen om det är en tvåtaktare eller så är det kanske en annan nål i förgasaren än standard, som ger fetare blandning. Tändstiftet ska se ut som en mellanrostad macka, brunt och matt.

Heléne

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2013
Hoj
KTM EXC 200 01
Halloj! Den slöade ihjäl .. Jag har beställt nya tändstift och ett nytt insug till den och då tänkte jag samtidigt göra rent förgasaren. Jag blandande som den förra ägaren sa men det han också sa var att jag absolut inte skulle hålla gas på vid starten Sven om jag redan hade vart igång å kört 30 min typ. Det missade jag ju så jag höll gas på vid starterna då jag fick mina kärringstop : ) . Sen har jag lyssnat runt å folk säger att det är bara när motorn är kall som jag inte ska ha gas , sen spelar det ingen större roll? Men den kanske surna ihop av mitt gasande : ) jag hade aldrig några problem att kicka igång den förens den la av .. Jag har ingen aning som sagt !

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Börjar med välkommen!

Men nytt insug? Vilken del är det du menar och varför i hela friden har du beställt något som du inte vet är trasigt?

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Willkommen!

En sur motor (oftast varm), startas enklast med full gas när man kickar/gnuggar startmotor.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum