Glapp i bakre drev

alar

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Suzuki TU250X
Jag har ett litet glapp i bakre kedjedrevet på min Suzuki TU250X (årsmodell 98) som jag köpte för någon månad sedan. Ingen sporthoj precis...
Jag kan alltså "jucka" drevet 5 - 6 mm fram och tillbaka utan att själva hjulet rör sig. Bultarna som håller kedjedrevet sitter fast ordentligt så det är alltså i själva navet som glappet finns.
Frågan är: Brukar det vara så här på dagens hojar? Dvs, är detta OK? Eller är det åt h-e? Jag har inte haft någon hoj sedan början av 60-talet...
/Alar

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
SXV 550 -06
Vad jag vet så är det fel... Drev måste ju sitta annars kan dom ju nötas sönder och då blir det inte bra... så jag tror det är fel på din... Lycka till!

alar

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Suzuki TU250X
Jo, ryckutjämningen är precis vad jag misstänkt men hojen har bara gått ca 650 mil. Ryckutjämningen borde väl rimligtvis hålla lite längre?
/Alar

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
alar skrev:
2411094 Jo, ryckutjämningen är precis vad jag misstänkt men hojen har bara gått ca 650 mil. Ryckutjämningen borde väl rimligtvis hålla lite längre?
/Alar

Det brukar vara lite glapp i dom,max glappet på min KTM är 5mm innan det är dax att byta.

Travel

Medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
XL1000
Gummit i ryckutjämningen kan ha åldrats, även om hojen bara gått väldigt lite så är den ju 8 år ,,hur den förvarats spelar kanske ocså in.
Gummi åldras med tiden.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...