Glapp i lager?

christoffer85

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2011
Hoj
1997, Kawasaki, ZX9R
om jag rullar sakta, ca 1-2-3 km/h om bromsar till kraftigt i ett kort ögonblick så upplever jag att det är något glapp. Jag har försökt känna vart glappet kommer ifrån men jag kan inte känna något när jag står still. Jag kan inte heller känna något om jag kör i högre hastighet och/eller om jag bromsar "normalt" eller kraftigt men bromsar längre tid.
Är det någon som vet om det är något lager som kan uppvisa detta symptom?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Styrlager som skrivs.

Men stäng av motor, ha en kamrat till hands.

Gunga hojen framåt och bakåt och håll in bromsen. Kolla allting från styrlager (känna att inte kronorna rör sig mot ramen) till bromskivor etc.

Prova även bak på en gång, ta tag i hjulet högst upp och vrid/tryck det från höger till vänster och tvärtom.

Någonstans kommer du hitta glapp, kanske på flera ställen.

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
jag har precis samma problem / kännsla på min honda cb från 1981. Har känt på styrlagret på alla möjliga vis utan att känna något. Man känner bara ett litet "hopp" / glapp om man krypkör och snabbt trycker på frambromsen. Den har dessutom vart inne på stor-service för 2 veckor sedan på honda center där kontroll av styrlager ingick (samt att styrlagret byttes för ett par månader sen av tidigare ägare). Den kan även börja vobbla i framhjulet om man släpper styret från ca 120 och låter den motorbromsa sig ner.

Är det något som inte stämmer med hojjen eller är jag bara lite väl nojjig? Hojjen är ju ändå 30 år gammal så det kanske var så på den tiden, vad vet jag.

sportbike

Guest
Ett vanligt fenomen när styrlagret börjar bli utslitet är att det blir små gropar i lagerbanan i "rakt-fram-läge" vilket känns om man lyfter upp framhjulet som om styret vill stanna kvar mittläge istället för att kunna vridas utan motstånd.
Detta läge i lagret gör att man får sitta och parera styrutslaget med små små rörelser hela tiden när man kör och hojen känns instabil rakt fram.
Läge att byta alltså.

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Ett vanligt fenomen när styrlagret börjar bli utslitet är att det blir små gropar i lagerbanan i "rakt-fram-läge" vilket känns om man lyfter upp framhjulet som om styret vill stanna kvar mittläge istället för att kunna vridas utan motstånd.
Detta läge i lagret gör att man får sitta och parera styrutslaget med små små rörelser hela tiden när man kör och hojen känns instabil rakt fram.
Läge att byta alltså.

får väll ta och kolla detta supergrundligt imorgon då, men i vilket fall som helst, skulle ju vara så jävla surt om nu styrlagret behöver bytas. isåfall, vilka övriga kontroller slarvade honda center med.. servicen vart ju inte sådär överdrivet billig.

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
En tanke bara: det kan inte vara som så att det bara är bromsklotsarnas ansättning mot skivan ni känner?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
eller skivorna du känner?

Du har inte flytande skivor så du känner glappet i skivorna?
Ta med en polare och ryck och slit istället.

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
En tanke bara: det kan inte vara som så att det bara är bromsklotsarnas ansättning mot skivan ni känner?

skulle ju kunna vara det, man kan ju vicka på bromsoket en aning på båda sidor vid framhjulet, som sedan sitter stenhårt om man trycker in bromshandtaget, eller är mina broms-ok trasiga? :näsblod

edit: sry att jag lånar tråden lite, men vi har förhoppningsvid samma problem :tungan

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
skulle ju kunna vara det, man kan ju vicka på bromsoket en aning på båda sidor vid framhjulet, som sedan sitter stenhårt om man trycker in bromshandtaget, eller är mina broms-ok trasiga? :näsblod

edit: sry att jag lånar tråden lite, men vi har förhoppningsvid samma problem :tungan

På din modell är det väl flytande broomsok, varför de ska gå att röra i sidled. Och förstås vara orubbliga då du kniper åt bromsen.
Däremot kan förstås klotsarna vara lite rörliga i oken: Låt en kompis hålla fingrarna på oket då du ruckar mc'n fram o åter med bromsen dragen så kan man nog lokalisera ljudet.

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000RR
Det kan kanske vara styrlager eller gaffelbussningar eller något med bromsarna, som andra har föreslagit, men det kan också vara så enkelt som att skruven eller muttern, som sitter överst på gaffelkronan i mitten, alldeles bakom tändlåset, inte är åtdragen.
Så det kan du ju kolla först innan du tar isär något. Den ska ju dras rätt hårt, 39 Nm på ZX9 B/C, enligt min gamla manual.
Egentligen ska denna skruv och övre/ nedre klämskuvar dras i rätt ordning också, men det spelar nog ingen roll här.
Det är alltså inte samma sak som att dra åt styrlagren.
Jag vet av egen erfarenhet att det kan ge symptom som du beskriver.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...