Glappande instrument dimmer i Audi A3

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag har en Audi A3 2,0 FSI från 2005 som instrumentbelsysningens dimmern verkar glappa på. Både hastighet/varvräknare och radio/klimatanlägningen blir påverkad.

För det mesta så är den neddimmad fast jag har satt den på maxbelysning. Den skiner upp på max i bland. Framförallt när det blir lite skumpigt underlag.

Även om jag har satt dimmern på minimum så lyser den upp i bland.

Jag har kollat reläer och säkringar samt kollat efter ärjningar och glapp i några jordkablar i säkringsboxen under motorhuven. Utan att det hjälpte.

Kan jag ha ett jordfel? Eller är det så att det är dimmer-knappen som glappar och behöver bytas ut?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En del Audi har ett dag- och ett natt-läge på belysningen. Ställer man om ljusreglaget till natt, så dimmas displayerna ner. Det kan vara glapp där med, men dimmerreglaget är nog det första att titta närmare på. I synnerhet som ljusstyrkan kommer och går när bilen skakas om.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Kanske har ngn. solsensor som spelar dig ett spratt, kanske = kontrollera felkoder.

Det är oklart om jag har en solsensor. Men jag ska kolla upp det.

Även om det skulle vara dimmern som är trasig. Skulle sånt generera felkoder i systemet?

En del Audi har ett dag- och ett natt-läge på belysningen. Ställer man om ljusreglaget till natt, så dimmas displayerna ner. Det kan vara glapp där med, men dimmerreglaget är nog det första att titta närmare på. I synnerhet som ljusstyrkan kommer och går när bilen skakas om.

Jag har inte hittat något dag och nattläge i bilens ljusreglage. Men jag ska ta och läsa bilens instruktionsbok som kvällslektyr någon kväll :)

Till helgen så ska jag ska kolla säkringsbox no 2 och dess reläer och jordkablar. Hittar jag inget så är det nog bäst att lämna in den. Det känns inte så motiverat att köpa en felkodsavläsare. Så mycket kommer jag inte mecka med bilen.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...