glappt bakhjul cb750k

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Tja,

Har skaffat en CB750K för att träna med inför mc-kortet. Motorcykeln verkar sjyst i stort trots sin ålder, men jag har märkt att bakhjulet glappar lite. Mha en god vän har jag tagit av bakhjulet och inspekterat lagrena. Det märkliga är att när man känner på lagrena med handen så känns de inte glappa.

Vad kan orsaka detta glapp om inte lagrena? Eller kan lagrena kännas tajta men ändå glappa när man ruckar på hjulet (torde ju bli mycket högre moment när man rycker i däcker jämfört med när man känner på lagret)?

Tacksam för tips/kommentarer!
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Kan vara svinglagret som är dåligt. Inte helt ovanligt.

Tack för tipset, men jag tror det är vid hjulet det glappar för det är där det hörs ett "kluckande" när man vickar fram och tillbaka med hjulet monterat..
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om du förstår hur ett hjul är tillverkat och hur det fungerar, så bör det vara hjullagrena. Dessa positionerar hjulet korrekt i svingen. Trasiga hjullager = glapp.

Att för hand känna glapp är inte alltid möjligt.
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Om du förstår hur ett hjul är tillverkat och hur det fungerar, så bör det vara hjullagrena. Dessa positionerar hjulet korrekt i svingen. Trasiga hjullager = glapp.

Att för hand känna glapp är inte alltid möjligt.

Jo det lutar nog åt att jag får prova byta dom iaf. Tack för tipsen!
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Sitter det ryckutjämnare på hojen? Tänk i så fall på att du måste hålla fingret mellan ryckutjämnaren och hjulets nav för att känna glappet om det glappar på det vänstra lagret. Lätt att man inte tänker på det och håller fingret mellan svingen och ryckutjämnaren och missar hjulets lagerglapp.
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Sitter det ryckutjämnare på hojen? Tänk i så fall på att du måste hålla fingret mellan ryckutjämnaren och hjulets nav för att känna glappet om det glappar på det vänstra lagret. Lätt att man inte tänker på det och håller fingret mellan svingen och ryckutjämnaren och missar hjulets lagerglapp.

Då vi märkte glappet första gången satt hjulet fullt monterat. När vi sedan har undersökt lagret har vi gjort det genom att sticka in ett finger i hålet genom lagret och försökt vicka...kanske lite knasigt att göra så(?) men min gode vän som har lite erfarenhet av att byta hjullager på mc menade att man brukar känna glappet på det sättet...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det kan också vara så att någon bytt hjullagren och inte fått in dem helt i lagerlägena. Då får inte innerbanorna stöd av distansen inuti.
Kolla också att alla distanser och brickor utanför lagren är korrekta så att du får rätt press på grejorna.
Och nej: Det ska vara riktigt slitet för att du ska kunna uppfatta glappet med din metod.
Åsså: Plocka ut lagren o köp nya på Momentum (motsvarande). Kostar inte många kronor.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har du alla distanser? Tänker särskilt på den innanför drevet, i ryckutjämnaren. Nu har jag inte plockat med en sån sedan början på 90-talet och f sen -97 eller så. Du har väl trumbroms?

Kolla en skiss så inget fattas!
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Har ikväll haft ur de gamla lagrena och när man har de löst i handen känns det faktiskt att det är nått fel, iaf med det ena. Vi fick tyvärr tag i fel lager på stan idag så vi måste kolla imorgon igen (både gamla och nya heter 6304 men inner-diametern skiljer).

Förhoppningsvis får vi tag i prylar imorgon och kan då prova sätta tillbaka hjulet. Tack så länge för alla tips och teorier.

blueridge: Jepp alla distanser verkar finnas.
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Sådärja, nu jag det körts motorcykel idag med ett bättre bakhjul. Tack återigen för hjälp och tips!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top