Glasögon i Integralhjälm

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej,

Är det någon där ute som kan rekomendera en sjyst integralhjälm som man får in glasögonen i. Jag brukar använda linser när jag kör men orkar inte fippla med linser varje morgon som man tar hojen till jobbet. Integralhjälmen jag har är på tok för tight för att få in ett par brillor, det är ju så en hjälm ska vara... Hur har ni andra glasögonormar gjort?
:D

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har själv tunna bågar så det går fint för mig på min hjälm. Kanske klämmer något. Men jag tror faktiskt Schubert (rätt stavat?) har inbyggda "kanaler" för bågar på någon modell.

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Vet ju inte hur stora glajjer du har men för egen del så funkar mina ganska så normalstora i en Arai Astro.
På vilket sätt menar du att det är för tight? Avståndet glasögon-visir?

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
I min Arai(rx7-gp) funkar det bra. Den förra Shoei´n var det trångt i.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag har inte några "moderna" enorma bågar, utan ganska smala/tunna. Skalmarna/bågarna läggar sig inte över öronen alls. Det blir snett och jävligt, trycker och har sig när jag försöker vålda in mina glasögon. De sitter ungefär lika snett som om någon slagit en i ansiktet:näsblod

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Cabergs v2x carbon har speciella urtag för skalmarna iaf, och mina glasögon går tom innanför det innbyggda solvisiret om jag inte skulle orka mecka på mig linserna.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ett ord: Öppningsbar.

Det är förmodligen det enda sättet att kombinera hjälmbärande med glasögonbärande på ett bekvämt sätt. Visst innebär gånghjärnsmekanismen en viss viktökning och risk för något svagare struktur, så vi lär aldrig se MotoGP-förarna med öppningsbara hjälmar, men helintegral + glasögon kommer alltid att vara ett jävla mäck. Mer mäck än det är värt att låtsas att jag är Rossi. Den fantasin fungerar ändå jäkligt dåligt... i alla fall så fort jag är på en hoj. :)

Jag har en Caberg Rhyno, jävligt nöjd med hur den fungerar med brillorna och löser dessutom solglasögonproblemet.

Min förstahjälm var en icke öppningsbar MDS. Ingen hjälm jag skulle rekommendera, knappt ens för att köra moped, men för att vara fast integral fungerade den bra med glasögon tack vare en kanal mellan kindkuddarna och resten av inredningen som skalmarna kunde ligga i. Precis som vid vanligt hjälmköp är det prova, prova och prova lite fler hjälmar som gäller tills man hittar en som sitter vettigt.

Slutligen: Skaffa glasögon med raka skalmar. Jag har hjälm på mig en massa och sitter dessutom med headset en massa, så det fick bli ett par sådana här, för att ge mindre mäck med påtagande under hjälm och för att slippa tryckpunkter bakom öronen (gör jääääävligt ont efter några timmar med headset!):

44ef5b42a0d4f.jpg

Lär aldrig bli krokiga skalmar igen för mig.

Likeke

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2009
Hoj
BMW F800s -10, BMW F800GS -11
Funkar finfint med en Shoei XR1000 och mina brillor de är dessutom av den lite större modellen i.

/R

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...