glasfibermall...

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Hallo!

Lite smått osäker om var detta inlägg passar här, men jag lägger till att vad jag ska bygga är en bakdel till en cafe-hoj

Jag jobbar nu på en mall, min snabba beskrivning låter säkert skrattretande för somliga men jag kör.. Jag har format formen hittills med vanlig frigolit, därtill ska den nu spacklas+slipas för att bli jämn, och sen med gelcoat+vax (enligt vad jag läste nånstanns..)
Min fråga är bara, vilket spackel bör man använda/inte använda för att sedan kunna gelcoatförsegla utanpå? Var o kikade på vanligt byggspackel idag, som jag isåfall skulle använda med vanligt finspackel, men hurvidare detta funkar med förseglingen vet jag ej, inte heller kunde personalen svara på detta.

Har byggt lite med glasfiber förut, men aldrig med någon (sådan) mall.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Lättast är ju om du lägger glasfiber på mallen du har nu som du sedan slipar jämn o fin i den form du vill ha exakt. Sen gelcoat och vax/släppmedel sen glasfiber på det. Då har du en fin form som du sedan gjuter den "riktiga" delen i.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Lättast är ju om du lägger glasfiber på mallen du har nu som du sedan slipar jämn o fin i den form du vill ha exakt. Sen gelcoat och vax/släppmedel sen glasfiber på det. Då har du en fin form som du sedan gjuter den "riktiga" delen i.

Mjo de låter ju lättast, men frigolit är ju ett väldigt klent materiel, och värsta fienden är nog starkluktande kemikalier... Jag är rädd att frigoliten kommer frätas bort då. (fick den briljanta ideen tidigare att limma ihop två frigolit-bitar och hade inget annat närvarande än kontakt-lim, och det gillade inte frigoliten (!!) Nu hade jag inte mycke annat att använda att skära o karva i än frigolit, men kan jag bara få en yta på frigoliten så borde de funka, där är bara frågan på val av materiel.

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
nere på 800cc tot.
Hallo!

Lite smått osäker om var detta inlägg passar här, men jag lägger till att vad jag ska bygga är en bakdel till en cafe-hoj

Jag jobbar nu på en mall, min snabba beskrivning låter säkert skrattretande för somliga men jag kör.. Jag har format formen hittills med vanlig frigolit, därtill ska den nu spacklas+slipas för att bli jämn, och sen med gelcoat+vax (enligt vad jag läste nånstanns..)
Min fråga är bara, vilket spackel bör man använda/inte använda för att sedan kunna gelcoatförsegla utanpå? Var o kikade på vanligt byggspackel idag, som jag isåfall skulle använda med vanligt finspackel, men hurvidare detta funkar med förseglingen vet jag ej, inte heller kunde personalen svara på detta.

Har byggt lite med glasfiber förut, men aldrig med någon (sådan) mall.
Det borde nog fungera med ett vanligt Plastic Padding, PP100spackel tål lackfärg iaf :tummenupp

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
vattenbaserat va ju bara så himla billigt, men de e kanske bättre att satsa på padding istället då, eller något annat som är anpassat för metall osv??

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag bruka köra med sån där bruntejp/packtejp, kan fastna lite på insida "cutsen" men vad gör de :) bara om man vill göra de enkelt för sig.
annat är tex ta nå plast el likn och dra runt den.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Mjo de låter ju lättast, men frigolit är ju ett väldigt klent materiel, och värsta fienden är nog starkluktande kemikalier... Jag är rädd att frigoliten kommer frätas bort då. (fick den briljanta ideen tidigare att limma ihop två frigolit-bitar och hade inget annat närvarande än kontakt-lim, och det gillade inte frigoliten (!!) Nu hade jag inte mycke annat att använda att skära o karva i än frigolit, men kan jag bara få en yta på frigoliten så borde de funka, där är bara frågan på val av materiel.

Det gör den också :fakta. Men jag lindade bara runt lite aluminiumfolie runt cutsen och sen la på glasfiber som jag slipade och spacklade och la gelcoat på...:tummenupp

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
hmm, får nog bli PP100-spacklet ändå då, går ju åt löjligt mycke spackel när man spacklar så grova ytor. Vill dessutom försöka slipa så lite som möjligt, då jag gör jobbet i badrummet (på nästan 2x2kvm och är även mitt cykelställ!!) garage eller änns något i närheten kan man ju bara ha våta drömmar om när man bor i studentlägenhet, men kliet i fingrarna finns kvar fördet hehe

Grunden under detta spacklandet har jag som sagt gjort med vanlig hederlig frigolit, och fyllt på med fogmassa där det behövts.. Det va jag de, hur har ni gjort??

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
hmm, får nog bli PP100-spacklet ändå då, går ju åt löjligt mycke spackel när man spacklar så grova ytor. Vill dessutom försöka slipa så lite som möjligt, då jag gör jobbet i badrummet (på nästan 2x2kvm och är även mitt cykelställ!!) garage eller änns något i närheten kan man ju bara ha våta drömmar om när man bor i studentlägenhet, men kliet i fingrarna finns kvar fördet hehe

Grunden under detta spacklandet har jag som sagt gjort med vanlig hederlig frigolit, och fyllt på med fogmassa där det behövts.. Det va jag de, hur har ni gjort??

Hum.... Vet inte riktigt hur du ska få till det bäst.
Lägg inte på PP-100 på frigoliten.
Den smälter direkt.
Fogmassan kommer också krulla sig när du slipar på den och den tar med sig frigoliten runt om när den lossnar.

Tycker du ska försöka med att måla på pluggen med vattenbaserad lackfärg för att skydda frigoliten.
Den något dyrare varianten är att stryka på Epoxi, den äter inte upp frigoliten.
Bara Polyester och lösningsmedelsbaserade doningar som gör det.
Efter det så är det lungt att gå på med PP-100 igen.

Jobba på !:tummenupp

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Hum.... Vet inte riktigt hur du ska få till det bäst.
Lägg inte på PP-100 på frigoliten.
Den smälter direkt.
Fogmassan kommer också krulla sig när du slipar på den och den tar med sig frigoliten runt om när den lossnar.

Tycker du ska försöka med att måla på pluggen med vattenbaserad lackfärg för att skydda frigoliten.
Den något dyrare varianten är att stryka på Epoxi, den äter inte upp frigoliten.
Bara Polyester och lösningsmedelsbaserade doningar som gör det.
Efter det så är det lungt att gå på med PP-100 igen.

Jobba på !:tummenupp

Ah, tack för tipset!
fogmassan har däremot funkat perfekt hittills, och biter fast riktigt bra, som om den förstärker frigoliten (känns som jag skulle utgått från en klump fogmassa och skippat frigoliten såhär efteråt igentligen)

Låter som att det vore lättare att måla på (vattenbaserat) än att spackla på (epoxi) väl? Skiktet blir dessutom tunnare med färg, och bygger inte så mycket på formen.
Okay, så..
vattenbaserad färg > PP-100 > slipa-som-en-xxx > glasfiber
Får jag bara glasfibret bra på insidan och att jag slipper slipa där (alls?) så vore det ju underbart.

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Smälter inte vanlig frigolite av polyestern? har hört att man ska använda cell-plast som finns i båt affärer. har aldrig använt frigolite själv, men i värsta fall kan du täcka frigoliten med silver-tejp. lätt att få bort sen.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jo det gör den ju, men därimellan har jag den vattenbaserade färgen som agerar som ett skydd. Cellplast hade förståss vart bäst från början, men det viste jag inte då.. Nu har jag kommit så pass iaf att jag ska lägga på släppmedlet för att skapa fiber-formen av min skumma frigo-skapelse :näsblod :tummenupp
De går inte så fort tyverr efterssom jag har grejjerna i polarens garage...
Drar snart ifrån den här hålan iaf, så väl framme i helsingborg kanske man kan finna nån vettigare plats att meca på.. :gnissla

Smälter inte vanlig frigolite av polyestern? har hört att man ska använda cell-plast som finns i båt affärer. har aldrig använt frigolite själv, men i värsta fall kan du täcka frigoliten med silver-tejp. lätt att få bort sen.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Hur går det för dig? Släng upp lite bilder!

Skall även jag bygga bakdel till en Café Racer, därför är jag nyfiken.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år