Glasfiberspackel + Finspackel frågor

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Tjenare håller på och renoverar en Forshaga Shopper och tänkte "modda" lite skärmar och sånt med spackel men då Plastic Padding's spackel är rätt dyrt (Iaf för en studerande 16 åring) så undrar jag om Biltema's glasfiberspackel är nått att ha eller är det rent skit?

Och sen undrar jag också måste jag ha finspackel på glasfiberspackel sen när jag ska lacka den eller kan man få en schysst yta även utan finspackel? Då undrar jag också om biltemas finspackel duger bra eller om jag ska satsa på nått annat.

Kört biltemas spackel till min MotoMartin-kaross och det har funkat fint. Klart du kan få fin yta med bara glasfiberspackel, men det är mycket enklare med finspackel - slipas bort lättare och du riskerar att få "spackelrepor" från skrapan med halvtorkade bitar av glasfiberspackel om du kör med det.

Hur mycket ska du modda skärmarna? Du kan inte lägga på mer än några cm med det grövsta glasfiberspacklet utan att riskera sprickor (spackel är hårt och sprött och klarar inte att flexa mycket utan att det spricker).
Är du inne på att göra skärmbreddare och liknande så gör de med glasfiber och polyester istället. Blir garanterat billigare också. Men på det måste du spackla för att det ska se bra ut när det lackas.

Edit: Frågan är relevant för teknikavdelningen så någon moderator får gärna flytta tråden dit.

Kört biltemas spackel till min MotoMartin-kaross och det har funkat fint. Klart du kan få fin yta med bara glasfiberspackel, men det är mycket enklare med finspackel - slipas bort lättare och du riskerar att få "spackelrepor" från skrapan med halvtorkade bitar av glasfiberspackel om du kör med det.

Hur mycket ska du modda skärmarna? Du kan inte lägga på mer än några cm med det grövsta glasfiberspacklet utan att riskera sprickor (spackel är hårt och sprött och klarar inte att flexa mycket utan att det spricker).
Är du inne på att göra skärmbreddare och liknande så gör de med glasfiber och polyester istället. Blir garanterat billigare också. Men på det måste du spackla för att det ska se bra ut när det lackas.

Edit: Frågan är relevant för teknikavdelningen så någon moderator får gärna flytta tråden dit.

Tack för svar! Jag ska bara modda dom 1-2cm så det borde räcka med glasfiberspackel.

Bra att biltemas verkar funka för då får jag köpa det nån dag.

Köper även finspackel då!

Man bygger inte grejer av spackel.

Plåt(skärmar) byggs om med plåt. Gott om exempel på hur man kan forma plåt: http://metalmeet.com/forum/
Om du ska ge dig på glasfiberkåpan plastas den om med glasfiber och lämplig matris (polyester är billigast), glasfiberspackel användssedan till att jämna till det vid behov.

Man bygger inte grejer av spackel.

Plåt(skärmar) byggs om med plåt. Gott om exempel på hur man kan forma plåt: http://metalmeet.com/forum/
Om du ska ge dig på glasfiberkåpan plastas den om med glasfiber och lämplig matris (polyester är billigast), glasfiberspackel användssedan till att jämna till det vid behov.

Så lite som det är jag moddar så lär det funka med spackel och jag lär väl köra sönder den rätt fort så vid nästa renovering får jag göra det seriösare då ;)

Nu prioriterar jag motorbytet först så börjar inte med skärmarna än fast jag har dock lagat glasfiberkåpan med glasfiberspackel och slipat ner den.

Men vad tror ni om färgtemat Svart och Orange med Jäger dekaler?

Jag får även ursäkta för felposten!

Så lite som det är jag moddar så lär det funka med spackel och jag lär väl köra sönder den rätt fort så vid nästa renovering får jag göra det seriösare då ;)

Nu prioriterar jag motorbytet först så börjar inte med skärmarna än fast jag har dock lagat glasfiberkåpan med glasfiberspackel och slipat ner den.

Men vad tror ni om färgtemat Svart och Orange med Jäger dekaler?

Jag får även ursäkta för felposten!

Jag tror faktiskt du får mindre jobb om du gör det ordentligt och bygger med väv. Tänk själv hur mycket slipa det kommer bli när du utgår från en stor blaffa spackel, jämfört med väven. Nu vet jag inte hur stor ytan men det låter som att ett 2 cm spackellager kan bli ganska många dl spackel. Dessutom slipper du riskera att den flera kg tunga spackelkakan lossnar.

Bonmek: fogskumm o spackel. Rätt vanligt att man hittar denna lösning på gammla importerade amerikanska bilar, allt från balkar till ren utfylldnad.

Inte konstigt att det går utför för sverige...

Man måste väl kunna testa själv så man får en egen uppfattning? Lika bra att få egen uppfattning om hur spackel håller så kan ju jag lära andra personer sen att man ska göra det ordentligt med plåt ifrån början ;)

Men allvarligt talat jag kommer troligen krascha med den eftersom jag ska bygga den för att drifta med på vintern så när jag kraschar då får jag väl fixa det ordentligt efter det. Anledningen till att jag inte orkar bygga i plåt är för att har inte materialet hemma , svetsen är trasig just nu så ska lagas om ett tag och jag vill ha nått att göra innan jag byter motor på den.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick