Global uppvärming

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Här pratas det om global uppvärmning, vad läser men då på SMHI?

"Lägsta temperaturen på jordklotet på tio år
I Vostok i det inre av Antarktis sjönk temperaturen onsdagen den 27 augusti till -84 grader.
Det är den lägsta temperatur som rapporterats från Antarktis sedan september 1998 när det var nästan -86 grader vid samma station. Augusti som helhet har annars inte varit speciellt kall på Antarktis.

Månadsmedeltemperaturen i Vostok ser ut att hamna omkring -70 grader. Detta kan låta exceptionellt kallt, men är bara ett par grader lägre än den normala månadsmedeltemperaturen där."

Är vi lurade som vanligt eller?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jo visst lite lurade utav en ex politikers rulle blir vi nog. Att smutsa ner som gör gör är nog inte bra, men är det så illa som "dom" vill måla upp.

Med kallast på 10år nu när dom talat om hur jäkla varmt (medeltempen) vi har det på jorden, nu jämfört med tidigare och det skulle visst bara bli varmare.

Ja det blev värre, det blev kallare, regnigare och allmänt kort hoj åkar period i vårat land.
 

Sullitto

Snart hämtas grusbus hojen....
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 954 RR -02 CRF 450 -02
Om man tittar historiskt sett bakåt i tiden "typ år hundraden osv"
så har jordens temperatur alltid fluktat upp och ner fårn varmare mot kallare och tillbax. Sen att våran förbrukning av fossila bränslen osv har påskyndat det hela mot varmare det e ju en annan sak. Jag tror dock inte att temperaturen kommer att för alltid va vamrmare utan såsmånigom gå ner mot kallare....

Dock är jag ingen forskare så jag vet inte =)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Vi är bra på att släppa ut lagom med partiklar som motverkar det tunnare ozonlagret.
 

alex!

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Street Triple R
Isen smälter på Nordpolen, men isen breder utsig på Sydpolen. Det berättar dom aldrig..
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
För inte många år sen slog ju "lilla istiden" till, då svenska armen marscherade över isen ni som vet. Inte så konstigt att temperaturen därefter stigit, helt normalt. Kommer skratta åt idioterna som gick på skvallerblaskorna och Al gores propaganda.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
<ironi>
Vi måste genast göra nått åt de massiva utsläpp som orsakas av *******. De förstör både land och hav. Utsläppen är i storleksordnignen 150-250 MILJONER ton varje år. Och de är under normala år. Och det är endast de landbaserade som släpper ut detta.
Nått måste göras nu!
</ironi>
Så nu då ni ska springa iväg och göra nått åt dessa ***** bör ni ju få veta vad jag pratar om.....

jag pratar givetvis om vulkaner.
Lycka till att stoppa dem ;)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
För inte många år sen slog ju "lilla istiden" till, då svenska armen marscherade över isen ni som vet. Inte så konstigt att temperaturen därefter stigit, helt normalt. Kommer skratta åt idioterna som gick på skvallerblaskorna och Al gores propaganda.

Slutfört grundskolan?
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
<ironi>
Vi måste genast göra nått åt de massiva utsläpp som orsakas av *******. De förstör både land och hav. Utsläppen är i storleksordnignen 150-250 MILJONER ton varje år. Och de är under normala år. Och det är endast de landbaserade som släpper ut detta.
Nått måste göras nu!
</ironi>
Så nu då ni ska springa iväg och göra nått åt dessa ***** bör ni ju få veta vad jag pratar om.....

jag pratar givetvis om vulkaner.
Lycka till att stoppa dem ;)

Miljöpuckona drar ju till med det och miljömupparna går ju på det,
dom svänger runder med flera ton hit och flera ton hit.

Hade dom fått veta hur många ton koldioxid det redan fanns i luften
hade dom väl svimmat.
 

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Ort
Stockholm Väst
Hoj
TDR 125
Klimatmodeller är ju något av det mest avancerade man kan ägna sig åt

Men i grunden handlar det en del om kemi.

Förenklat

Utsläpp av växthusgaser

->

global uppvärmning


->

extremt/förändrat klimat (och eventuellt ändrade vädersystem)

->

extremt väder just nu tex Indien och Louisiana

Att det skulle bli kallare på sina håll trots ökad medeltemp var väl ingen jätteöverraskning och det har varit känt länge att global uppvärmning ger torrare klimat på vissa håll och blötare på andra håll.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag försöker vara seriös...
En klimatmodell för jorden består av alla kända parametrar som man kontrollera så gott det går. Dagens klimatmodell baseras på den temperaturdata vi kan få fram ca. 5-10 tusen år bakåt i tiden (jag har för mig att det var så långt de kunde gå baserat på isproven). Detta ger en global/regional modell. Att då komma och påpeka att "det var minsann kallt" i örkeljunga igår!" är lite på samma nivå som den trevliga men tjatiga grannen som kan allt om motorcyklar eftersom han minsann vart på MC-mässan i Älvsjö för 20 år sedan.

Ingen "vet" idag idag hur klimatet ser ut om 100år men de flesta globala trender pekar på högre temperaturer och mer extremt klimat. Att enbart hävda "kommunistisk propaganda" kring detta lär knappast få problemet att försvinna...
 

Ruzzel

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2008
Ort
Mariatorget
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Jag kmr stolt att fortsätta köra v8 o v12 iaf... Lr nt ja men morsan o farsan.
 
Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Jag kmr stolt att fortsatta kora v8 o v12 iaf... Lr nt ja men morsan o farsan.

Stolt? gå och kamma dig eller stanna åtminstone i 125-forumet,
Här är det jag som står för idiotierna.


Hursomhelst, man kör roliga bilar med roliga motorer för att man tycker om det,
sen skiter jag fullständigt i någon gormande miljöpartists klagomål.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Ingen mer som blev sugen på och åka dit och känna hur kallt -70 egentligen är?:näsblod

(nog för att jag egentligen hatar vinter, men ändå)
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
allt efter 35 minus känns lika :rolleyes:

haha okej, men då är det inga problem och springa ut och rulla i snön i samband med bastun :yoparty

Ontopic:

Vette fan vad man ska tro om miljö-förstöringen.. men kan propagandan på något sätt få bort kol-kraftverken (hur nu det ska gå till) så blir jag glad iaf. Är det någon som vet hur mycket transportmedel släpper ut i relation med allt annat? Det verkar ju vara gissningslekar alltihop. Men det verkar ju i allafall rimligt att gissa på att det inte är bra för miljön..
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top