Glykol finns i 2 baser, miljövänlig propylenglykol och väldigt giftig etylenglykol. Då den miljövänliga propylenglykolen inte är lika skyddande för aluminium som den giftiga etylenglykolen så används den mest för att frostsäkra utombordsmotorer och liknande.
Etylenglykol används oftast i moderna motorer.
Förr innehöll standard-glykol (oftast blå) nitrit (en typ av salt) som korrosionsskydd, sen kom long life (oftast röd) som var nitrit-fri och hade andra kemikalier för korrorionsskydd.
Sen kom etylenglykol som påstod sig vara blandbar med andra glykoler, denna var oftast gul.
Och nu saluförs blå etylen-glykol som nitrit-fri och röd glykol som long life, och gul som blandbar, men då alla är nitritfria och etylenglykol så kan ingen längre förklara skillnaden mellan dem. Det finns inte heller någon standard för färgsättningen utan är upp till varje tillverkare att bestämma.
Själv föredrar jag då röd då den antagligen är nitrit-fri och den syns bättre i nivå--behållaren än den gula, den blåa är antagligen samma sak då den numer också är nitrit-fri men då ser ju alla att jag köpt den billiga glykolen.
Ibland när man blandar färger (annat än gul färg som saluförs som blandbar med allt) så blir glykolen brun.
Propylen-glykol är oftast grön, så undvik den om du inte redan har grön glykol i hojen, fast den gröna du har kan vara etylen som också ibland är grön för att tilltala gen-z och är då inte blandbar med den miljövänliga gröna propylen....
Ungefär så.....