Glykolfråga

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Fick röd triangel i displayen på volvon igår. För låg nivå i kylarvätskan - stäng av motorn genast. Ok! Nivån hade gått under min i expansionskärlet och eftersom jag behövde komma iväg så fyllde jag på med bara lite vatten. På locket står det att man ska fylla 50/50 med volvo-godkänd glykol. Nu till min fråga.

Behöver man bry sig om mer än att välja rätt mellan blå/grön eller röd glykol? Finns andra klassningar man bör ta hänsyn till?

// Wibäck

Blanda inte etylenglykol med propylenglykol. Jag skulle som du gjort fyllt på med vatten och sedan åkt upp och köpt rätt grejer på Mekonomen eller något annat ställe med större sortiment av biltillbehör.

Blanda inte etylenglykol med propylenglykol. Jag skulle som du gjort fyllt på med vatten och sedan åkt upp och köpt rätt grejer på Mekonomen eller något annat ställe med större sortiment av biltillbehör.
Propylenglykol används väl inte till bil alls eller?
MAO, sno inte en liter av frostskyddet till klimatanläggningen på jobbet utan köp bilglykol på macken,rimi, meka, etc..

Är etylenglykol alltid röd? Jag menar: kan jag misslyckas om jag fyller på med röd glykol om det är röd i expansionskärlet?

Fick röd triangel i displayen på volvon igår. För låg nivå i kylarvätskan - stäng av motorn genast. Ok! Nivån hade gått under min i expansionskärlet och eftersom jag behövde komma iväg så fyllde jag på med bara lite vatten. På locket står det att man ska fylla 50/50 med volvo-godkänd glykol. Nu till min fråga.

Behöver man bry sig om mer än att välja rätt mellan blå/grön eller röd glykol? Finns andra klassningar man bör ta hänsyn till?

// Wibäck

Glykol är ofärgat från början och det är upp till tillverkaren att välja vilken färg vätskan ska ha. Så samma sorts glykol kan ha olika färg. Se till att köpa den av rätt sort till din bil. Kan bli en sörja om man blandar fel sorter med varann!

/ Robin

Det står annars alltid om det är etylen eller propylen på flaskan, oavsett om den är röd eller blå. Annars är ju färgssättningen till respektive typ mer eller mindre standard.

Röd glykol ska väl vara lite elakare mot systemet och används därför främst i bilar med stabil rördragning av metall. Blå glykol rekommenderas främst till bilar vars hela kylsystem i stort sett består av gummislang.

Sen vet man inte vad tidigare ägare har hällt i. Visa bilar ska ha "blå" glykol och visa ska ha "röd" fast sen kommer problemet som tidigare nämn att de inte finns något standard på vad som är vad.

Så om man har röd glykol och blandar med annan röd glykol så kan de ändå bli skit av de hela pga de inte finns en standard.

Jag byte glykol i min Skodan tidigare pga låg nivå så tömde jag först systemet helt. Annars är de risk att man geggar igen kylare och värmepaket. Sen sparade jag dunken så jag kommer ihåg vilken variant utav glykol jag använt.

Det är glykol och inte årgångsvin du ska köpa.

Ska du fylla på en halvliter så spelar det ingen roll.

Mig veterligen så tycker VWs toppackningar inte om "blå" glykol utan mår klart bättre med röd longlifewhatever-glykol

På okq8 hemsida står det att alla glykoler är okej att blanda. Känns som att de bör ha koll på det.

Annars kan man komma rätt så långt med att röd glykol har alla moderna (dvs inte 80-tal) bilar från VAG samt nyare SAAB. Eller vill man vara säker frågar man första bästa person på bensinstationen vilken glykol man ska ha så hittar den rätt sort på datorn efter ditt registreringsnummer.

På okq8 hemsida står det att alla glykoler är okej att blanda. Känns som att de bör ha koll på det.

Jag tror att alla DERAS glykoler är okej att blanda.
Det kan finnas olika tillsatser som reagerar med varandra.
Men enligt uppgift skall longlifeglykol gå att blanda med alla andra (förmodligen inga tillsatser alls i dessa).
Sp djävla många spänn skiljer det inte utan att man kan köpa den dyra.
Såvida inte bilen dricker kylvätska.

Det är en Volvo, häll i vad som helst för den kommer ju ändå gå sönder av någon annan anledning inom kort :glömdet

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa