Gnäll

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Skrev om detta i Laguna-tråden, men tycker det passar bättre som ett eget ämne: gnäll. Man läser ofta om förare som ”gnäller”.

Capirossi sa nyligen såhär. Är det gnäll?

”You don’t feel nothing. You don’t feel the tyres and you don't feel the ground. I don’t know what is happening, I don’t have any feeling and I don’t know where the limit is. You try and think the feeling is not too bad but then you try a little bit more you lose the front. This is the biggest problem.”

Ska förare över huvud taget inte uttala sig kritiskt om sin hoj eller andra förare, utan enbart ägna sig åt självkritik?
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
dom ska säga precis som det är,, och det tror jag att dom gör. När dom säger att hojen inte fungerar till 100% är det inte gnäll, utan mer som ett konstaterande och en förklaring.
Klaga och gnälla är inte samma sak heller för den delen. Min morfar gnäller; "Åå vad ont jag har, nu är det inte långt kvar", och det har han sagt sen han var 45. Det är gnäll.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det är bara Stoner som gnäller... :rolleyes:
Man får det intrycket ibland. Och ”Grin-Jörgen”.

Jag tycker det gnälls väldigt lite i MotoGP, om man med gnäll menar omotiverad/överdriven klagan. Hur lätt är det för övrigt att bedöma om en förare har skäl att gnälla?

Att förarna inte ska gnälla eftersom de får så mycket betalt är också något man kan läsa här ibland. Det förutsätter att man tror att förarnas enda motiv med att köra MotoGP är att tjäna pengar. Att de har fått vad de har bett om och därmed inte ska klaga.

Jag tycker det är hur man klagar som avgör om det är gnäll eller inte. Om det är ett ensidigt och omotiverat klandrande av andra – då är det gnäll. Men återigen: hur lätt är det att avgöra om det är motiverat eller inte?

Någon som verkligen gnällde tycker jag var James Ellison, som ofta hade ursäkter som inte hade med hans egen förmåga att göra när han skulle förklara sina usla resultat i MotoGP. Han var orutinerad och hade mycket att lära jämfört med de flesta av sina konkurrenter. Ändå var det alltid banan, hojen, däcken och omständigheter som han betonade i intervjuerna efter sina jumboplaceringar.

Ellison:

”I knew it wasn't down to my riding that I was going so slow...”

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/motorbikes/4966414.stm
 

Bifogat

  • 145713_james+ellison+interview._preview_big.jpg
    145713_james+ellison+interview._preview_big.jpg
    27.3 KB · Visningar: 95
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lorenso är ju en grinsill, men Sic rundar av det snyggt.:D
[YOUTUBE-ID]DNZ1yX1X4u4[/YOUTUBE-ID]
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Är det jag som har kort minne eller finns det någon anledning till att just Jörgen tar upp ämnet i videon?

Du har nog minnet i behåll, men det är väl inte första gång 2 hojar krokar ihop under ett race. Vad ska Lorenso göra åt det? Det kommer ju alltid att finns de förare som är påväg mot toppen och påvägen dit händer såna saker som att man tar med en annan förare av banan. Men det kanske du vet?
Kraschkungar har det alltid funnits och kommer alltid att finns.

Ditt bästa exempel på gnäll är när Lorenzo är kritisk mot Simoncellis körstil?

Ja. För att han var väldigt rolig mot den lilla buttra Lorenso, det är ju inte för inte att det buas när han kliver upp på pallen.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Du har nog minnet i behåll, men det är väl inte första gång 2 hojar krokar ihop under ett race. Vad ska Lorenso göra åt det? Det kommer ju alltid att finns de förare som är påväg mot toppen och påvägen dit händer såna saker som att man tar med en annan förare av banan. Men det kanske du vet?
Kraschkungar har det alltid funnits och kommer alltid att finns.

Det här var ju efter kvalet på Estoril, långt innan Sic tog ut Lorenzo på Assen. Det var bara Simoncellis försök att vara rolig på Lorenzos bekostnad efter att Lorenzo pratat om Simoncellis farliga sätt att åka på dagen eller några dagar innan i en intervju. Det är fler än Lorenzo som har "gnällt", det är bara det att folk väljer att blunda för det.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det här var ju efter kvalet på Estoril, långt innan Sic tog ut Lorenzo på Assen. Det var bara Simoncellis försök att vara rolig på Lorenzos bekostnad efter att Lorenzo pratat om Simoncellis farliga sätt att åka på dagen eller några dagar innan i en intervju. Det är fler än Lorenzo som har "gnällt", det är bara det att folk väljer att blunda för det.
Men förklara gärna varför just Lorenzo känner sig manad att försöka tillrättavisa Simoncelli. Förstår inte vad han har med tidigare incidenter att göra?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men förklara gärna varför just Lorenzo känner sig manad att försöka tillrättavisa Simoncelli. Förstår inte vad han har med tidigare incidenter att göra?

Han fick en fråga och han svarade... Sen drog Simoncelli upp det på presskonferensen som vi fnissade åt tidigare i tråden för han hade råkat läsa vad Lorenzo svarade på frågan och tyckte han hade fel.

Finns ingen som gnäller med än Radare. Ingen.

Det har varit en helvetes massa gnäll på två förare under året just för att de gnäller och Radare är sällan i rampljuset då.
 
Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Sidan 84 i senaste bike är det en reporter som ger sin syn på allt "skvaller", som han uttryckte det. Jag måste säga att han har en bra poäng.

Obs. Jag är inte helt 100 på att det är senaste, det var den man fick gratis på gelleråsen under bikeweek iaf. :D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sidan 84 i senaste bike är det en reporter som ger sin syn på allt "skvaller", som han uttryckte det. Jag måste säga att han har en bra poäng.
På sidan 73 i en annan tidning, som jag glömt namnet på, är det en annan reporter som skriver en annan sak och han har också en poäng... ;)
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
När Moaner labbade till Randy De Puniet på Le Mans kan också räknas som gnäll va? Det är viktigt att reda ut vad som egentligen är gnäll nu ;)
 

MC Doktorn

Guest
När Moaner labbade till Randy De Puniet på Le Mans kan också räknas som gnäll va? Det är viktigt att reda ut vad som egentligen är gnäll nu ;)

Jag håller med!
Vi måste reda ut detta på vanlig maner med oändliga diskussioner och åsikter om vem som har rätt och fel.

Fast frågan kvarstår om inte dom gnälligaste är dom som anser att andra är gnälliga.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top