Gnissel

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
Jag har hört att det finns en sak man kan smörja in på bromsskivorna som gör så att det inte gnisslar och tar bort eventuellt skit på bromsskivorna?

Nån som har några förslag eller vet vad den heter spray eller fett elleer vad de e? :va

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Har inte hört talas om det. Men det verkar ju OERHÖRT dumt att smörja in skivorna i fett! Om man inte vill att bromsarna ska gnissla kan man klippa till en liten bit från packningsmaterial och limma fast mellan bromskolven och bromsbeläggen.

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
asså visste att det inte är fett eller olja de fattar jag men har hört att det var något annant som inte skulle minska broms effekten :3freak

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Slipbert skrev:
asså visste att det inte är fett eller olja de fattar jag men har hört att det var något annant som inte skulle minska broms effekten :3freak
Det finns nått som heter brake cleaner, de är jävligt starka grejjer. Testa med de.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Du ska smörja in beläggens anläggningsytor mot oket med värmebeständigt fett. Dvs hörnen. INTE mot skivan.

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
okej och de finns oss en vanlig mc handlare tror jag fattar är inte så klipsk :huvet

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Slipbert skrev:
okej och de finns oss en vanlig mc handlare tror jag fattar är inte så klipsk :huvet

Kopparpasta/aluminiumpasta, finns hos biltema, mekonomen, micro och liknande affärer. Mc-affären också kanske, men isåfall kostar det dubbla priset

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Det löser du väldigt änkelt. Vanligt blyerts
Borra små hål med borrmaskin i bromsbeläggen och sen skjuter du in blyersstift (grova). De försämrar inte bromsverkan men smörjer ändå skivan.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Det löser du väldigt änkelt. Vanligt blyerts
Borra små hål med borrmaskin i bromsbeläggen och sen skjuter du in blyersstift (grova). De försämrar inte bromsverkan men smörjer ändå skivan.

Bosses tips förmodar jag?
Aldrig hört talas om att det är beläggen som gnisslar mot skivan! Det är belägg mot ok/okhållare

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ljunghusen skrev:
Bosses tips förmodar jag?
Aldrig hört talas om att det är beläggen som gnisslar mot skivan! Det är belägg mot ok/okhållare
Nu vet jag inte om jag får det rätt här. Tror det heter att skivan korriderar och det händer på alla fordon nån gång att skivorna gnislar men det brukar gå av och till och försvinna efter flytigt användande. Till skillnad från dig har jag aldrig hört talas om att beläggen skulle gnissla mot oket men jag antar att det skulle kunna vara vid mer permanenta gnisslingar det kan handla om oket.

Padde skrev:
philsson du har vissa liknelser med bosse bildoktor.
Kollar inte på det men du får gärna förklara :lol

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Nu vet jag inte om jag får det rätt här. Tror det heter att skivan korriderar och det händer på alla fordon nån gång att skivorna gnislar men det brukar gå av och till och försvinna efter flytigt användande. Till skillnad från dig har jag aldrig hört talas om att beläggen skulle gnissla mot oket men jag antar att det skulle kunna vara vid mer permanenta gnisslingar det kan handla om oket.

Gissa varför man har skrikbelägg mellan belägg och ok/okhållare? :)

Ja skivan rostar om man låter den stå, men det flyger bort efter ett par inbromsningar

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
philsson skrev:

Alså det finns gnissel-belägg (skrik belägg) att köpa till OK som du lägger mellan cylindern som pressar på klossarna och baksidan på bromsbelägget/bromsklossen dvs inte den sidan som tar i skivan. Hade sånna på NSRén. För att slippa lägga 100 spänn på sånna kan du också bara lägga lite kopparpasta där, funkar nästan lika bra. Det är inte beläggen när dom tar i skivan som gnisslar.

philsson skrev:

Du kommer med likadana konstiga grejor/påstående som han gör ibland. :tungan

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Svarar på ditt pm med en bild här Slipbert

Det röda visar var du ska ha fettet
se till att inte kladda ner beläggets anläggningsyta eller skivan bara

Padde skrev:
Alså det finns gnissel-belägg (skrik belägg) att köpa till OK som du lägger mellan cylindern som pressar på klossarna och baksidan på bromsbelägget/bromsklossen dvs inte den sidan som tar i skivan. Hade sånna på NSRén. För att slippa lägga 100 spänn på sånna kan du också bara lägga lite kopparpasta där, funkar nästan lika bra. Det är inte beläggen när dom tar i skivan som gnisslar.

Vad är det för snikhojar som INTE har skrikbelägg? ;)

Bifogat

• Blanda 002.jpg
    Blanda 002.jpg
    95.4 KB · Visningar: 91

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Ljunghusen skrev:
Svarar på ditt pm med en bild här Slipbert

Det röda visar var du ska ha fettet
se till att inte kladda ner beläggets anläggningsyta eller skivan bara

Vad är det för snikhojar som INTE har skrikbelägg? ;)

Min CH har inte det, Men det gnisslar ändå inte. Bytade klossar för några dagar sedan bak, Dom gnisslar inte heller. Elr jo lite i början gjorde dom nog.

NSRén hade inte sånna fram heller. Om man nu brukar ha sånna där också.

Edit: Kan nog tänka mig att alla större hojar har sånna. Sånna bromsok som sitter på vanliga 125or är ju samma som sitter på mopeder nästan. Och då ingen moped av alla hundra man skruvade med när man var 15 hade sånna.

Last edited:

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
okej tack men vad ger de för funkjtion om man smörjer där är lite off skulle varit schysst att förklarar ännu mer men jag fattar vad du meanr

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jag smörje in mina cykelbromsar med 5-56. Resten kan ni räkna ut själva :näsblod

Edit: Men det gnisslade iallafall inte :lol

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ljunghusen skrev:
Gissa varför man har skrikbelägg mellan belägg och ok/okhållare? :)

Ja skivan rostar om man låter den stå, men det flyger bort efter ett par inbromsningar
Aja ok. Det visste jag faktiskt inte.
Menade inte riktigt heller rost faktiskt :gnissla Vet inte själv vad jag menar men en beläggning som är lite segare att bromsa bort, som sagt rost går ju bort rätt fort.

Padde skrev:
Det är inte beläggen när dom tar i skivan som gnisslar.
Jag har nämligen läst det i en annan tråd där det var flera som rekommenderade samma metod för just gnissel mellan ok och skiva så det förekommer och är antagligen vanligare än du tror. Tur att vi har varandra :D

Padde skrev:
Du kommer med likadana konstiga grejor/påstående som han gör ibland. :tungan
eh.... :tungan Tro mig. Det finns änkla lösningar på många av dagens problem. :tummenupp Allt behöver inte vara dyrt att fixa

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
du kan ju ta och lossa bromsoken. och sedan fila på bromsklossarna. därefter smörja med 5:56 :tummenupp

jag lovar dig: du kan inte få bättre bromsvärkan

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...