Och nackdelen med den proceduren är att om det elektriska är känsligt och får det minsta fel i strömledningen av fordonet utan tillkopplad jordledning så har du framställt ytterligare andra fel.Vad andra sedan skriver får stå för dom, min erfarenhet av brända elprodukter utan ordentlig jordning är goda nog för att inse att jorden ska på (FÖRST).Men var och en gör som den vill.Så blir alla glada, eller strömförande.
Brukar inte orka ge mig in i sånnahär trådar men får väl backa upp slowmotion lite som har helt rätt.
Den med erfarenhet OCH kunskap ska svara står det, altså räcker det inte med bara erfarenhet eller endast kunskap. SKriver nu inte bara till dig ankan utan även de som tidigare svarat att man ska koppla in jord först och plus sen. Ni har uppenbart erfarenhet men saknar troligtvis det sistnämnda
För det första, om ni inte åker runt med en fet wire kopplat till ett 2 meter långt jordspett som ni hamrar ner i marken varje gång ni stannat så har ni inte ens riktig jord på hojen, utan vi har endast plus och minus.
Vilken som ansluts först har ingen som helst elektrisk betydelse, ingenting händer nånstans innan du har en sluten krets och både + och minus är anslutna. MEN i 99.9% av fallen är minus är ansluten till ramen på motorcykeln (undantag nån enstaka gammel engelsk 60-talsdynga) så därför ska man ALLTID koppla på plus först och minus sen när du kopplar in ett batteri, och tvärtom när du kopplar bort, altså koppla bort minus först och plus sen när du kopplar ifrån.
Enda anledningen till dethär är att om du först skruvat på minus och sen ska skruva på plus, och råkar komma emot ramen med något som samtidigt nuddar plus, ett verktyg eller en kabelsko så smäller det. Kopplar du däremot på plus först kan du komma åt ramen hur mycket du vill dte händer endå inget för minus inte är ansluten, och sne när du kopplar minus kan du också komma emot hur mycket du vill för den ska endå kopplas in i ramen så inget händer.
Så som sagt, det har ingen elektrisk betydelse alls vilken du kopplar in först, däremot är det säkrare att börja med plus.
Om du fått elfel när du kopplat in batteriet ankan, så är det av nån helt annan anledning, kanske att du varit "på av" för mycket med polerna så det glappat och gnistrat, men mer troligt är att elfelet var där redan innan och dte kanske var dina elfel som fick ditt gamla batteri att ge upp.
Var ju nån som skrev i göteborgsforumet kring nyår "somna inte med skorna på för då har man en jävla huvudvärk när man vaknar" och tycker dte är riktigt skönt skrivet, för det är oftast så vi resonerar som människor, vi drar slutsatser av det senaste informationen vi har och ser inte till helheten.