God Karma och de märkligaste 187 milen jag har kört

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Har som många andra semester nu och bestämde mig för några dagars utflykt med min Moto Guzzi

Som den natt personen jag är så kl 23 på kvällen kunde jag inte hålla mig mer och hoppade upp på hojen med rättvik/classic car week "60mil bort" som mål. Tänkte att jag tar markaryd sen motorvägen.

just i den stunden så har jag stjärnklar himmel över mig och tänker att detta kommer bli epic:). lämnar Osby bakom mig och halv vägs till markaryd ser jag hur ett åskoväder härjar där borta... Typsikt, fanns ju inte i mina tankar att sådant kunde härga i denna tropiska värmen :huvet Tänkte jag kanske når motorvägen för en flyktig retret norr ut men ikke.

Köra i åska med motorcykel kan vara lite obehagligt så jag vänder och tänker först ge upp idén fast närmare jag kommer osby så växer envisheten och ny planerad väg växer fram. Liatorp/ljungby :yoparty kan inte bli mer idiotsäkert. Men NÄ... Då ser jag till min förvåning hur åskan har snäddat över och precis skär av mig norr om älmhult. Nu är jag blöt, frustrerad och 50minuter utan kommit 15 minuter hem ifrån:3freak

Jag har get upp men på ren autopilot kör jag ett byavarv in i älmhult och helt plötsligt tar jag en rövare och kör mot traryd. Stjärnklart åter igen men vägbanan är riktigt blöt. Ett nytt åskoväder håller på genskjuta mig och det blir ett race till motorvägen. jag räknar km till motorvägen och ser hur detta gigantiska svarta hål i himlen erövrar allt mer stjärnor. Puh samma sekund som det börja regna spannar ligger jag kraftigt lutad ut på påfarten. Ahaa :hojraket

Tyvärr så är vägen blöt och lastbilar dränker mig hopplöst mycket. Nu händer det klart något udda. I backspeglen blixtrar det vildt och vända hemåt skulle vara problematiskt. Tänkte för mig själv att jag är nog den ända stollen som är ute och kör motorcykel på E4 just nu... "2 minter" senare. Va I glödheta! jo då har jag en stor rund lampa bakom mig som har fallit in i formation. Man kan ju säga att jag blev förvånad haha.

Men där ligger han och vi elda på i stadig takt. Himlen har blivit klar, temperaturen gått ner till 10 grader och vägen är snustorr :) Då kommer nästa oväntade grej. Mitt på vägen står det en polisbil med saftblandarna på och vinka in alla på E4 till Hörle rastplats där det står ett 10tal poliser och gör alkohol/körkorts kontroll. var rätt lugn fast jag vet att om de tar fram DB mätaren så är jag körd. en söt kvinnlig polis tar så snällt hand om mig och hon börja ställa massa frågor om vi kör tillsamman och jag märker att det vimla lite med poliser runt både mig o han där bak. Slänger ett öga bakåt och ser då att det är en fullfjädrad MC-klubbs medlem tillhörande en av de två mest kända klubbarna i sverige.

Jaha då var jag fast där ett tag. tog 10minuter innan jag fick tillbaka mitt körkort. hon kom även tillbaka för att kolla regnummert på min hoj och 100 frågor senare så släppte de mig medans han fick vara snäll o stannat ett tag till.

Vilken märklig natt må jag säga. Efter det så rullade det på rätt bra och jag var uppe i rättvik vid 8 tiden. Lagom för att hitta någonstans att äta och sen sova hos mina föräldrar som hyr en stuga där.

Var där en och en halv dag för att sedan ha fått nog av samma bilar köra runt, runt, runt. Vill nog påstå att det var inte riktigt samma klös där i år som det brukar. Så jag kör gävle/stockholm. 27 grader utlovad men snarare 27kg regnvatten i kläderna skulle jag nog påstå.

Möter upp med min gamla klasskompis som har flyttat ditt. Sticker hem till honom och jag får hänga på tork ett tag. Blir en rätt lugn kväll med film, dels för att mina kläder är blöta och han ska jobba dagen efter.

Dag två i stockholm.

Jag åker ner för att luncha med honom på stan för att sen shoppa lite. Allt bra så långt men när jag kommer tillbaka till hojen så ser jag en oljepöl under... Fan också. Då har två av skruvarna till vänster ventilkåpa vibrerat loss och packningen har glidit. Blir en lugn körning till parkeringen i rötsved. Det är fredag kväll och jag har knappt några verktyg eller lust att montera ner hojen på en öppen parkering.

börja bläddra i telefonlistan för att hitta en väg ur detta. Då ser jag att jag har kvar nr till han som köpte min Z1000 "väldigt förmånligt" :D och han kom från stockholm. Ringer upp honom och han erbjuder sig att låna ut sin bilverkstad till mig bara jag kommer ditt. Kollar oljan, spänner skruvarna och kör försiktigt till Bålsta. Han kommer ditt och möte mig med min gamla Z1000 i super skick. Jag hade den välputsad men nu var den i nyskick :kär. kändes ungefär som man träffa sitt gamla Ex och hon har helt plötsligt tappat 10kg och en foto modell har trätt fram :tuttar

Vi börja genast mecka isär allt. Moto Guzzi är byggda för field reper även om man måste lyfta tanken på mig för att komma åt några skruvan. Han klistra ihop hojen med lyx packning på tub till mig och den blev som ny. Vad är moralen i detta? Jo han var den perfekta köparen av min hoj. han prutade lagom och jag var helt ärlig mot honom. Hade antingen han eller jag varit girig så hade jag stått i mörkret vid den tidpunkten med biltema silikonpackning och några slitna insexbits och svurit.

jag svär min tacksamhet mot honom och det kändes riktigt skönt att stå till skuld till honom. Vi rullar hemåt och kunde inte låta bli att köra lite ragga varv i stockholm stad på natten. Inga missödel fast några fyllon vinglade runt på gatorna.

Nästa dag. Jag är trött o sliten och sängen hemma är väldigt lockande så mot middagstid så klär jag på mig allt för att köra hem. Rask takt för jag känner en förkylning har bitit sig fast i mig. Men nu var iaf det utlovad 27-30 graderna här :) Men hur länge då må ni tro.

Det där satans Värnamo. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17238886.ab

Ser hur det molnar upp ju närmare jag kommer. Lagom vid värnamo Stopp så ser jag hur ett jättelågt snabbt moln gång över vägbanan. Det här är inte bra hinner jag tänka när jag råkade passera avfarten. Där framme ser jag grenar som flyger hejvilt in från höger. Husbilar som vinglar kraftigt och regn vågrätt med vägen. Jag går ut till vänster. alla bilar har saktat in och ligger och kör i väg grenen. Själv är jag mest rädd för att bli överkörd bakifrån så här saktas inte in. temperaturen gick från 30 grader till 18 och jag blev dyngsur under de 3-4minuterna det tog för mig att vingla igenom.

Nu var jag trött på detta. kört 175mil sen natten till onsdag och det var nu lördags eftermiddag. Vred på rullen de sista lugna milen för att komma hem.

När jag kom hem så synade jag hojen. inte en droppe men den såg förjävlig ut. skitig o dan. För att bättra samvetet så tvättade jag den och rullade in den i garaget. krashar i sängen och vaknar nästa morgon dygnförkyld och har varit det sen des :3freak Men det var klart värt det :)

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
ja verkligen :) Fast där var stunder där en Blackbird som din hade passat bra :) Moto Guzzin varva lite för mycket efter 140km/h

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...