Godkänd märkning på hjälm?

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Funderar på att beställa en hjälm från Japan & undrar hur det är med märkningen för att den ska vara godkänd i Sverige?
Står bl.a:

"It carries the Japanese SG safety standard(highest in the world)and also carries the MFJ standard(Motorcycle federation of Japan)which is a race standard that only the highest quality riding gear carries(for example RS Taichi and Kushitani leathers)The helmet also carries the FIM standard,which means this helmet is approved for World Superbike and Moto GP racing as well as all FIM approved events.
Please be aware that it is a Japanese spec race helmets,with safety standards approved for all FIM professional events.Each country has its own regulations concerning standards,and it is the up to the individual to understand their countries safety standards."

Jag vet att dom brukar vara Ce eller ECER 22-05 godkända, men vad tror ni, fungerar det m. den märkningen som står?? :va

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Nej!
Hjälmen måste vara avsedd för den europeiska marknaden och dess krav.
Du kan bli nekad ersättning av ditt försäkringsbolag om hjälmen inte är "godkänd"

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
Tycker att du ska köpa en här, för då har du både godkänd och att du har garantier bla.
det är olika passform, och att tyvärr så stämmer inte kvaliten på bilden med den man får hem i lådan, du vet asiens marknadsföring :va

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Nej!
Hjälmen måste vara avsedd för den europeiska marknaden och dess krav.
Du kan bli nekad ersättning av ditt försäkringsbolag om hjälmen inte är "godkänd"

Ja, då var det som jag trodde, men f*n vill ju ha denna hjälmen. :gråta

Tycker att du ska köpa en här, för då har du både godkänd och att du har garantier bla.
det är olika passform, och att tyvärr så stämmer inte kvaliten på bilden med den man får hem i lådan, du vet asiens marknadsföring :va

Grejen är att jag köpt hjälmar av samma märke flera ggr här i Sverige & trivs oerhört bra m dom. Men verkar som återförsäljaren inte ska ta in den nyaste uppdateringen av hjälmen, tyvärr..
Men det hjälper väl inte om alla dom föregående modellerna är märkta & avsedda för europamarknaden, när inte den senaste är det.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Då det gäller arai hjälmar har jag hört att dom skiljer sig i passform mellan asien och usa/europa för samma modell!

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
Hur är det med att handla hjälm från Usa? Funderar på o ta hem en snart. Har gjort så innan o har för mig att nån här på SH menade att den inte va godkänd här om något skulle hända. Jävligt dumt om det är så:mad: priserna och utbudet är ju så mkt trevligare där. Det handlar om en Arai RX-7 mao en modell som finns här, kan de ha betydelse?

Fakta i frågan är mkt välkommna

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
Hur är det med att handla hjälm från Usa? Funderar på o ta hem en snart. Har gjort så innan o har för mig att nån här på SH menade att den inte va godkänd här om något skulle hända. Jävligt dumt om det är så:mad: priserna och utbudet är ju så mkt trevligare där. Det handlar om en Arai RX-7 mao en modell som finns här, kan de ha betydelse?

Fakta i frågan är mkt välkommna
Glöm inte tullavgiften bara ;)

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
har du nån länk ? lite nyfiken :)

Hmm, har totalt hjärnsläpp! :gnissla
Kommer inte på vad sidan heter.
Sitter på jobb så har givetvis inte adress eller länk här, men hjälmen heter OGK FF5.
Jag har haft FF3, FF3GP (2st) & FF4 innan & är helt hundra % nöjd med dom!.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Då det gäller arai hjälmar har jag hört att dom skiljer sig i passform mellan asien och usa/europa för samma modell!

Det var vad generalagenten påstod på mässan.
3 olika på Arai, asien,europa och nordamerika. Detta säger ju inte att dom passar sämre för det, men värt att tänka på vid beställning.

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Jag fick hem min nya Arai rx-7 för någon vecka sedan från Usa, den är märkt DOT och SNELL. Vad mer krävs för att den ska vara godkänd i Europa.?

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
Glöm inte tullavgiften bara ;)

närå har räknat på full moms me o går fortfarande plus ett par tusingar:tummenupp

Jag fick hem min nya Arai rx-7 för någon vecka sedan från Usa, den är märkt DOT och SNELL. Vad mer krävs för att den ska vara godkänd i Europa.?

så stod de på min Thor-kruka ja köpte för ett par år sen, som då tydligen inte ska va ok:va De skyddar ju inte sämre för de såklart. men de kan ju va gött o få ut nått för en åttatusen kronors hjälm om man skulle klota.

Vart ifrån köpte du förresten o vad blev priset i slutänden med alla tillägg o skatter? E inne på en "Tommy Gun" va jag vet så finns väl inte den lacken o få tag i, i europa. Rätta mig gärna, har inget emot o slippa "gift wrap" o skit:)

Last edited:

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Vart ifrån köpte du förresten o vad blev priset i slutänden med alla tillägg o skatter? E inne på en "Tommy Gun" va jag vet så finns väl inte den lacken o få tag i, i europa. Rätta mig gärna, har inget emot o slippa "gift wrap" o skit:)

Jag köpte av en handlare på ebay.com, inköpspris 519 dollar, frakt 58 dollar,
= 3723 kronor + moms/tull 660 kronor. Tot 4383 kr.
Jag beställde på en måndag och jag hade hjälmen på fredagen, fyra arbetsdagar från USA tycker jag är riktigt bra. :tummenupp

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
märkligt, när jag pratade med If sa dom att det sket dom i....

tror att jag ska börja ta allt det här på papper som man snackar med dom om...:tuttar

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Hmm, har totalt hjärnsläpp! :gnissla
Kommer inte på vad sidan heter.
Sitter på jobb så har givetvis inte adress eller länk här, men hjälmen heter OGK FF5.
Jag har haft FF3, FF3GP (2st) & FF4 innan & är helt hundra % nöjd med dom!.

Jag har haft samma dilemma. Min förra hjälm var en FF3 vilket jag var riktigt nöjd med. Spanade in FF5 scream som jag blev riktigt intresserad av. Försökte kontakte de i japan men det blev för krångligt. Så det blev en RX7 nakano istället :) ... från USA såklart :yoparty

Bifogat

• OGK FF5 screamer.jpg
    OGK FF5 screamer.jpg
    18.9 KB · Visningar: 2,194

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Jag har haft samma dilemma. Min förra hjälm var en FF3 vilket jag var riktigt nöjd med. Spanade in FF5 scream som jag blev riktigt intresserad av. Försökte kontakte de i japan men det blev för krångligt. Så det blev en RX7 nakano istället :) ... från USA såklart :yoparty

Det är Exakt en sån hjälm jag trånar efter (FF5 Scream) :tungan
Hur är det m. märkning på din RX7 då?
Hur mkt avgifter tillkom på priset (tull,moms & annat)

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Det är Exakt en sån hjälm jag trånar efter (FF5 Scream) :tungan
Hur är det m. märkning på din RX7 då?
Hur mkt avgifter tillkom på priset (tull,moms & annat)

RX7an är DOT SNELL märkt, inte CE märkt. Problem enligt vissa.
Jag köpte min på ebay.com och kom undan med strax över 4000 inkl frakt och en mörkt visir.

Nyheter
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras