Golv och tapeter

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Nu är jag inte medlem på nåt hemfixarforum, så sporthoj.com får duga. Har fått lite idéer till hallen (10 kavdratmeter, L-formad för att ställa till det för mig) och tänkte tapetsera om och byta golvet.

Tapeten som sitter uppe består av en mörkare tapet nertill, en bård på mitten och en ljusare upptill. Dom sitter inte så snyggt. Skarvarna syns och kanterna är lösa på vissa ställen, sen är det ett antal hål också från föra ägarinnans tavlor. Tapeterna jag tänkte sätta upp är nästintill vita respektive mönstrade med vit bakgrund (funkisfondtapet :banana ). Hur mycket förarbete bör jag göra? Hur får jag loss dom gamla tapeterna? Ska jag slipa? Vad ska jag slipa med? Vad ska jag spackla med? Hur lång tid kommer detta ta?

Kommer jag som aldrig har satt tapeter och har tummen mitt i handen klara av att sätta upp nya? Den mönstrade som tack och lov ska upp på ett lätt ställe är nog svår att mönsterpassa. :näsblod

Golvet som ska bort är ett laminatgolv som jag tror (hoppas) inte är limmat i botten, för det guppar när man går på vissa ställen. Hur bryter jag loss det? Vad kan jag förvänta mig att hitta därunder? Tänkte lägga linoleumgolv där (funkis!). Det är klick-golv som inte ska limmas så det måste ju även jag klara av.

Ska tapeterna sitta innanför eller utanpå socklarna? Vad blir snyggast?

Ska jag byta tapeterna eller golvet först?

Tacksam för svar.

Det låter som du kommer få lite problem när det gäller tapeten,

Golvet är inga konstigheter det e bara slita bort mattan som sitter där nu, är det limmat får du lite jobbigare men det är bara att slå med typ hammare och spackelskrapa...klickgolvet lägger du på typ en timma det är sågningen och passbitarna som tar lite tid, räkna med att golvet tar en dag...

vad det gäller tapeten får du antingen brespackla väggarna (inget för nybörjare)
Hyra en maskin som "fuktar" upp tapeten så den lossnar detta är dyrt och jag har aldrig gjort det så jag vet inte om de e svårt

annars får du spackla skarvarna och foga alla kanter så det inte lossnar när du sätter upp nya tapeten detta resultat blir inte perfect men det blir ok...tar typ 3 dagar

hyr en målare som gör det åt dig eller måla över skiten

Inte för att vara taskig nu, men ring en kompis! Du kommer bara bli missnöjd med resultatet annars.

Köp limpulver, blanda ut skiten med vatten (spä det tunnare än vad som står) och limma på tapeterna och tejpa upp gladpack/plastfolie på tapeterna, ta ner dem dagen efter. Det är tidsödande.
ELLER så spacklar du bara över skarvarna 2ggr för att "mjuka" ut dem, och se tapetserar du. min sambo sprayade ljummet vatten på en av bårderna på väggen och sen petade hon bort dem försiktigt med en spackelspade.
Inget av ovanstående är ett korrekt sätt men det fungerar.
Jag är autodidakt vad det gäller det mesta och tapetsering är skitlätt om du bara tar dig tid. Resultatet blir oftast bättre än när en målare gör det men å andra sidan så kastar de bara upp skiten och tar betalt, och de flesta anser att jobbet är korrekt utfört, även om jag själv aldrig skulle acceptera det.
Nu kommer jag få skit av några målare men det känns som att det kvittar.

Inte för att vara taskig nu, men ring en kompis! Du kommer bara bli missnöjd med resultatet annars.

Jag har svårt att tro att det skulle bli bättre av att jag ringer en kompis. Känner ingen som är bra på att sätta upp tapeter.

Känns som att det är ett ganska litet arbete för att anlita en professionell tapetfixare, tror det kommer gå åt typ fyra rullar totalt.

Har kollat runt lite, och jag tror faktiskt att det kommer bli snyggare än vad det är idag om jag gör tapetjobbet själv.

Tog med mobilkameran på rundturen. Det är spruckna socklar, fula småställen under garderober, luftbubblor i tapeten, synliga "gamla" intapetserade pluggar, lossade kanter, fult lagt laminatgolv...

Det ligger två andra tapeter under, den grönrutiga och en läcker blommig. Detta bekräftas även av en titt under en kåpa för ett såntdär "sladdhål". Dethär borde jag kunna greja!

Bifogat

• DSC00182.JPG
    DSC00182.JPG
    20.7 KB · Visningar: 79
  • DSC00174.jpg
    DSC00174.jpg
    17.6 KB · Visningar: 109
  • DSC00175.JPG
    DSC00175.JPG
    15.1 KB · Visningar: 72
  • DSC00177.JPG
    DSC00177.JPG
    17.6 KB · Visningar: 73
  • DSC00178.JPG
    DSC00178.JPG
    17.7 KB · Visningar: 102
  • DSC00181.JPG
    DSC00181.JPG
    22.3 KB · Visningar: 110
Det gör du alla gånger, det är inte svårt att tapetsera! Det är underarbetet som är det jävliga, men det är inte svårt utan bara tidsödande och jääävligt tråkigt.
Sen sliter du loss socklarna innan också och sticker till Ö&B och köper en geersåg och sen till bygghandeln och där köper du vitmålade allmogelister och sen kommer du få en skitfin hall.

Det gör du alla gånger, det är inte svårt att tapetsera! Det är underarbetet som är det jävliga, men det är inte svårt utan bara tidsödande och jääävligt tråkigt.
Sen sliter du loss socklarna innan också och sticker till Ö&B och köper en geersåg och sen till bygghandeln och där köper du vitmålade allmogelister och sen kommer du få en skitfin hall.

Nääe. Allmogelister är inte hemmahörande i min epok.

Peppa mig lite till så vågar jag göra dethär själv. :)

Det låter som du kommer få lite problem när det gäller tapeten,

Golvet är inga konstigheter det e bara slita bort mattan som sitter där nu, är det limmat får du lite jobbigare men det är bara att slå med typ hammare och spackelskrapa...klickgolvet lägger du på typ en timma det är sågningen och passbitarna som tar lite tid, räkna med att golvet tar en dag...

vad det gäller tapeten får du antingen brespackla väggarna (inget för nybörjare)
Hyra en maskin som "fuktar" upp tapeten så den lossnar detta är dyrt och jag har aldrig gjort det så jag vet inte om de e svårt

annars får du spackla skarvarna och foga alla kanter så det inte lossnar när du sätter upp nya tapeten detta resultat blir inte perfect men det blir ok...tar typ 3 dagar

hyr en målare som gör det åt dig eller måla över skiten

Funkar det med en såndär ångtvätt man snyggar till bilen med? :va

Last edited:
Köp vanliga färdigmålade lister då om du inte gillar allmoge, vitt är hur som helst snyggare än träfärgat.
Peppa och peppa, du kan få en klapp på huvudet när du är klar :D

Men seriöst, vad kan gå fel? I värsta fall så får du göra om det men det tvivlar jag på. De som inte kan tapetsera är de som antingen inte vågar försöka eller så saknar de en tumme. Du verkar inte vara något av det, så iväg och spackla med dig nu!

är det limmat får du lite jobbigare men det är bara att slå med typ hammare och spackelskrapa...
Annars finns det en smidig maskin att hyra på Cramo eller liknande för just såna tillfällen.

Tyvär så kommer jag inte ihåg precis vad den heter. :mad:
Mattskärare, mattskrapa, eller något liknande.

Eldriven, har ett långt handtag så man kan använda den medan man står upprätt, två hjul som den rullar på och ett brett skärblad framtill. Tuggar sig genom linoleum som en het kniv genom frigolit. :yoparty

Det finns även en spackelmejsel från Hilti som passar vissa av deras borrhammare. Den kan man kanske också skrapa matta med om man vill.

Har du betongväggar fungerar en sådan där ångmaskin kanon att ta bort tapeterna med, 5 lager i ett svep. Jag har kört en hel lägenhet med den för ett år sedan. Finns på Jula för 299:- art nr 529003. Eftersom man måste ha hjälp av polare så köpte jag två för det var rea 199:-. Du kan få den ena om du vill.

1. Börja med att rycka ut golvet helt
2. Ta ner tapeterna.
3. tvätta och måla taket
4. lägg nytt golv
5. sätt golvsocklar
6. tapetsera

Anledningen till att tapetsera efter golvsocklar är att man skär tapeterna mot sockeln och det kan då "gömma" ojämnheter i väggen som annars hade visat sig som springor mellan vägg och sockel.

Last edited:
Äh. Krångla inte till det med att ta ner de gamla tapeterna.

1. Ta bort och kasta listerna.
2. Riv ut golvet.
3. Pilla bort all lös tapet
4. Slipa skarvarna med sandpapper.
5. Spackla där det behövs.
6. Tapetsera nästan ända ner.
7. Lägg på nya golvet
8. Sätt på nya lister.

Klart :tummenupp

Nääe. Allmogelister är inte hemmahörande i min epok.

Peppa mig lite till så vågar jag göra dethär själv. :)

Klart du klarar det själv annars är pappa inte mer än en tlefonlur bort och jag vet att han älskar att tapetsera. Kasta ut tapeten men snälla byt inte till det grå golvet....

Det är bara att börja Anja.
Gå till färgboden och fråga om vad du behöver för material och verktyg.
Någonstans måste man börja för att lära sig och hallen är inte det ställe som man stör sig mest på om det inte blir perfekt i första försöket.
Mitt tips är att du tar god tid på dig och spacklar och slipar 2 ggr om du är osäker på underbehandlingen.
Linoleum är inget bra material i hall eftersom det är organiskt och därmed fuktkänsligt.

Den här bården passar dig!
62dd67dc-c25a-4fb6-93e5-e1420927a926_large.jpg

Åsså den här dörrmattan

886_1183626577.jpg

Har du betongväggar fungerar en sådan där ångmaskin kanon att ta bort tapeterna med, 5 lager i ett svep. Jag har kört en hel lägenhet med den för ett år sedan. Finns på Jula för 299:- art nr 529003. Eftersom man måste ha hjälp av polare så köpte jag två för det var rea 199:-. Du kan få den ena om du vill.

1. Börja med att rycka ut golvet helt
2. Ta ner tapeterna.
3. tvätta och måla taket
4. lägg nytt golv
5. sätt golvsocklar
6. tapetsera

Anledningen till att tapetsera efter golvsocklar är att man skär tapeterna mot sockeln och det kan då "gömma" ojämnheter i väggen som annars hade visat sig som springor mellan vägg och sockel.

Fastighetsskötar-Uffe på mitt gamla jobb säger att det funkar att få ner tapeterna med blomspruta. Detta bekräftas även av sidvagns-Gunilla.

Jag tror att jag vill ha tapeterna innanför socklarna, det blir mer lättstädat så. Taket är fint. Kan jag inte få låta det vara som det är?

Det är bara att börja Anja.
Gå till färgboden och fråga om vad du behöver för material och verktyg.
Någonstans måste man börja för att lära sig och hallen är inte det ställe som man stör sig mest på om det inte blir perfekt i första försöket.
Mitt tips är att du tar god tid på dig och spacklar och slipar 2 ggr om du är osäker på underbehandlingen.
Linoleum är inget bra material i hall eftersom det är organiskt och därmed fuktkänsligt.

Jag bor tre trappor upp. När man klättrat upp till mig är skorna torra. Linoleum är alltså ett utmärkt val!

Det finns anledning till att misstänka att det ligger linoleum under laminatgolvet som finns idag. Jag kanske skulle riva bort laminatgolvet och se om golvet under funkar?

Last edited:
Linoleum har varit "standard"golv i äldre tider, dvs före 90-talet. Det skrevs in i byggbeskrivningar per automatik, alltså inte lika med ett bra golv.
Visst vill du bona golvet 1 gång per år så fungerar det bra, men det är ett golv som lätt suger åt sig fläckar och blir missfärgat. De nyare linoleumgolven är bättre, men åndå inte lika bra som klinker, parkett eller laminatgolv.
Troligen är det gamla golvet under missfärgat och därför är laminatgolvet inlagt, men det skadar aldrig att kolla.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back