Golvvärme på oisolerad platta

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har ett problem:
Håller på att totalrenoverar huset som köptes i maj. Har helrenoverat övervåningen med kök, badrum, vardagsrum och sovrum. Allt från golv till tak.
Nu ska jag börja med markplan. Det handlar om 2 sovrum, 1 blivande toa och en tvättstuga. Problemet är att på 50-talet så isolerade man visst inte plattan. Och heller ingen armering i vilket förenklar om man behöver bila upp!

Jag behöver olika förslag på hur jag ska göra för att få golv som man inte fryser ihjäl på. Bäst är säkert att bila upp plattan i de rummen. Gräva upp 30 cm, isolera och gjuta igen. Varpå man lägger vattenburen golvvärme kopplad till min värmepump(luft/vatten). Tänkte om man kunde slippa detta krävande jobbet? Det ska ligga en platonmatta på plattan, sen golv ovanpå. Detta för att grunden ska "andas". Kunde vara skönt om det fanns någon form av "hård isolering som kunde ligga på platonmattan som man kunde lägga golvet direkt på. Skulle spara så mycket tid och pengar. Men man vill ju göra jobbet ordentligt när man ändå gör det. Måste ju kolla upp alla alternativ!
Någon som har haft liknande problem?

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Vårt hus är byggt 1945, och är själv mitt i helrenovering av källaren.
Innan renovering låg det platon direkt på plattan sedan en plastmatta och det var faktiskt inte kallt. Nu har vi iofs ca 22grader via luft/luft värmepump där nere men ändå.
Bilade lite för skoj skull i plattan och den är inte isolerad alls och den ca ca 7 cm tjock.
Om du vill lägga laminat så behöver du inte golvärme, men vid klinker JA.
Har vattenburet system med har valt att lägga elslingor ovanpå plattan för att sedan "flyta" hela golvet. Valde detta pga att det var enklare + att jag kunde fixa värmemattan till halva pris.
Hade jag haft all tid i världen hade jag gjort som du sa, gräva ur 30cm etc etc.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Är i precis samma sits som dig, har oxå köpt huset detta år & är klar med båda övervåningarna, nu är det ju källaren kvar...
Så jag ska följa denna tråd med stort intresse :)

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Skall tillägga att jag skall lägga klinker.
I mitt fall så tror jag inte att jag kommer att använda golvärmen speciellt mycket. Lägger värmen mest pga vid en ev. försäljning så kan det vara avgörande , kanske.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Ett tips är att som du är inne på använda din värmepump och dra systemet med vatten.I stigande elpristider är elgolvvärme ett mkt dyrt sätt att värma.Jag har en kusin som la in ett elvärmt golv i ett kök på ca 12m2.Hans elräkning brakade iväg med 3 lax per år.Många stänger inte av sin värme på sommaren, då sticker förbrukningen i massor.Anars säger ju VVS-konsulterna att just den typ av pump som du har är riktigt bra.Använd den och gör det ordentligt så får du ut mest cash vid ev försälj ing.
Genvägar blir ju ofta senvägar.:tummenupp
Gott Nytt År alla glada Hojåkare.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Jag fyller på,då min lite bakfulla hjärna inte vaknat.

Viktig är att ha avluftning på platonmattan.

Som ni ser så ligger det plåtar på frigoliten detta för att golvvärmen skall reflekteras uppåt (logiskt)

En av andledningarna till detta är att värmer man upp toppskiktet på bottenplattan så ökar man också avdunstningen av fukten ifrån plattan,vid ogynsamma förhållanden så suger plattan istället fukt ur marken och skickar upp.

Naturligtvis så beror det på hur tjock frigolit/osv man lägger under rören.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Mitt hus är byggt 1949, platta på mark.
När vi renoverade källaren i somras så flytspacklades golvet, sen la vi elslingor på golvet.
Jag var orolig att det mesta av värmen skulle gå ner i plattan, men golvet är hur skönt & varmt som helst & då är termostaten bara på 50%

Tror många av dom gamla husens plattor är ganska rejäla & isolerar ofta ganska bra!

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vårt hus är byggt 1945, och är själv mitt i helrenovering av källaren.
Innan renovering låg det platon direkt på plattan sedan en plastmatta och det var faktiskt inte kallt. Nu har vi iofs ca 22grader via luft/luft värmepump där nere men ändå.
Bilade lite för skoj skull i plattan och den är inte isolerad alls och den ca ca 7 cm tjock.
Om du vill lägga laminat så behöver du inte golvärme, men vid klinker JA.
Har vattenburet system med har valt att lägga elslingor ovanpå plattan för att sedan "flyta" hela golvet. Valde detta pga att det var enklare + att jag kunde fixa värmemattan till halva pris.
Hade jag haft all tid i världen hade jag gjort som du sa, gräva ur 30cm etc etc.

Men laminatgolv är ju ganska kalla i sig så man kanske måste ha värmegolv ändå? Kommer inte lägga elslingor iaf!

Finns färdiga frigolitskivor som har spår för värmeslangen urfrästa.

http://katalog.uponornordic.com/open/produktgrupp_visa.asp?lista=5

Välj " 02 Tillbehör" i högra rullmenyn så dyker dom upp.

Att lägga elgolv i dagens läge känns dyrt med tanke på elpriset,har man dessutom gratis värme ifrån en luftpump så är det snudd på dumt.

De hade ju lite allt möjligt! Tack!

Mycket bra läsning! Ska nog kunna klura ut något där!

Jag fyller på,då min lite bakfulla hjärna inte vaknat.

Viktig är att ha avluftning på platonmattan.

Som ni ser så ligger det plåtar på frigoliten detta för att golvvärmen skall reflekteras uppåt (logiskt)

En av andledningarna till detta är att värmer man upp toppskiktet på bottenplattan så ökar man också avdunstningen av fukten ifrån plattan,vid ogynsamma förhållanden så suger plattan istället fukt ur marken och skickar upp.

Naturligtvis så beror det på hur tjock frigolit/osv man lägger under rören.

Avluftning på platonmattan skulle väl ske genom ventilerade golvsocklar?

http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3252

Googlat , tog 0,25 sec, blev över 800 träffar...hur svårt är det inte att kolla med byggbranchen om råd.:D

Jo det är sant, men det verkar finnas lite kunskap här med! Smidigast vore om man slapp golvvärmen genom att lägga platon-skivor med isolering-golv. Om det finns färdiga skivor utan frästa spår för vattenslangen. Går ju antagligen inte med frigoliten då den säkert är för mjuk.

Last edited:

Gabor

Guest
Vill du ha varmt i rummet, satsa på svartr platonmatta, 3cm frigolit, 22mm spångolv, 8-12mm laminatgolv, luftande golvsocklar. Element på väggen. Då får du ett varmt rum, inga problem med fukt å mögel i golvkontruktion. Lycka till.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag behöver olika förslag på hur jag ska göra för att få golv som man inte fryser ihjäl på. Bäst är säkert att bila upp plattan i de rummen. Gräva upp 30 cm, isolera och gjuta igen.

Någon som har haft liknande problem?
Jepp och jag (hantverkarn) gjorde precis som du skriver, fast grävde lite djupare. Bilade upp skiten, la ca 40-50 cm tvättad sten, 30 cm tjock frigolit och göt sedan nytt betonggolv med vattenslingor i golvet. På det nån plastmatta och sedan ett plankgolv i ena rummet och klinkers i andra (badrum). Blev rätt ok. Fast det var rätt mycket jobb med det.

Klart du lägger golvvärme när du ändå håller på. Sketna element på väggarna ger inte alls samma goa värme.

IXXUS

stånkaljud,öl och kvinnofolk...
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
gammel gixxer Martin, TT600, Xt660x -08
Är i precis samma sits som dig, har oxå köpt huset detta år & är klar med båda övervåningarna, nu är det ju källaren kvar...
Så jag ska följa denna tråd med stort intresse :)

Japp, har en 1-plansvilla med källare från -48. När jag renoverade gillestugan och de övriga utrymmena i källaren så lade jag svart platonmatta på den råa betongen och placerade ett flytande clickgolv på det. Som någon nämde är det viktigt att golvet (betonggolvet) andas, det gör man lättast med distanser mellan golvsockeln och väggarna, typ ngn cm.
Det jag gjorde var att montera en braskamin i gillestugan och hela källaren fick ett helt nytt luftklimat, tidigare brottades vi med typisk "källarlukt" men nu luktar det inte ett smack av det. Detta kräver att du har en murstock med lediga pipor från källarplan annars blir det dyrt att montera separat pipa från källare till nock. Har du en murstock från källaren med en ledig dragpipa så tveka inte att göra detta, ni kommer att få en torr och användbar källare som man kan bo och sova i. Det är inte svårt att montera en braskamin själv det lovar jag, har fixat 2 st utan problem, ring din sotare och rådgör. Hör av er om ni undrar mera...lycka till

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC