GoPro HD test Husa FS650

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Har nyligen fått hem kameran så ja va tvungen å försöka slänga ihop nåt av de lilla materialet ja fått ihop.

Har aldrig öppnat ett redigeringsprogram innan och är fullt medveten om bristen på variation...

Dock blev ja inte alls nöjd med kvalitén... Filmat i 720p 30fps, efter redigering sparade ja filen i 720p som mpeg4. Vilka format sparar ni andra i?

[YOUTUBE-ID]5-hV1zbZTjs[/YOUTUBE-ID]

Jag burkar alltid rendrera ut filmmaterialet i Quicktime H264. Jag tycker den ger bra färger och få komprimeringsartefakter. Dessutom blir filen liten :tummenupp

Vad kör du för program för att rendrera/exportera ut klippet? kan posta lite inställningar om du vill!

För att få bästa känslan på mc ska du lägga den på 960p :tummenupp'

bästa känsla 960p (r4)

bästa kvalite 1080p (r5)

Last edited:
Jag antar att du inte är nöjd med kvalitén som redigeringsprogramet ger och inte GoPro´?

Luddigt skrivet, sorry! Givetvis e ja nöjd me kvalitén direkt från kameran...
Mitt klåparförsök till redigering gjorde ja i Pinnacle studio 14 HD, behövde alltså inte konvertera filerna från GoPron innan redigering. När ja va klar så sparade ja filmen som .mpeg4 i samma upplösning som orginalmaterialet.

Visst blir de lite sämre efter uppladdning på tuben men .mpeg4-filen ja har på datorn e bra mycke sämre än orginalmaterialet...

Edit: Tack för alla tips. Mer tips/knep/kritik välkommet :)

Last edited:
Skön rulle! Grym kontroll på slangen :D Tyckte det inte var nå fel på stuket! Enkelt, och budskapet går fram :P

Får tacka för positiv respons :)... Nån mer som kör i Pinnacle 14 som har tips på vilket format ja bör spara filen i? Ska pröva 960p när nästa tillfälle ges...

kom och lär mig slanga som du :yoparty

riktigt fint kört!

Ja att spara i MPG2 format i Pinnacle 14 brukar ge ett resultat som är närmare orginalet.

Som skrivits tidigare, filma i 60 bilder per sekund så får du mycket bättre flyt i bilden när det är så mycket rörelse som det är i hojfilmer.

Som skrivits tidigare, filma i 60 bilder per sekund så får du mycket bättre flyt i bilden när det är så mycket rörelse som det är i hojfilmer.

ända problemet är ju att efter sparat filmen är den inte 60 fps
eftersom pinacle inte kan spara i 60 fps.
sen har jag lagt märke till att pinacle gillar inte att jobba med 60 fps
kan fucka till vissa efekter etc. men jag använder först och främst 60 fps sen om man vill ha vissa efekter så får man lägga till dom efter du sparat filmen för då redigerar du 30fps och då går det bättre.

ända problemet är ju att efter sparat filmen är den inte 60 fps
eftersom pinacle inte kan spara i 60 fps.
sen har jag lagt märke till att pinacle gillar inte att jobba med 60 fps
kan fucka till vissa efekter etc. men jag använder först och främst 60 fps sen om man vill ha vissa efekter så får man lägga till dom efter du sparat filmen för då redigerar du 30fps och då går det bättre.

Jag skulle formulera problemet Pinnacle och inte kameran. Byt redigeringsprogram! :tummenupp

Här kommer lite tankar, det finns hundra sätt att göra det på men så här tycker jag funkar för mej.

Vet inte hur det funkar riktigt i pinacle men jag filmar i 60 progressiv rutor(59,96) sen importerar jag klippet och interpret som ex 25 progressive (fattar inte varför man ska köra i 30 (29,97) rutor för nått som ska ut på tuben) efter det gör jag en timestretch (här åker miniräknaren fram) så allt går i verklig hastighet och därefter lägger till frameblend som gör att rutorna "blandar sej snyggt". Och slutligen lägger till lite rörelseoskärpa Och skärpa. Jag har ställt in kameran på att skärpa noll efterssom jag tycker det är lättare att hantera skärmapn i efterhand.

personligen tycker jag inte det ser snyggt ut (men det är ju en film stil/smakfråga) då allt är skarpt. Anledningen till att jag kör i 60 progressive är att det underlättar då man trackar eller stabiliserar bilden och eller kör slowmotion. Men som sagt jag har ingen erfarenhet av pinacle. Men för tuben kan man köra ut QuickTime animation (okomprimerat alltså och låta Youtube komprimera bästa fan dom vill så slipper dom komprimera om något som redan är komprimerat) OBS så får filens storlek inte vara större än 2 gig tror jag för tuben. Jag läste nånnstanns att för att få bra kavlitet skall bildförhållandena vara delbart med 4 eller hur det nu var.

Annars sparatr jag alltid ut slutformat QuickTime H264 m4v, mov eller annat beroende på vad det ska vara till, 24 eller 25 rutor progressive. För visning på dator. Angående kbps så får man här fundera på vad filmen ska va till. En Dvd skiva har tror jag nånnstanns mellan 8000 och 10000 kbps om jag inte minns fel medans en flashfilm kanske 4000. Om jag gör en 720p i 25 rutor kanske jag håller mej mellan 6000-8000kbps det gäller att experimentera lite beroende på vad som finns på filmen :) och hur man ska skicka runt den till kompisar. Vill man snygga till det där lilla extra kan man rendrera i två pass.

Ursäkta om det blev lite flummigt men det är en hel vetenskap att rendrera ut film, ibland kan man vara tvungen att rendrera ut okomprimerat för att sedan plocka in det igen för att lägga effekter och annat, för att överhuvudtaget få en hanterlig rendreringstid :)

Jag kanske ska tillägga att. Jag i princip alltid skalar ner bilden. Det är sällan jag behöver full HD. obs, hlöm inte ställa in square pixels om filmen inte ska ut på dvd.

Last edited:
Jag skulle formulera problemet Pinnacle och inte kameran. Byt redigeringsprogram! :tummenupp

Låter som en skarp iaktagelse jag tror jag håller med om. Det är alltid bra att ha något att kunna växa i för har man en gång börjat tycker man det är så kul :) jag är själv nybörjare och det program jag kör känns bra för mej.

nu tror jag du missuppfatta.
vet att problemet är pinnacle 14, det e buggit, muppar sig.
bra exempel är om du ska lägga till efekten tid (sänka hastighet)
så vill den in alls i 60 fps.
men som sagt han som skapa tråden använde pinnacle 14,
förklara lite problems bara.
kameran är kanon! grym kamera för bra peng.
tänkte bara beskriva hur man kan arbeta sig runt vissa problem som jag upplevt med pinnacle. alltså först beskära filmen, spara sen i mpg2, sen lägga till efekter etc:tummenupp mindre risk att programmet muppar sig.
och slipper att den fryser bilder efter du sutit och editerat.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back