Gopro hjälp?? ;)

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
tjenare, köpte mig för några dagar sedan en Gopro Hero 2 motorsports och går nu runt och filmar och tar foton för att lära mig kameran, men nu kommer det lite jobbigare.. Redigera film och bilder?? :dummer
hur gör ni?
prövade en video snutt och körde med movie maker och la upp på juutub, det resulterade i en video med svarta kanter på sidan?...:3freak vill ju att den ska fylla ut hela "filmområdet" så att säga ;).
tips och tricks tas gärna emot ;)

När jag tagit en bild som jag blivit nöjd med, hur ska jag göra där för att "förfina" den? och även konvertera och liknande så att man kan få den i dugligt format eller storlek till bakgrunds bild osv.
MVH Fredrik :tummenupp

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag föredrar att redigera i Adobes produkter, Premiere för filmer och Photoshop för bilder.

Det är en "tröskel" att börja jobba med dem om man inte hållt på med något annat än mspaint och moviemaker tidigare, men de är helt överlägsna när man hajar hur de funkar.

Ett tips är att att det finns videotutorials för nästan allting man kan tänkas vilja göra i båda de programmen.
Bara sätta igång och googla.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Att du fått svarta kanter beror till störst del på att du har valt fel sk "container" för din film. har inte en susning om hur det funkar med moviemaker, men i tex premiere så måste man skapa en sk "container(heter sequence där)" som matchar filmens storlek. dvs om jag filmar i 1280x720 så kan jag förvisso skapa en container som är 1920x10. men då fyller ju inte min film hela containern, dvs jag får svarta kanter. Ett program som inte har lika hög inlärningströskel som premiere är sony vegas studio. men det är väldigt mångsidigt (är du inte proffs så klarar du dig gott med det(själv köra jag mac o det programmet finns inte till mac :/ )). Det finns även guider på gopro's hemsida (fanns iaf förut).
andra länkar
http://goproforums.com/content/what-video-editing-software-do-you-use-gopro-hd
http://forums.adobe.com/thread/668369
http://mountainbikemayhem.com/helm-cam-video/edit-gopro-hd-videos-free-and-easy

finns egentligen hur mycket som helst, men det viktigaste är väl egentligen att se till att ditt projekt i videoredigeringsprogrammet matchar de inställningar du filmat i. enda skillnaden sedan blir väl filstorlek osv. vilken kompression du ska ha för olika videotjänster som youtube, vimeo etc faller under en helt annan kategori, dvs Codecs.

Lycka till

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
ok tackar, lät som att sony vegas passade mig bättre ;), vad använder ni som postar era videos på youtube för settings? både gopro och i redigering, hittills har jag endast provat 720p 60fps men man kanske ska köra något annat?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
ok tackar, lät som att sony vegas passade mig bättre ;), vad använder ni som postar era videos på youtube för settings? både gopro och i redigering, hittills har jag endast provat 720p 60fps men man kanske ska köra något annat?

Skala inte om dom.. är dom filmade i 720p så lägg upp dem i det.
Däremot kan du dra ner fps:en, även om det är filmat i 60fps så kan du exportera i 25fps.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
I Sony Vegas tar du properties för ditt projekt och ställer "storleken" efter vad du filmat i. Finns förinställda att välja mellan. Syns under previewrutan. Där ställer du även framerate, FPS.

Läs början av tråden 'Samlingstråd GoPro tips och filmer' här på SH för hjälp att komma igång annars.

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
ok tackar, syftade mest på vilka "codecs" och även vilka inställningar man skall köra gopro'n i för att få ut bästa möjliga kvalite på ytub. får väl prova dessa program och se vilket jag gillar mest och sedan leka runt lite och titta på youtube guider osv. tack för hjälpen iallafall, ang. bilder är det något som nån här på sporthoj använder sin gopro till eller är det endast filma? :rolleyes:

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
ok tackar, syftade mest på vilka "codecs" och även vilka inställningar man skall köra gopro'n i för att få ut bästa möjliga kvalite på ytub. får väl prova dessa program och se vilket jag gillar mest och sedan leka runt lite och titta på youtube guider osv. tack för hjälpen iallafall, ang. bilder är det något som nån här på sporthoj använder sin gopro till eller är det endast filma? :rolleyes:

Jag kör 720p/30fps. Vill man ha slowmotionfilmer är 60fps att rekommendera men annars onödigt.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Körfilmer på hoj blir bättre i högre bildhastighet pga de snabba rörelserna i bild. Syns stor skillnad när du t ex möter en bil. Filma i hög hastighet, exportera till vanlig när du ska publicera.

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8
Hej!
Jag hade en GoPro som jag sålde och sen köpte jag en blackvue sc500.
Det jag undrar över är, kan jag ändra filmen så gopro studio tillåter mig att redigera filmen i deras program?
Tycker GoPro studio är lätt att använda och håller mig gärna till det.
/patrik

Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...