GoPro?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag överväger att investera i en GoPro.
Huvudsakligen för att filma hundträning men säkert lite hojåka också.
Vad säger forumet, HERO 12 eller HERO 13?
De verkar rätt likvärdiga vid en snabb koll och prismässigt också rätt lika.
Georeferens som är hyfsat bra är önskvärt men inte avgörande.
Jag är inte sugen på att slanta upp för en 360-kamera och inte heller lägga tid på att efterbehandla filmen.

Jag har redan ett par Sony actionkameror som är OK men nytt är ju roligt.
Det finns en systemkamera också som filmar bra men den är lite klumpig så den blir oftast hemma.
Givetvis är målet att bli miljonär på YT.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Steget upp från dina befintliga kameror är egentligen detsamma, 12 eller 13 är väl mest GPS som skiljer. Vilket i ditt fall är överflödigt.

Steget till intressant från tråkigt (tycker jag) är regisseringen av bildvinkel och utsnitt och det är där som 360-kamerorna tillför någonting. Bildkvalitetsmässigt är alla actionkameror dugliga till och med kinesvarianterna för 395kr.

Mitt tips blir därför att ta ditt anti-360 beslut under övervägande en sväng till.

12 eller 13 verkar annars vara detsamma. Kolla begmarknaden efter de som byter upp sig till det senaste, där kan du fynda 12-or inkl tillbehör.

Mvh

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Har en DJI Osmo Action 4 och är brutalt nöjd.
Funkar lika bra att filma hojåka i höga hastigheter som gruvdykning i krypfart, riktigt bra inbyggd stabilisering.
Rekommenderar dig iaf att titta lite närmare på den om du inte låst dig helt mot Gopro.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Har en DJI Osmo Action 4 och är brutalt nöjd.
Funkar lika bra att filma hojåka i höga hastigheter som gruvdykning i krypfart, riktigt bra inbyggd stabilisering.
Rekommenderar dig iaf att titta lite närmare på den om du inte låst dig helt mot Gopro.
Jag har inte låst alls på GoPro, alla förslag är välkomna.
Ska kolla DJI också.

Beträffande GPS, vilken har det? Knapphändig info där jag kollat och reklamfilmerna nämner det inte
Om GPS, vilken uppdateringsfrekvens har den? Ska den vara till nöje på hojen så vill det till 10hz.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jättenöjd med mina DJi Osmo Actions. Har två av först modellen som typ skräpkameror. Men dessa har bättre kvalitet än många GoPro.
Skulle i dagsläget satsa på antigen DJi Osmo Action 4/5 eller Insta360 Ace/Ace Pro.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Jättenöjd med mina DJi Osmo Actions. Har två av först modellen som typ skräpkameror. Men dessa har bättre kvalitet än många GoPro.
Skulle i dagsläget satsa på antigen DJi Osmo Action 4/5 eller Insta360 Ace/Ace Pro.
Jag antar att fästet på en DJI är samma som GoPro?
Jag har en massa prylar med det fästet redan.

Skiljer det något av värde mellan DJI 4 och 5?

BTW. Jag älskar "Vattentät upp till 18 meter" Från vilket djup då då?

Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
DJI Osmo Action is da shit! Har passerat GoPro med hästlängder vad gäller batteri, laddning, användarvänlighet, men framförallt tillförlitlighet. Dessutom är de billigare. Även Insta 360 Ace är ett bättre val än GoPro enligt mig.
DJI har ett mycket praktiskt magnetiskt snabbfäste, men det är kompatibelt med GoPro:s olika fästen . Osmo Action 5 är ett hyggligt steg upp från 4, det är väl framförallt filmning i svagt ljus som är mycket bättre.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag antar att fästet på en DJI är samma som GoPro?
Jag har en massa prylar med det fästet redan.

Skiljer det något av värde mellan DJI 4 och 5?

BTW. Jag älskar "Vattentät upp till 18 meter" Från vilket djup då då?
Det är väl typ standard på alla actioncams att köra samma fäste.
Jag kör deras vattentäta hus som fixar 60m (har testat, funkar kanon) och skulle aldrig doppa den i vattnet utan.
Femman är lite vassare än fyran, formatet är samma så alla tillbehör passar båda.
Älskar att den kan ladda galet fort, jag har en tendens att tömma batteriet under ett dyk eller under en lite längre körning, går ordentligt fort att tanka upp den igen.
Senast jag ägde en Gopro så var det en 6a eller 7a så det har säkert hänt en del där sen dess, men jag kommer fortsätta köra DJI för det är kickass.

Det enda jag har redigerat här är färgerna för jag filmar uteslutande i D-log M.
Har kameran monterad på hjälmen och stabiliseringen är enbart den som är inbyggd i kameran, är lika imponerad över hur stabilt det blir varje gång.

Åter igen, DJI är the shit och Gopro är gårdagens trend.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Har dji Osmo första generationen. Funkar skitbra!
Jättefin videokvalitet.

Har även den nya Hero från GoPro. Mycket simplare men verkar funka den med. Inte hunnit testa ännu. Fördel nya Hero är att den är liten och billig. Nackdel är att anti skak är i mjukvara i din telefon och saknar mer avancerade funktioner samt att batteriet sitter fast i kameran.
Nackdel DJI är att den väl betraktas som ej säker så programvara går inte att finna på app/playstore utan får laddas ner direkt från dji.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Det är väl typ standard på alla actioncams att köra samma fäste.
Jag kör deras vattentäta hus som fixar 60m (har testat, funkar kanon) och skulle aldrig doppa den i vattnet utan.
Femman är lite vassare än fyran, formatet är samma så alla tillbehör passar båda.
Älskar att den kan ladda galet fort, jag har en tendens att tömma batteriet under ett dyk eller under en lite längre körning, går ordentligt fort att tanka upp den igen.
Senast jag ägde en Gopro så var det en 6a eller 7a så det har säkert hänt en del där sen dess, men jag kommer fortsätta köra DJI för det är kickass.

Det enda jag har redigerat här är färgerna för jag filmar uteslutande i D-log M.
Har kameran monterad på hjälmen och stabiliseringen är enbart den som är inbyggd i kameran, är lika imponerad över hur stabilt det blir varje gång.

Åter igen, DJI är the shit och Gopro är gårdagens trend.
D-log M???????????????????
Känner att jag snabbt kom ut på djupt vatten .

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
D-log M är en inställning med ganska platta och tråkiga färger, men där filen innehåller massor av info. som kan behandlas vid redigeringen. Så kallad coulor grading. Det finns färdiga så kallade LUT:s att ladda ner om man inte kan eller vill greja själv. Rätt komplicerat i början, tycker i alla fall jag. Poängen är att du inte behöver bry dig. Ställ in "autoläget" och tryck på record och resultatet blir mycket bra. Är man intresserad/nördig kan man ta nästa steg om man vill. Eller vad säger du @Knoddas ?

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
D-log M är en inställning med ganska platta och tråkiga färger, men där filen innehåller massor av info. som kan behandlas vid redigeringen. Så kallad coulor grading. Det finns färdiga så kallade LUT:s att ladda ner om man inte kan eller vill greja själv. Rätt komplicerat i början, tycker i alla fall jag. Poängen är att du inte behöver bry dig. Ställ in "autoläget" och tryck på record och resultatet blir mycket bra. Är man intresserad/nördig kan man ta nästa steg om man vill. Eller vad säger du @Knoddas ?
En ganska bra beskrivning av det.
Att lägga på en LUT är extremt enkelt och inte alls komplicerat dock, men om man inte vill efterbehandla alls så kan man ju filma i "vanligt" läge och skita i hela den processen.
Jag tycker det ser mycket bättre ut med D log och sen en LUT, men det ser inte dåligt ut när man kör utan det.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Det är alltså det man kallar RAW i systemkameravärlden?
Dåså, då är jag på banan igen, bara lite i kattsanden en stund.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...