GORE-TEX Vattentätt? En Jävla myt !

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
GORE-TEX Vattentätt? En Jävla myt !?

Nyss hem kommen från en Norge-touring så kan man fråga sig vad Gore-tex är värt!?

Efter max 2 timmar i regn, iofs ihållande, så var Rukka Goretex handskarna genomblöta, ja garanterat genomblöta in till skinnet. Maxfart, aldrig över 90-100 knyck.

MP-ASU Stället funkade dock bättre än förväntat. Lätt eller mer eller mindre fuktig i skrevet, efter två timmar och sedan komletterat av Gore-tex regnställ. I övrigt torrt!

Polaren fortsatte dock med sitt Mp-ASU hela dagen, i fortsatt regn, Hela dagen! Och upplevde inte att han vart genomblöt, annat än i sina D-Dry Jofama handskar, men vad kan man förvänta sig?

Är det så att Gore-tex vattentäta reklam är en myt och att det är "gummiställ" som gäller för regnig touring eller vad skall man tro!?

Att det blir blött i skrevet går väl knappast att undvika i ihållande regn, men fan att ett par Gore-tex handskar skall hålla tätt mer än ett par timmar!?

Vad är era erfarenheterav sk. funktions material?

Dela med er av era erfarenheter och berätta hur ni upplever de sk. vattentäta funktionsmaterialen!

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lite överreklamerat om jag får tycka, men ändå rätt bra tätt jämfört med skinn.

Har ett civilt och ett militärt och det militära är nog bäst,,,,,,, du kan prova att tvätta stället.
Lite tvätt medel 30 grader och (viktigt viktigt) det ska torktumlas för att gortextyg skall återta rätt struktur,,,,, jag tror att tvättrådet finns på FMCK:s hemsida.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag har ännu inte haft problem med mina goretex AlpineStar med varken snö eller väta.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Lite överreklamerat om jag får tycka, men ändå rätt bra tätt jämfört med skinn.

Har ett civilt och ett militärt och det militära är nog bäst,,,,,,, du kan prova att tvätta stället.
Lite tvätt medel 30 grader och (viktigt viktigt) det ska torktumlas för att gortextyg skall återta rätt struktur,,,,, jag tror att tvättrådet finns på FMCK:s hemsida.

Har tidigare jobbat i fjällvärlden, både sommar som vinter, med goda erfarenheter av Gores produkter dock inte i mc relaterade branscher. Så jag tror mig veta hur Gores produkter bör fungera men det verkar som om det inte går att översätta direkt till mc-världen, tyvärr!

Att Gore "andas" är en myt så länge man anstränger så att man svettas rejält, då är det bara att ventilera med den sk. skorstenseffekten som gäller för at inte bli blöt innifrån!

Vid normal användning tex promenader eller lättare ansträngning så är min erfarenhet att Gore-material fungerar väldigt bra!

Erfarenhet sökes, för vad som funkar bäst för touring i dåligt väder!

Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Som vanligt när det handlar om dessa så kallade supermaterial som bara släpper ut svett vars molekyler sägs vara mindre än vattendroppar så är det marginellt som du säger då man vid medel till hård fysisk aktivitet alltid svettas mer än vad materialet kan släppa igenom.
En människa som svettas mycket förlorar flera liter vätska på några få timmar och då behövs mer än ett gäng mikrometer-stora/cm2 hål i materialet.

Visst kan hård marknadsföring få oss att tro på vad som helst :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men nu är väl det väl så att MP-ASU inte använder Gore-Tex i sina kläder utan något liknande membran som ska "andas" och hålla regnvatten ute?

Tyvär så är det så att Gore-Tex är ett av de bästa materialen i sitt slag, och det finns många sämre kopior. Mitt gamla Dainese Gore-Tex ställ är fortfarande lika vatten tätt som när det var nytt (1998), men mitt Sinisalo jag har nu som har något billigare membran står inte emot mycket regn alls.

Vad det gäller handskar så har jag ett par handskar med membran (från Halvarsson) och de fungerade bra när jag skulle på semester och det spöregnade. Ända tills jag hade tagit av mig dem när jag tankade och sedan stoppade ner händerna blöta i dem. Då var handskarna blöta i två veckor efteråt.

Dessutom ska man inte använda handskar med membran om man har värmehandtag. Membranet bygger på att det ska vara varmare inuti än utanför. Är det tvärtom så fungerar även membranet tvärt om.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Men nu är väl det väl så att MP-ASU inte använder Gore-Tex i sina kläder utan något liknande membran som ska "andas" och hålla regnvatten ute.

Jepp precis ritktigt dom använder sig av nån billig kopia!

Det jag trodde och vart mest besviken över var att handskarna i Goretex inte höll torrt längre än vad dom gjorde!

Intressant att riktigt Goretex för mc-bruk, verkligen funkar bra! Hur pass mycket har du kört i regn med ditt ställ ? En, flera dar i sträck? Och ändå varit torr?

Efter det att jag började att bli blöt så drog jag på mig ett Gore regnställ och det höll sedan tätt.

Att MP-ASU stället inte skulle klara en hel dag i regn hade jag sas på känn då jag ändå hade kompletterat/tagit med ett separat regnställ. Men jag trodde iaf att mina nyinhandlade svindyra Rukka handskar skule klara mer än två timmar.

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Hoj
ja
Stockholm - malmö på 4h 40 min i ösregn (delar av sträckan), när jag kom fram var jag alldeles torr på kroppen. Dock så kompletterade jag stövlarna med ull-strumpor och tre fryspåsar på varje fot, och likadant över handskarna. En stor t-shirt som ihopaknölad som buff. Snustorrt :)

Kläder: Dainese Madison + Dainesebyxor (undrar om det finns en bättre goretexjacka än den....)

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag gick ner så pass i vikt att min gamla Tierra GTex-jacka (tunn jacka, PacLite eller vad de heter) funkade perfekt utanpå skinnjackan. Den sitter tight och bra och har funkat i långvarigt regn. Kör sen med andas-regnbrallor för 500 spänn och de hller också tätt. Även i grenen.

Alpinestars regnhandskar i syntet, noll skydd, var torra till första tankstoppet. I med funktiga händer och sen följde fodret med ut nästa gång jag tog av dem. Tog väl 10 minuter att lirka i dem igen så min bedömning är att de är kassa. Jag vet att man inte vill/kan sy i GTex-membranet men då får man väl limma eller nåt.

Det jag har problem med är att jag får in lite vatten i nacken. Kör inte i regn om det går att undvika för det är så jävla tråkigt. :tungan

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
har nog samma erfarenhet av goretex iallafall när de gäller handskar är de rena skiten provade hestra goretexhandskar till semestern för ett par år sen .
första paret läckte som ett såll ,fick ett par nya o samma sak då bytte då till ett par vanliga eftersom jag inte såg nån vits i o betala för nåt som inte funka som de ska

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Kör århundradets trådlyft och frågar nu frågan om någon där ute har kört med Rukka Argosaurus? handskar i väta? Kändes ändå som en sporthandske när jag klämde på dem fast med Gore-Tex!
Är det värt att lägga 2000:- för dessa tro?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Men nu är väl det väl så att MP-ASU inte använder Gore-Tex i sina kläder utan något liknande membran som ska "andas" och hålla regnvatten ute?

Tyvär så är det så att Gore-Tex är ett av de bästa materialen i sitt slag, och det finns många sämre kopior. Mitt gamla Dainese Gore-Tex ställ är fortfarande lika vatten tätt som när det var nytt (1998), men mitt Sinisalo jag har nu som har något billigare membran står inte emot mycket regn alls.

Vad det gäller handskar så har jag ett par handskar med membran (från Halvarsson) och de fungerade bra när jag skulle på semester och det spöregnade. Ända tills jag hade tagit av mig dem när jag tankade och sedan stoppade ner händerna blöta i dem. Då var handskarna blöta i två veckor efteråt.

Dessutom ska man inte använda handskar med membran om man har värmehandtag. Membranet bygger på att det ska vara varmare inuti än utanför. Är det tvärtom så fungerar även membranet tvärt om.

Precis, man ska inte ta av sig GTX handskar i regn, och definitivt inte stoppa in händerna igen om man blev fuktig.

Annars har mina D-Dry byxor från Dainese klarat en halv dag i regn, och min dainese GTX jacka klarar hela dagen utan problem

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
http://www.fastbikesmag.com/2011/08/11/rukka-argosaurus-gloves/

"With a lot of winter / adverse weather gloves on the market you can feel and look like your going skiing – the added padding coming at the cost of your ability to feel the controls. Again not so with Rukka’s new garment – the Gore Tex X-TRAFIT technology meaning that you have the feel of a race glove without compromising the protection from the elements."

(Googlade bara
Rukka Argosaurus test ;) )

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Min erfarenhet är att där inte finns några Gore-Tex handskar som är riktigt vattentäta, kommer där inte in något i alla små skarvar och veck så går det bakvägen via skarven till stället. För heldagstouring i regn är det handtagsvärmare som gäller....

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mina gore-tex handskar håller tätt när jag kör sporthoj men inte på en 990SMR eller Africa Twin. Yttertyget i själva jackan blir ju blöt och leder då in vattnet inuti handskarna och då är det kört. När jag sitter på sporthojen så rinner inte vattnet in eftersom körtställningen gör att armvinkel inte blir lika brant. När jag drar på ärmarna över kragen på handskarna så funkar det bra men det är ju ett h-vete att dra på sig handskarna då...:)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vattentäta handskar är ungefär som BigFoot. Många pratar om det men ingen jäkel har sett den eller bevisat att den finns... :)

Då jag har handtagsvärme på nuvarande hoj så kör jag Beriks tunna racehandskar ändå. Blött blir det iaf och dessa hanskar torkar ju iaf rätt snabbt.
När det gäller Goretex har jag bara haft det i mina stövlar, Oxtar-någonting sportstövel, och de har banne mig aldrig släppt in en droppe, makalösa pjux... :D

Tourade i Norge 2010 iförd Halvarssonsställ med Dry-Way (förmodligen en Gore-kopia) i rena syndafloden men jag tyckte stället höll tätt väl förutom den eviga läckan i gylfen som gör att man ser nerpissad ut samt har världens minsta apparat när man klär av sig på kvällen. Detta fenomen drabbade även en annan deltagare i skinnställ och regnställ. När det läckagefria skrevet (!) uppfinns på MC-kläder kommer jag köpa direkt.

moddlaren

Guest
Hej

jag jobbar ju med betong och armering o något väder skydd är inte att tänka på, jag kör med fristads goretx sedan 5-6 år och jag har ALDRIG blivit blöt oavsett regn, efter gjutning så brukar betong pumpen spola av skiten med högtrycket och även detta klarar fristads arbets kläder, Det är 3 lagers goretex i dessa, kostar ca 2000 för jacka o byxor.

Har även testat att åka hojen med dessa fram o tillbaka till jobbet och det klarar dom finfint det med har även goretex läder kängor med dragkedja på sidan för att det skall vara enklare att få på, Vatten täta som en gummistövel garanterat, aldrig fuktig om sockar oavsett värme eller regn.

Det kan ju vara så att det är olika påkostat på MC kläder / arbets kläder, jag har ett allväders ställ något tyskt har jag för mej och det har med ett så kallat TEX material o det är värre än en te sil ren skit faktiskt.

Lillgrabben har alltid haft goretex vantar och kängor från det han började på förskola ALDRIG varit blöt om fötter eller händer, det skall nog vara GORETEX om det skall fungera tydligen.

mvh

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Testade att göra en "bucket test" med mina richa handskar med hippora, dvs hade på mig handsken under vatten i ca 10minuter och sedan fullt tryck ur vattenkranen i ett par minuter. Blev lite förvånad att de inte läckte in någonting.

Dock har inte haft turen att få testa handskarna i kraftigt regn längre än 2-3timmar men då höll de tätt :tummenupp

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
BMW Atlatis 4 "mockapyjamas" i hydrofobrierat läder är skön som en träningsoverall och håller dig torr som snus. Det bästa jag provat för touring.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0