goretex bu eller bä?

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Ort
sveriges tilltänka huvudstad
Hoj
:(
har fått ett kanon erbjudande av syrrans sambo
får köpa hans goretex jacka med veidec tryck skitsnygg :)
finns ett krux bla jackan har inga skydd tänkte köra med en safety jacket under den isåfall. får köpa till ett par byxor dock hitta ett par på beviks för inte så dyra pengar detta ställ tänkte jag ha för långturer mm mer touring stuck på det och sen ett raceställ för lite mer aktiv körning.hur är gortex för övrig finns säkert 500trådar om detta säkert? eller rent skit lägg pengarna på annat sak? :confused:
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
bad santa skrev:
har fått ett kanon erbjudande av syrrans sambo
får köpa hans goretex jacka med veidec tryck skitsnygg :)
finns ett krux bla jackan har inga skydd tänkte köra med en safety jacket under den isåfall. får köpa till ett par byxor dock hitta ett par på beviks för inte så dyra pengar detta ställ tänkte jag ha för långturer mm mer touring stuck på det och sen ett raceställ för lite mer aktiv körning.hur är gortex för övrig finns säkert 500trådar om detta säkert? eller rent skit lägg pengarna på annat sak? :confused:

tjena, jag har ett goretex ställ med skydd å de funkar skitbra i regn, kommer inte en droppe igenom.. har inte gjort nåra längre tester men farsan körde 35mil i ösregn med sitt förra året, helt torr!!
Sen e de ju som du säger gott att ha ett vanligt ställ också..
De rör ju sig mer i tyget på ett gore ställ såklart om de blåser eller om man kör fort, men de e inget som känns störande
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Jag tycker man känner sig som ett jävla segel i gore-tex, i alla fall när man börjar röra sig i hastigheter över lagligt. Dessutom känner jag mig inte hälften så trygg i ett goretex som jag gör i skinn. Å andra sidan har mitt skinnställ också ett gore-tex membran, men jag antar att ni syftar på textil-ställ. Ska man göra EN investering tycker jag man ska köpa skinn + regnskydd... allting beror ju på hur man ska nyttja sitt ställ... till långfärder, dagsutflykter, bankörning, eller allting blandat... kompromissa fram till ett beslut som tillgodoser användingsområdena bäst.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Har ett par LindrSTRands Lizard för kortare turer. Funkar bra, men som sagt läder är ju bättre i skyddssynpunkt!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ingen som känner sig friare utan skinn?...om jag e ute o leker med motarden kör jag sämre med skinn än med mjuka kläder :( :3freak
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Förutom att goretex blir som ett jävla segel när man åker lite snabbare så är det halt mot tanken när man ska hålla mot i inbromsningar.
gillar det inte alls om man ska åka sporthoj!
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Har en RUKKA-jacka Gortex , funkar hur bra som hellst. Men som nämts ovan så är det som att spänna upp ett segel när man gasar lite :-( Så kör man RR hoj så vill man itne ha ett sånt ställ jö ..

mvh Mar
 
Last edited:

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Vill du hålla dig vattentät, köp goretex.. vill du va så säker som möjligt, köp skinn.

Köper du ett rukka allvädersställ för 15-20 tusen så håller textilen nästan samma styrka som skinn mot asfalt!

Se till att det passar ordentligt och att skydden sitter där dom ska. Kör du med saftey-jacket så sitter väl skydden garranterat där dom ska.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag har ju gått över till jordfräs numera.
Eftersom detta innefattar en hel del äventyr närmare grönskan än med sporthoj så är det ju givetvis mest praktiskt med tyg i mitt fall.
Men saken är den att jag gjort en lindrig och en lite grövre marksyning med tygstället.
Jag har ännu inte hunnit köpa mig en skyddsväst, var tidigare helt övertygad om att skydden skulle fara åt alla håll och kanter vid marksyning.
Men efter att ha "sladdat" omkull i låg fart på asfalt och tappat framhjulet i en böj i ca 50km/t på grus så kan jag säga att trots ett billigt tygställ med tillhörande "skydd" i jackan så satt dom förvånansvärt bra på plats vid båda marksyningarna.
Men samtidigt så sitter det en gnagande tanke i bakhuvudet om hur skydden och stället verkligen skulle funka om man tex vobblar omkull ur en böj i 120-130 och kanar på asfalt, så mkt man nu skulle kana med tygställ.
Hur man än vrider och vänder på det så är det garanterat säkrare med ett bra skinnställ.
Jag skulle verkligen inte satt på mig tygställ om jag var påväg ut för en runda inspirerad kurvorgie på asfalt med en sportmaskin.
Däremot så hade jag utan att tveka tagit på mig tygställ om jag med sporthoj skulle köra en touringrunda i normalt A-B tempo... JOOOO det finns andra lägen på rullen än ändlägena :hihi
Blöt har jag ännu inte blivit trots att jag gjorde vad jag kunde senaste rundan med en läckande vattensäck på ryggen :rolleyes:
Hoppas mitt långa inlägg med högst personliga uppfattningar gav dig ngt :)
//Tobbe
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Skinn + regnjacka och byxa. Jag kör med skinnställ och GTex-jacka (alltså mer av en vindjacka utanpå skinnstället) om det är kallt eller regnar. Är det mer än duggregn åker brallorna på. Tycker också att Gtex blir som ett segel. Höll på att bli strypt när jag skulle toppa min gamla hoj. Rätt vad det var drogs det åt runt halsen så det nästan svartnade. :tomten
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
bad santa skrev:
har fått ett kanon erbjudande av syrrans sambo
får köpa hans goretex jacka med veidec tryck skitsnygg :)
finns ett krux bla jackan har inga skydd tänkte köra med en safety jacket under den isåfall. får köpa till ett par byxor dock hitta ett par på beviks för inte så dyra pengar detta ställ tänkte jag ha för långturer mm mer touring stuck på det och sen ett raceställ för lite mer aktiv körning.hur är gortex för övrig finns säkert 500trådar om detta säkert? eller rent skit lägg pengarna på annat sak? :confused:

Är det kallt o rått ute, så värmer gore-tex bättre än skinn upplever jag det som, men det är "svettigare" vid riktig värme ute, samt fladdrigare, men på våren/Hösten är det inte fel, man kan ju även ha jackan på utanför skinnstället(beroende på vad för skinnställ man har, inget bra om det är en puckel på..)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hade själv ett jofama goretexställ och jag känner så väl igen segeleffekten vilket är jättestörigt. Var annars mycket nöjd med goretex som allväderställ, kom inte in en droppe regn och det var varmt och gött. Sen kultade jag, fläkte upp stället vid knän, armbågar och axlar, vi ena knäet gick det tom igenom. :kocko Fattar inte att sånt skit kan säljas. För övrigt sitter skydden inte lika bra på goretex ställen, mitt ställ hade alla skydd förutom ryggplattan CE godkända men knäskyddet revs bara bort från plats när jag dunka i backen. Kan hända att jag fick ett måndagsex eller att det stället jag köpt var skit men en sak är säker och det är att jag aldrig köper goretex till landsvägskörning igen. Har sett många bikers med samma ställ som jag hade och jag kan inte sluta tänka på hur osäkra de är när man ser till hur det gick för ensjälv. Säkerheten får gå först dvs regnställ till skinstället.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
yoohan skrev:
Jag tycker man känner sig som ett jävla segel i gore-tex, i alla fall när man börjar röra sig i hastigheter över lagligt. Dessutom känner jag mig inte hälften så trygg i ett goretex som jag gör i skinn. Å andra sidan har mitt skinnställ också ett gore-tex membran, men jag antar att ni syftar på textil-ställ. Ska man göra EN investering tycker jag man ska köpa skinn + regnskydd... allting beror ju på hur man ska nyttja sitt ställ... till långfärder, dagsutflykter, bankörning, eller allting blandat... kompromissa fram till ett beslut som tillgodoser användingsområdena bäst.
Goretex är segel om du vill köra fort.
Jag har när jag är på touring, skinnbyxor och goretex-jacka.
Har med ett par tunna regnbyxor om det blir regnigt.
Till det ett par tunna goretexhanskar, funkar om det inte är för varmt ute.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag övervägde mellan textil- och skinnställ gällande säkerheten när jag skulle byta. Skippar utläggningen men det blev ett Rukka Gore-tex med kevlarinlägg m m för ca 13 000 kr. Ska vara lika säkert som skinn, men jag har inte blivit helt övertygad. I övrigt är jag grymt nöjd med Rukka-stället!

Generellasera inte Gore-tex som ett plagg utan det är ett membran som utestänger vatten men andas och ger dessutom garanti för det.

Det finns allt ifrån skräp till riktigt bra och säkra textilställ.

Ska man ha ett textilställ råder jag att köra ett lite dyrare som är säkrare (utredning utelämnas).

Ett textilställ kan vara säkrare än ett skinnställ!
Om man pratar om passiv säkerhet så är ett textilställ varmare och torrare= högre säkerhet (snabbare bromsningar o s v). Ni har nog kört (eller kompisar) med stelfrusna händer (undrar om man skulle ångra sig om man inte fixade en bromsning?).

Mitt ställ är både mkt varmare på vår, höst, vinter samt svalare på sommaren än skinnställ.

Visst det tar lite mer vind, men på avlyst väg, funkar det i 290. Man får se till att stänga dragkedjor, knappar o s v.

Har i höstas också köpt ett nytt skinnställ. Varför har jag lite svårt att motivera, men lite snyggare, sannolikt lite säkrare, kanske gör 300, får mer brudar :rolleyes:

En sak till:
Att det finns personer som blir förvånade att ett bra textilställ (framförallt Gore-tex) håller tätt. Vad hade ni förväntat er?
Jag körde genom ca 80 mm regn i 6-8 h i Polen 2004 utan problem. Enda svårigheten är att inte få de blöta handskarna att föra fukten vidare till fodret i jackan.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top