Gotland Ring prishöjning

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Hej alla!

Då jag vet att det finns ett flertal hojåkare som kör på GR på somrarna skulle jag vilja upplysa om att priset för en dag har höjts med 50%. Från 1000kr till 1500kr.
Då är det allmänhetenskörning vi talar om. Bilar/hojar med 20 minuters pass var.
Ingen toalett möjlighet, ingen öppen restaurant, ingen ambulans.
Jag tycker priset är satt i överkant. Tidigare kunde jag köpa att man fick rodda lite själv, men med denna prishöjning känns det som om dom inte vill ha dit folk.

Jag har skickat mejl till ansvariga och undrat om prissättningen. Första svaret jag fått är att företag betalar bättre. Varför höjer man då priset för allmänheten? Har även mejlat porscheklubben och skall höra om dom vet om denna höjning. Dom är ju oxå där i parti och minut och kör.

Så kära vänner, om det är någon som känner sig engagerad eller bara nyfiken kan ni väl skicka ett mejl till info@gotlandring.com eller sales@gotlandring.com och fråga om denna prishöjning.
Förhoppningsvis kanske detta kan visa att denna prishöjning är orimlig och att dom kan sansa sig lite.

Mvh

Max
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Håller med, låter lite saftigt.
Åka bana utan ambulans är för mig galenskaper, skulle aldrig gå ut om inte plåsterbilen var tillgänglig.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
1500:- låter lite mkt för "allmänhetens" körning ja.

För de pengarna kan man ju köra på någon av de större arrangörernas körningar där både käk och framförallt ambulans ingår.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det kostade en gång i tiden bara 500 kr. Så de har ju gjort en rejäl höjning av priserna helt klart.

Jag tror dom tror att banan ligger på fastlandet eller nått.
 

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Håller med dig om detta. Det är därför jag försöker få dom ansvariga att förstå hur "VI" resonerar!

Tack för dina synpunkter!

1500:- låter lite mkt för "allmänhetens" körning ja.

För de pengarna kan man ju köra på någon av de större arrangörernas körningar där både käk och framförallt ambulans ingår.
 

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Precis! Dom kanske vill satsa på andra evenemang? Fotbollslandslaget var ju där uppe i helgen och körde lite exklusiva bilar..

Om det funnits en bro över hit skulle jag kanske kunna förstå prishöjningen. Men nu är det så att det inte är någon trängsel på dessa allmänhetenskörningar..
Någon gång förra året var jag ensam på banan, man vågar ju inte "köra på" under dessa premisser.


Det kostade en gång i tiden bara 500 kr. Så de har ju gjort en rejäl höjning av priserna helt klart.

Jag tror dom tror att banan ligger på fastlandet eller nått.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad jag förstått är det företagsuthyrningar som står för de stora intäkterna på banan. En bilansering ger nog miljonintäkter, medan vanliga bandagar för allmänheten i egen eller organiserad regi går knappt går ihop sig ekonomiskt. Men man har dem för att det ger goodwill. Var på Gotland Ring i början på maj och fick höra de här tankegångarna. Det var första gången jag var där och jag slogs över hur spartanskt det var. Visserligen hade vi tillgång till "restaurangen" och toaletter. Även varm lunch med dryck ingick något som var ordnat av arrangören. Fanns även annan grupp utanför vårt sällskap och för dem var det läsk, godis, kaffe och någon bulle som gällde som tilltugg.

Noterade även att det var ont om flaggvakter och sanering och bogsering tog en evighet. Det saknas resurser som finns på andra etablerade banor i Sverige helt enkelt. Vid större arrangemang förutsätter jag att man har sjukvårdspersonal på plats. Tror dock vi saknade det. Skulle inte sätta mig på motorcykel på banan utan något sådant. Säkerhet är A&O. Börjar man ta bra betalt får man nog se över vad som ingår och hur det står sig i konkurrensen. Man kan ju förstå att det blir knappa intäkter om folk kan droppa in. Vi talar inte direkt om Nürburgring här utan en avsides Ö som inte är helt lätt att ta sig till.
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Hur är det med försäkring på GR nuförtiden?
Är det fortfarande så att vanlig försäkring trafik inte är gilltig som det var tidigare?
Dvs händer det nått så förutom att det inte finns abulans så om det skulle hända nått måste man pynta allt själv?
Blir man allvarligt skadad har det en tendens att kosta massor och oftast har man inte sånna pengar att tillgå utan försäkring.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Tur man har åkt där förr då.
Lär ju inte bli mer åka på den ön nu...

Dal-Mausen
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
1500 låter väldigt dyrt? Kör man några bandagar per säsong så blir det ju stora pengar. Tror jag betalade 1000 eller precis under för en halvdag 4x20 min körning på knutstorp. Givetvis var ambulans på plats.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Vård för dina skador får du alltid på sjukhus! Däremot ingen ersättning för Sveda och värk, invaliditet mm. som normalt sätt ersätts av F-bolag i Trafikförsäkringen. Det enda F-bolag som täcker detta i den privata olycksfallförsäkringen är vad jag kan se i villkoren Trygg Hansa.

Har pratat med Folksam och Länsförsäkringar och där täcker det inte i den privata olycksfall försäkringen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
1500 låter väldigt dyrt? Kör man några bandagar per säsong så blir det ju stora pengar. Tror jag betalade 1000 eller precis under för en halvdag 4x20 min körning på knutstorp. Givetvis var ambulans på plats.
Fast 1500 spänn var väl för en heldag?

Å andra sidan är Knutstorp också en jävligt dyr bana...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Fast 1500 spänn var väl för en heldag?

Å andra sidan är Knutstorp också en jävligt dyr bana...

Om det är heldag så är ju 1500 inte så värst dåligt faktiskt för den banan.

Jag vet att de haft dåligt med folk på sina kvällskörningar, och heldagar lär inte vara fantastiskt mycket bättre.
Så går det inte ihop sig och de enbart går back så måste nog en höjning ske, så inte det enbart är en stor utgift.

De sysslar som sakt inte med goodwill.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kan ju förstå att man höjer priset om det råder en sådan konkurrenssituation så att det är gott om folk som vill hyra.

Men att man höjer priset på en motorbana som oftast står tom känns konstigt. Det lär inte öka tillströmningen.

Det är just det faktum att man i praktiken kan köra billigare på en arrangerad körning med föråkare/instruktörer, käk, ambulans och viss annan service än om man åker dit och bara får tillgång till själva asfalten som gör det "konstigt".

Har svårt att se att kostnaderna för underhåll osv ökar spec. mkt för att några enstaka hojar kör där ibland.
 
Last edited:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Så sant, ta tex en butik som har för mycket av en vara som ingen vill ha, då sänker man priset så varan blir attraktiv istället och säljer många fast lite billigare.
Tycker det borde vara samma med bantid.
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Men då saknar du toalett och dusch möjlighet, ingen öppen restaurant, ingen ambulans och ingen läkare. :död

Om det är heldag så är ju 1500 inte så värst dåligt faktiskt för den banan.

Jag vet att de haft dåligt med folk på sina kvällskörningar, och heldagar lär inte vara fantastiskt mycket bättre.
Så går det inte ihop sig och de enbart går back så måste nog en höjning ske, så inte det enbart är en stor utgift.

De sysslar som sakt inte med goodwill.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Vård för dina skador får du alltid på sjukhus! Däremot ingen ersättning för Sveda och värk, invaliditet mm. som normalt sätt ersätts av F-bolag i Trafikförsäkringen. Det enda F-bolag som täcker detta i den privata olycksfallförsäkringen är vad jag kan se i villkoren Trygg Hansa.

Har pratat med Folksam och Länsförsäkringar och där täcker det inte i den privata olycksfall försäkringen.

Korrekt ang Trygg-Hansa. Jag har Trygg-Vuxen där olycksfall ska täcka även körning på bana. Fan måste se till att få detta specifikt skrivet i försäkringsbrevet. :huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top