GPS en trafikfara?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Min GPS talar glatt om att sväng höger, sväng vänster.
Varnar i god tid för allt möjligt.
Kommer man till en korsning så kan det låta ´´fortsätt rakt´´ fram även
om det är stopplikt!
Jag anser att detta är en brist. Är jag en gnällspik?
:hihi

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
om det är stopplikt!
Ja du är en gnällspik en riktig kärring.

Att gps talar om sväng vänster kör rakt fram innebär inte att din skyldighet som förare att vara uppmärksam och följa lagar o regler samt framföra fordonet upphör. Men du kanske är en sådan däringa helt jäkla livsfarlig bilist som ÅKER bil inte KÖR bilen.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
om det är stopplikt!

Du bör nog inte använda gps om du förstår att följa trafikregler. ..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Den 23-åriga föraren litade blint på sin GPS när vädret begränsade sikten, färden slutade med sjösättning och en simtur.

GÖTEBORG. GPS är ett jättebra hjälpmedel. Men det gäller att titta på vägen också. Det fick en kvinnlig bilförare lära sig i går kväll, när hon hamnade långt upp i spårvagnsspåren vid Botaniska Trädgården...

GÖTEBORG. Norrmännens gps sa att de skulle köra vänster.
När de satt fast tvärs över järnvägsspåret insåg de att de hade kommit lite fel.

Han åkte 42 mil åt fel håll – tvärs över landet.
Anledningen: gps:en tog miste på ort.
Nu har den amerikanske turisten Noel Santillans miss på Island blivit en viral succé.

En del av E18 mot Karlstad hade gjorts om till en cykelväg – men det var inte GPS:en med på. Det här ledde till att lastbilschauffören som följde den körde rakt in på cykelbanan, skriver NWT.

Rodrigo Diaz och några vänner skulle åka iväg och åka skridskor men först skulle de hämta upp en till person. De slog in adressen i GPS:en som oturligt nog ledde dem till fel hus. De åkte upp på uppfarten och Rodrigo hoppade ut. Då kom den 69-åriga husägaren ut, gick in igen, kom ut igen och denna gång med en pistol. Han sköt ett skott i luften och skrek "Shut up".

Tyvärr slutade inte historien där utan husägaren sköt även efter Rodrigo som träffades i huvudet och avled. Husägaren säger att han trodde att de skulle råna honom och att han agerade i självförsvar.

Chauffören berättade att han följt sin gps - som visade att den närmsta vägen till Frövi gick genom familjen Hills otillgängliga grusväg.

Familjen ringde en bärgare och polisen. Men ingen hade någon lösning på problemet.

– Polisen var här i går kväll men kunde inte göra något, säger Eva Hill.

Chauffören spenderat natten i sin lastbilshytt. I morse gjordes nya försök att få loss bilen. Men situationen blev bara värre.

– Han körde ner hela trailern i diket. Nu väntar vi på en stor bärgare som kan hämta eländet, säger Eva Hill.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den 23-åriga föraren litade blint på sin GPS när vädret begränsade sikten, färden slutade med sjösättning och en simtur.

GÖTEBORG. GPS är ett jättebra hjälpmedel. Men det gäller att titta på vägen också. Det fick en kvinnlig bilförare lära sig i går kväll, när hon hamnade långt upp i spårvagnsspåren vid Botaniska Trädgården...

GÖTEBORG. Norrmännens gps sa att de skulle köra vänster.
När de satt fast tvärs över järnvägsspåret insåg de att de hade kommit lite fel.

Han åkte 42 mil åt fel håll – tvärs över landet.
Anledningen: gps:en tog miste på ort.
Nu har den amerikanske turisten Noel Santillans miss på Island blivit en viral succé.

En del av E18 mot Karlstad hade gjorts om till en cykelväg – men det var inte GPS:en med på. Det här ledde till att lastbilschauffören som följde den körde rakt in på cykelbanan, skriver NWT.

Rodrigo Diaz och några vänner skulle åka iväg och åka skridskor men först skulle de hämta upp en till person. De slog in adressen i GPS:en som oturligt nog ledde dem till fel hus. De åkte upp på uppfarten och Rodrigo hoppade ut. Då kom den 69-åriga husägaren ut, gick in igen, kom ut igen och denna gång med en pistol. Han sköt ett skott i luften och skrek "Shut up".

Tyvärr slutade inte historien där utan husägaren sköt även efter Rodrigo som träffades i huvudet och avled. Husägaren säger att han trodde att de skulle råna honom och att han agerade i självförsvar.

Chauffören berättade att han följt sin gps - som visade att den närmsta vägen till Frövi gick genom familjen Hills otillgängliga grusväg.

Familjen ringde en bärgare och polisen. Men ingen hade någon lösning på problemet.

– Polisen var här i går kväll men kunde inte göra något, säger Eva Hill.

Chauffören spenderat natten i sin lastbilshytt. I morse gjordes nya försök att få loss bilen. Men situationen blev bara värre.

– Han körde ner hela trailern i diket. Nu väntar vi på en stor bärgare som kan hämta eländet, säger Eva Hill.
Minns chauffören som följde sin GPS i Sverige (i GPSn's barndom), vägen var smal men allt gick bra ända tills han bara hade någon km kvar till mottagaren och kom till en bro. Långtradaren var nästan över på andra sidan bron då bron rasade.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
om det är stopplikt!
Du är ju värre än folk som kommer från länder där pendlingfordon innefattar kameler o flygande mattor , lyder blint order...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag följde inte navigatorn häromdagen när den hänvisade mig under en viadukt med 2,8 m fri höjd eftersom husbilen jag körde var 3,30 hög.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag blev lurad av GPS'en att köra en skitdålig väg en gång, den var nog en km kortare, men avsevärt sämre, så det tog längre tid.

Nu kollar jag ruttförslagen, oftast har jag GPS på utan destination (för varningar/trafikinfo) och slår på navigeringen bara sista biten.

Jag kanske inte hittar till Lisebergs parkering men till Göteborg tar jag mig utan navigationshjälp.

Och givetvis betyder inte "kör rakt fram i rondellen" att man ska köra rakt fram över mittplutten och eventuella buskar där....

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Du tänker på Gagnef.

Jag fick routerecalc en gång o hamnade på en traktorstig , hade haldexbil som var lite högre så jag fortsatte ,kom en jävla gammal träbro som jag noga kollade - tog sats där för o tillbringa kortast möjliga tid på bron och med lite negativa g.

Kunde blitt spektakulärt ,orka inte backa flera km.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag följde inte navigatorn häromdagen när den hänvisade mig under en viadukt med 2,8 m fri höjd eftersom husbilen jag körde var 3,30 hög.
Finns GPS man kan ställa in fordonets längd, höjd, bredd och vikt…standard i nya tunga fordon… finns annars att köpa Garmin med den funktionen. Kostar lite mer men kan vara väl använda pengar..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Finns GPS man kan ställa in fordonets längd, höjd, bredd och vikt…standard i nya tunga fordon… finns annars att köpa Garmin med den funktionen. Kostar lite mer men kan vara väl använda pengar..
Bra, då kan man ju skita i skyltar och sånt tjafs.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Och hur bra stämmer sånt? Jag har ganska ofta märkt att framförallt hastighetsgränser skiljer sig mellan skyltarna och vad min Tomtom säger. Eller Google för den delen. Vi har en 60-sträcka här i närheten, där misstänkt många håller 40. Jag har trott att många har missat alla 60-skyltar, men häromveckan upptäckte frugan att tex Google tror att det är 40 där, och folk verkar ju tro mer på bilens karta än skyltarna. Eller, så har dom ISA, så det inte går att köra fortare än vad en felaktig karta säger. Jävlar vilket partytrick att busa med den databasen, sätta en generell hastighetsgräns på 10kmh :rofl

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Och hur bra stämmer sånt? Jag har ganska ofta märkt att framförallt hastighetsgränser skiljer sig mellan skyltarna och vad min Tomtom säger. Eller Google för den delen. Vi har en 60-sträcka här i närheten, där misstänkt många håller 40. Jag har trott att många har missat alla 60-skyltar, men häromveckan upptäckte frugan att tex Google tror att det är 40 där, och folk verkar ju tro mer på bilens karta än skyltarna. Eller, så har dom ISA, så det inte går att köra fortare än vad en felaktig karta säger. Jävlar vilket partytrick att busa med den databasen, sätta en generell hastighetsgräns på 10kmh :rofl
En GPS är ett hjälpmedel och inget annat. Den bästa GPS jag använt mig av var Waze…var långt norrut och som den vanliga GPS:n inte klarade…vi var allt som allt 12 bussar som skulle hämta bärplockare… Waze visade rätt väg hela vägen utan problem…utan Waze hade det varit knepigt att nå vår destination…fanns som app redan 2015…

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år