GPS en trafikfara?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Gps ledde turist ut på skoterled
Publicerad 2009-01-27
Den kvinnliga turisten var på väg till Sälenfjällen. För att hitta dit använde hon en gps — som ledde henne ut på en skoterled. Kvinnan körde i elva kilometer innan hon fastnade i snön och tvingades larma bilbärgare, skriver Falu Kuriren.

Detta är väll ett bra bevis på att somligas slutledningsförmåga är starkt bristfällig.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Finns GPS man kan ställa in fordonets längd, höjd, bredd och vikt…standard i nya tunga fordon… finns annars att köpa Garmin med den funktionen. Kostar lite mer men kan vara väl använda pengar..
Jag löser det genom att undvika husbilar framöver. Mina konster passar ändå inte på cirkus.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Göteborg är så sanslöst uselt skyltat att även en ganska hyfsad chaufför kan köra in i situationer som omgivningen kan stå och flabba åt. Det är närmast kriminellt kasst.
För några år sen skulle jag till vårt kontor i Göteborg, tåg ner och taxi från centralen. Jag hoppar in i en taxi, ger honom adressen och får frågan vilken väg jag vill åka dit. Eh, kortaste? Han har en GPS, som han inte använder, så efter ett tags planlöst irrande tackar jag för sightseeingen och kliver av. Hans fråga betydde fritt översatt att han bad mig guida honom :huvet

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
För några år sen skulle jag till vårt kontor i Göteborg, tåg ner och taxi från centralen. Jag hoppar in i en taxi, ger honom adressen och får frågan vilken väg jag vill åka dit. Eh, kortaste? Han har en GPS, som han inte använder, så efter ett tags planlöst irrande tackar jag för sightseeingen och kliver av. Hans fråga betydde fritt översatt att han bad mig guida honom :huvet

"Du e välkommen te' Gōteborg"
Låter inte som du fick åka med Stig...

Bifogat

• 623c24e0a23baf0d24ec8711_stighems.png
    623c24e0a23baf0d24ec8711_stighems.png
    68.3 KB · Visningar: 10

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
En GPS är ett hjälpmedel och inget annat. Den bästa GPS jag använt mig av var Waze…var långt norrut och som den vanliga GPS:n inte klarade…vi var allt som allt 12 bussar som skulle hämta bärplockare… Waze visade rätt väg hela vägen utan problem…utan Waze hade det varit knepigt att nå vår destination…fanns som app redan 2015…
Sen när slutade GPS fungera norrut? Och i synnerhet 2015 eller senare? Jag körde en Norrlandsturné för runt -07 och inte fan strulade GPSen då.

Men skit i det nu. Jag vill höra allt om busslasterna med bärplockare. Berätta!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Göteborg är så sanslöst uselt skyltat att även en ganska hyfsad chaufför kan köra in i situationer som omgivningen kan stå och flabba åt. Det är närmast kriminellt kasst.
Det blir inte bättre av att Göteborg försöker bygga en tunnelbana i lera.
gp.se har regelbundet artiklar om hur det påverkat trafiken. Med alla omläggningar och hänvisningar.
Om folk som kunnat köra hem på 10 minuter, nu tar det 40 minuter. Och så vidare ! Exempel

Citat:
"Nu väljer vi annat än Göteborg i fortsättningen. Jag tror inte vi blir de enda, skriver J Ericsson."
slut citat

PS För sådär 18 månader sedan skulle jag till Arken Zoo i Nordstan från Hisingen. Fick tipset att ta trampcykeln genom parkeringshusets bottenplan. För det var det enklaste sättet. Gatan avstängd. DS

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Precis!

Svensk bil, svensk chaufför - och friad från vårdslöshet i trafik i både Tings- och Hovrätt.

Märkligt
Kanske därför att den här begränsningen 4 ton inte blivit inskriven i Trafikverkets databas ?

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Kanske därför att den här begränsningen 4 ton inte blivit inskriven i Trafikverkets databas ?

Det mest logiska hade varit att döma chauffören - som ju passerat en uppsjö med informationstavlor och förbudsskyltar, placerade på flera olika ställen; även vid vägdelning långt innan den aktuella bron...

...samtidigt som man åtalar Trafikverket för deras försummelse och rent allmänna oförstånd i ämbetet.

Inte en dag försent, och jag bidrar gärna med material till den åklagare som vill ta sig an vår sämst fungerande och mest korrupta myndighet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det mest logiska hade varit att döma chauffören - som ju passerat en uppsjö med informationstavlor och förbudsskyltar, placerade på flera olika ställen; även vid vägdelning långt innan den aktuella bron...

...samtidigt som man åtalar Trafikverket för deras försummelse och rent allmänna oförstånd i ämbetet.

Inte en dag försent, och jag bidrar gärna med material till den åklagare som vill ta sig an vår sämst fungerande och mest korrupta myndighet.
Man kan kanske tycka det. Men som det fungerar så är regler som inte är inskrivna i trafikförordningen och databaserna giltiga. Dvs om det står en skylt med en hastighetsbegränsning och det står något annat i trafikförordningen så kan du slippa undan böter för fortkörning.
Och det gäller samma princip här. Om det finns begränsningar för vägsträckan som inte är dokumenterade både med skyltar vid vägen samt inskrivet i trafikförordningen så är inte begränsningen giltig.

Därmed är det enligt de principer man tillämpar korrekt att han frikänns.

Med det sagt. Man är mer än lovligt dum om man kör ut en 60 tons långtradare på en bro som sägs hålla för 4 ton. så stora marginaler har man helt enkelt inte när man bygger broar så man kan väldigt snabbt anta att den stora skilnaden leder till ett ofrivilligt bad med fordon och allt vilket ju skedde.
Så jag kan tycka att rent logiskt borde han blivit dömd men enligt principerna som gäller så har dom faktiskt gjort helt rätt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min GPS talar glatt om att sväng höger, sväng vänster.
Varnar i god tid för allt möjligt.
Kommer man till en korsning så kan det låta ´´fortsätt rakt´´ fram även
om det är stopplikt!
Jag anser att detta är en brist. Är jag en gnällspik?
Jag tycker du är en gnällspik. Hur gör du vid rödljus om inte GPS talar om för dig att just nu är det rött?'
Mig veterligen håller inte GPS:erna reda på rödljusens cykler för omslag.

Det kommer alltid att finnas saker som man måste ta hänsyn till när man kör som inte en GPS ger dig. På samma sätt som du inte kunde ta fram en färdväg på en karta och sedan köra den utan att bry dig om skyltar.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Man kan kanske tycka det. Men som det fungerar så är regler som inte är inskrivna i trafikförordningen och databaserna giltiga. Dvs om det står en skylt med en hastighetsbegränsning och det står något annat i trafikförordningen så kan du slippa undan böter för fortkörning.
Och det gäller samma princip här. Om det finns begränsningar för vägsträckan som inte är dokumenterade både med skyltar vid vägen samt inskrivet i trafikförordningen så är inte begränsningen giltig.

Med det sagt. Man är mer än lovligt dum om man kör ut en 60 tons långtradare på en bro som sägs hålla för 4 ton. så stora marginaler har man helt enkelt inte när man bygger broar så man kan väldigt snabbt anta att den stora skilnaden leder till ett ofrivilligt bad med fordon och allt vilket ju skedde.
Så jag kan tycka att rent logiskt borde han blivit dömd men enligt principerna som gäller så har dom faktiskt gjort helt rätt.

Jo, jag vet.
Det är därför man aldrig skall skriva på ett kritiskt föreläggande på plats, utan neka - använda sitt rådrum och undersöka saken närmare.

Men det är att leta efter kryphål.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Efetrsom du tog tåget kan du inte haft något viktigt möte - du kunde mycket väl kommit ner två timmar försent eller kanske dagen efter - så en sightseeing var väl inte fel? Titta på vägarbeteskaos m.m.
Numera undviker jag Göteborg så långt det går - eller tar motorcykel (ok, men kostar parkering) eller helst cykel om tid, väder o last tillåter (inte mer än ok det heller, tom svårare att hitta rätt väg än med bil/mc).

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Jag säger inte emot dig
men Sjöfartsverket får inte glömmas bort när det gäller "dålig. sämre, sämst", 2:a ?
och så ha vi besiktningen av Estonia direkt innan Estonia gick ut på sin sista resa.
Besiktningsmannen från Sjöfartsverket var klar över att Estonia inte var sjödugligt (typ öppna fastrostade luckor som inte gick att stänga) men vågade själv inte förbjuda Estonia att gå till sjöss.
Och chefen svarade inte på telefon.

Last edited:

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Efetrsom du tog tåget kan du inte haft något viktigt möte - du kunde mycket väl kommit ner två timmar försent eller kanske dagen efter - så en sightseeing var väl inte fel? Titta på vägarbeteskaos m.m.
Numera undviker jag Göteborg så långt det går - eller tar motorcykel (ok, men kostar parkering) eller helst cykel om tid, väder o last tillåter (inte mer än ok det heller, tom svårare att hitta rätt väg än med bil/mc).

Göteborg.

Staden som inte ens Google Maps eller andra dynamiska karttjänster hinner hålla jämna steg med vad gäller uppdateringar.

Att köra med en Garmin som inte uppdaterats på ett halvår är en rent Kafkaartad upplevelse där man gång på gång fastnar i vinkelvoltar man måste ta sig ur genom att vända inne på ett busstorg eller köra in i ett P-hus för att komma ut på andra sidan.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag säger inte emot dig
men Sjöfartsverket får inte glömmas bort när det gäller "dålig. sämre, sämst", 2:a ?
och så ha vi besiktningen av Estonia direkt innan Estonia gick ut på sin sista resa.
Besiktningsmannen var klar över att Estonia inte var sjödugligt (typ öppna fastrostade luckor som inte gick att stänga) men vågade själv inte förbjuda Estonia att gå till sjöss.
Och chefen svarade inte på telefon.

Tsesis, ja...

Visselblåsaren Ahlmarks bok om det hela ligger uppe som .pdf:

Vidrig läsning kring ett myndighetssverige som inte drar sig för att mangla sönder en enskild person - som har rätt i allt han gör.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Pontonbron verkar vara i två delar med en "ö" på mitten.
Det märkliga är han klarade lastbilen över första delen. Körde mitt på bron på första delen ?
Vad som sedan hände var att, verkar det som, att lastbilen kom över lite på höger sida och
det klarade inte pontonerna utan sjönk ner på höger sida och "tippade" lastbilen i vattnet.
Efter bron reparerats ska enligt vittnen ännu en lastbil kört över bron och klarat sig över ....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kom att tänka på den här men jag vet egentligen inte om det orsakades av att han följde sin GPS istället för verkligheten.

Jag har hamnat ute på skitvägar några gånger när jag litat för mycket på GPSen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Kom att tänka på den här men jag vet egentligen inte om det orsakades av att han följde sin GPS istället för verkligheten.

Jag har hamnat ute på skitvägar några gånger när jag litat för mycket på GPSen.
Gissar på att han pillade på mobilen ......

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tsesis, ja...

Visselblåsaren Ahlmarks bok om det hela ligger uppe som .pdf:

Vidrig läsning kring ett myndighetssverige som inte drar sig för att mangla sönder en enskild person - som har rätt i allt han gör.
Jag tackar för länken och lade in den här.
Har bara börjat läsa, bra skriven, en "thriller" så långt jag hunnit på några sidor !

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år