gps-spårning

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
Hej

Jag tänkte kolla hur många av er som skulle kunna tänka sig att skaffa en gps-spårnings-utrustning till hojen. Jag jobbar lite inom branchen och nu börjar det att komma en del intressanta mackapärer till ett kanske överkomligt pris. För runt 5000kr så kan man få en komplett gps/gsm-utrustning så att man via SMS kan få reda på var ens hoj befinner sig. Dessutom kan man få lite andra roliga funktioner som t.ex. möjlighet att via telefon avlyssna vad som händer vid hojen.

Detta är inte reklam på något sätt, jag säljer inte dessa prylar själv och tjänar inte en spänn om någon vill köpa något. Jag bara undrar om det finns stort/litet intresse för detta och i så fall så kan jag kanske förmedla kontakter eller kanske ordna bra priser om det är några som är intesserade.

Alltså, vad tycker ni, är det värt ~5000 spänn eller inte?

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Låter grymt... Men det beror iofs lite var den placeras och storleken på den.

Den ska ju helst inte synas så bovarna kan plocka av den direkt.

Laddas den under körning? Och vilken driftstid har den då när man stängt av sin hoj? Eller snor den ström av batteriet hela tiden?

Skyddas informationen med en personlig kod så inte ALLA kan se var man har sin hoj.

Kan man få informationen via GPRS in till sin Palmpilot eller annan handdator på karta? Det skulle vara fräckt!

Kan man gå upp på en hemsida och kolla var hojen befinner sig på karta?

Lite frågor och idéer... Men om den uppfyller alla krav så kan det vara en RIKTIGT grym affärsidé!

Keep working... :tummenupp

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
<SKEPTISK>
Nackdelen med ett sådant system är väl att GPS'en inte får signal om hojen blir parkerad i ett garage eller en källare och således inte kan ge några koordinater?
</SKEPTISK>

Idén är dock satans god. :)

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Excalibur skrev:

Kan man få informationen via GPRS in till sin Palmpilot eller annan handdator på karta? Det skulle vara fräckt!

Kan man gå upp på en hemsida och kolla var hojen befinner sig på karta?

De flesta GPS:er klara av att ta emot och skicka data enligt NMEA 0183-standarden. (www.nmea.org). Nyare stödjer NMEA2000. Det gör att bara man har en lämplig sändare så är det ganska enkelt att koda så att man kan mappa in på en karta var man är.

De flesta tillverkare har egna protokoll. Garmins är ett mycket trevligt protokoll. Se http://www.garmin.com/support/commProtocol.html

Jag har gjort en sådan koppling mha Bluetooth och en PDA just med Garmins protokoll. Hur enkelt som helst bara man är lite släng på stränghantering och statemaskiner.

Så det är bara att börja hacka... om någon köper en GPS åt mig och en mobiltelefon så kan jag hjälpa till att hacka... ;-)

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Släng i en mobil och sätt den på auto-svar :) förresten, kan man spåra mobiler?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
CayLe skrev:
Släng i en mobil och sätt den på auto-svar :) förresten, kan man spåra mobiler?

Mobiltelefoner kan spåras med ganska hög noggrannhet - inte lika detaljerat som en GPS-utrustning, men tillräckligt för att veta vilket kvarter man ska leta i. Men det är telebolagen som har tekniken för detta och låter inga andra utnyttja detta (annat än polisen i t.ex. mordutredningar).

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
Ska försöka att svara på alla frågor:

* Priset är detsamma oavsett vad man har den till, samma sak med funktionalitet så visst funkar det bra till bilen oxå.

* Storleken spelar ju ingen roll försöker alla att säga men alla vet ju att så inte är fallet. Nåja, storleken är lite större än ett cigarettpaket. Monteras t.ex. under sadeln om det finns plats.

* Prylen kopplas till batteriet men har även ett eget backupbatteri som används om strömmen bryts. Drifttid har jag ingen aning om men den drar mellan 5 mA i vila och ca 70 mA när den sänder. Maximalt drar den 200mA vid maximal sändningeseffekt.

* Det går att ha en personlig kod om man inte vill att vem som helst ska kunna kolla var man är.

* Stöd för GPRS kommer enligt uppgift någon gång under året men det är oklart när. Om man köper en enhet idag så får man bara GPRS klass II, om man väntar får man GPRS klass 10 vilket tydligen ska vara bättre.

* Hemsida med karta går att ordna men då börjar det kosta pengar. Det företag som jag jobbar på har just en sådan hemsida men den vänder sig inte direkt till privatpersoner med tanke på priset; runt 200kr/mån...

* Det är sant att GPS'en inte fungerar i garage/tunnel/etc men enheten kan lagra positioner i minnet, då kan man i varje fall ta reda på var den befann sig när den senast visste var den var.

* Angående hemsida igen så är det inte så svårt att fixa en sida med en karta och en plupp som visar var hojen är. Problemet är att skaffa fram kartdata som man får använda på hemsidor, licenskostanderna för detta är inte att leka med...

* Att spåra telefoner funkar i varje fall i Telias nät, dom har bl.a. sin FriendFinder-tjänst men jag kan inte påstå att nogrannheten är direkt bra. Vem har lust att leta igenom alla garage och källare inom 1 kvadratkilometer?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0