Gps till lastbil med höjder, vilken?

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hade tänkt skaffa mig en gps och vill ha möjlighet att ställa in höjder då ekipaget jag ibland kör är hyfsat högt

Vad ska man ha navigon, garmin eller nå helt annat?

Max 3000kr hade jag tänkt mig

SH brukar ha folk som håller på med det mesta, så några lastbilssluskar måste det finnas där ute :tuttar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vaddå, är du rädd att det ska gå så här? http://www.vk.se/Article.jsp?article=482984

Den viadukten blev påkörd OFTA tidigare.

Varje gång blev Banverket tvungen att lyfta tillbaka viadukten och rikta rälsen för svindyra pengar och samtliga tåg blev försenade...

Numera tar det stopp tidigare i en skylt som inte kan kosta många kronor, ingen påverkan på järnvägstrafiken och vägveket kan byta skylt...

Det är ju en jättebra ide att ha en skylt som offrar sig, problemet är att det fanns ingen reserv, så nu har viadukten stått oskyddad och oskyltad sedan dess :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dagens I lan..*hrrm Umeå problem.. :D :7peta

Jag skulle se det som ett enormt problem om bron blev påkörd innan skylten är bytt, för då lamslås all tågtrafik till Umeå då inte tågen tar sig till stationen.

Inte för att jag själv åker tåg, men vi har ju öst pengar på den där jävla tågtrafiken så då är det väl bäst att den fungerar.

Fredde_85

69hk 117kg = :D
Gick med
11 May 2006
Hoj
Husqvarna TC610 Motard
Jag skulle se det som ett enormt problem om bron blev påkörd innan skylten är bytt, för då lamslås all tågtrafik till Umeå då inte tågen tar sig till stationen.

Inte för att jag själv åker tåg, men vi har ju öst pengar på den där jävla tågtrafiken så då är det väl bäst att den fungerar.

:glömdet

Vänta bara tills Xyron kommer körande där med sin nya fina gps som säger att bron är högre än den egentligen är. :D

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
En idé vore ju att sätta en sån där skyltställning på ca 5m höjd, kanske 200 meter före en undergång som är lägre än frihöjd. I den hänga bollar eller liknande på en höjd som är 10cm lägre än vad själva undergången är.
Då skulle man ju vakna till om det dunsade till i alla fall och sakta ner inför bro/tunnel eller vad det nu kan vara.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har ett par såna ställen här i Örebro, som dessutom är kraftigt trafikerade, sitter några lastbilar per år.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En idé vore ju att sätta en sån där skyltställning på ca 5m höjd, kanske 200 meter före en undergång som är lägre än frihöjd. I den hänga bollar eller liknande på en höjd som är 10cm lägre än vad själva undergången är.
Då skulle man ju vakna till om det dunsade till i alla fall och sakta ner inför bro/tunnel eller vad det nu kan vara.

Det var så skylten i Umeå fungerade, fast den stod så till att hastigheten inte var högre än att det räckte med tio meter innan...

:glömdet

Vänta bara tills Xyron kommer körande där med sin nya fina gps som säger att bron är högre än den egentligen är. :D

Det är mycket möjligt att den gör det, då höjden blev lägre för ett par år sedan då dom breddade bron...

Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vi har en järnvägsviadukt 300m från där jag bor och det smäller i där 3-4 gånger varje år.
Värsta smällen som varit hittills så flög passageraren genom framrutan :gnissla
Vore ju snyggt om det hände precis innan X2000 åkte förbi, ligger hus på båda sidor om järnvägen där.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
jag har inte hittat någon, fast jag vet att det finns något tyskt fabrikat med egna kartor som hade höjder inskrivet på kartorna.

Personligen tycker jag det är bättre att hålla ögonen öppna. Annars sitter du snart fast i en viadukt som GPSen hävdar är tillräckligt hög, vad den inte vet är att det har asfalterats om två gånger sedan kartan uppdaterades! ;)

Jag har kört buss och lastbil i 16år och det är sällan som det inte är fri höjd på större vägar och i städerna så finns det oftast en väg runt!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Det hjälper inte alltid. Här i stan har dom ett system med blinkande lampor som ska varna fordon som är för höga i god tid.
Men den bron blir bucklig med jämna mellanrum ändå.

tkdrille

Guest
Jag hade lagt pengarna på en gps som var bra som fan istället. Sen öppna ögonen och fötterna på golvet . Sen så går de lika bra

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Nu var inte tanken att lita blint på gpsen om höjder, men det är lite obekvämt att gpsen säger att man ska köra en viss väg och vägrar räkna om rutten då man vet att det är en viadukt på 3,50m höjd och man vet att det krävs 4,50 för att man ska komma under..

@Guw , var i måndags och körde lastbil i Umeå och den viadukten är duktigt skyltat om man kommer rakt på dessvärre lite sämre om man kommer från någon av sidorna...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=712025

Enda modell jag vet som har denna funktion.
Söker man på prisjakt och bockar i sökfunktionen höjdmätare finns det ett 70 tal gpser med den funktionen..., frågan är bara vilka som är något att ha

Edit: Den du länkade till verkade riktigt fin, blir nog att springa in på elgiganten(var bra pris där för en gångs skull) och handla en innan man far iväg på nästa sväng söderut

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=712025

Enda modell jag vet som har denna funktion.
Söker man på prisjakt och bockar i sökfunktionen höjdmätare finns det ett 70 tal gpser med den funktionen..., frågan är bara vilka som är något att ha

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
@Guw , var i måndags och körde lastbil i Umeå och den viadukten är duktigt skyltat om man kommer rakt på dessvärre lite sämre om man kommer från någon av sidorna...

Höjdmätare har väl i princip alla GPS'er, kartor med höjdangivelser är en annan sak...

Bron är fortfarande oskyltad efter olyckan, åkte där för någon timme sedan och då stod en lastbil och blinkade ditåt men åkte rakt fram istället lyckligtvis

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Höjdmätare har väl i princip alla GPS'er, kartor med höjdangivelser är en annan sak...

Bron är fortfarande oskyltad efter olyckan, åkte där för någon timme sedan och då stod en lastbil och blinkade ditåt men åkte rakt fram istället lyckligtvis
Det som är dumt med viadukten. Står man rakt mot har de skyltat tror det var närmar 200m innan man kommer fram till korsningen. Men kommer du efter den större vägen (som går förbi busstationen och det) då är det väldigt dåligt skyltat...

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
Nu var inte tanken att lita blint på gpsen om höjder, men det är lite obekvämt att gpsen säger att man ska köra en viss väg och vägrar räkna om rutten då man vet att det är en viadukt på 3,50m höjd och man vet att det krävs 4,50 för att man ska komma under..

Edit: Den du länkade till verkade riktigt fin, blir nog att springa in på elgiganten(var bra pris där för en gångs skull) och handla en innan man far iväg på nästa sväng söderut

Denna modell har mjukvara som är anpassad för lastbil. Du kan ställa vilken maxhöjd, bred etc och den anpassar din rutt efter detta. Ingen annan av märkena garmin eller tomtom som har någon med liknande funktion.Dem andra märkena säljer ej butiken jag jobbar i så dem kan jag ej svara för.

Du får passa på och köpa den för det är en utgående modell.

Dock såg jag nu på navigons hemsida att du kan tydligen köpa denna mjukvara med karta från dem till många av deras modeller. Kostar 1295:- för denna lastbilsfunktion. Följ länken så ser du till vilka av deras modeller kartorna fungerar med

http://www.navigon.com/portal/sv/shop/addons/familie.html?produktFamilieId=7366960

:tummenupp

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...