Gps

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Honda och "Bumse"
Jag funderar på att köpa gps till hojen. Har en VFR och undrar om någon kan svara på huruvida det ingår färsten till Garmin zumo 550 som verkar vara en vettig - dock dyr - modell som ska funka för både bil och hoj. Eller måste man snickra till dom själv?

Hittade inget om gps i forumet, får se om någon kan svara. Tanken är - om jag köper en - att sätta fast den mellan styrhalvorna. Någon som har någon info om´et? Det verkar som att den enbart går att få tag på via nätbutiker. Har kollat med tomtom rider, som hade fått litet väl negativ kritik för att jag ska känna mig intresserad.

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Gick i samma tankar för en tid sedan.
Valet föll på en TomTom 930T. Fästet (sugkopp) sätter jag på varvräknaren, så har jag informationen rakt framför näsan och regnskyddat om jag inte kör allt för fort...

GPS'en ca 1500-2500 billigare än Zumo-modellerna. Saknar dock logg (tror jag), vilket är en trevlig funktion. Allt annat har den iaf :)
Nu måste jag oas köpa nordenkartor. Dessa är inte värst bra i Europautförandet.

edit: Hittade "Fördelen med Tomtomen är att det finns massor med plugins att ladda ner til lden. Bla en som loggar hela din resa så att du efteråt kan exportera ut den till valfritt program" från Schnellfaren!
:tummenupp

Last edited:

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
...modell som ska funka för både bil och hoj.
Då ska du ha en Zümo 660. Den ser ju t.o.m. ut som en bilnavigator. Lite tjockare bara. Spåren (triplog) och möjligheten att sitta hemma på kammaren och skapa rutter i Mapsource är det som gör den till en MC-navigator. :tummenupp

Jag har just fixat ljud i hjälmen med ett blåtandshandsfree http://www.dustinhome.se/pd_5010153726.aspx Ett måste för full funktion tycker jag. Det går inte att åka runt och bara titta på displayen.

Kolla på Garmin Nüvi 500, http://www.dustin.se/pd_5010196999.aspx

1750 spänn, vattentät, funkar med vägkartor, sjökort eller friluftskartan om du ska köra offroad :)
Saknar MC-fäste och har ej blåtand så röstnavigering blir du utan. Nüvi 500 funkar säkert bra i båten och i svampskogen men trivs inte på hojen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gick i samma tankar för en tid sedan.
Valet föll på en TomTom 930T. Fästet (sugkopp) sätter jag på varvräknaren, så har jag informationen rakt framför näsan och regnskyddat om jag inte kör allt för fort...

GPS'en ca 1500-2500 billigare än Zumo-modellerna. Saknar dock logg (tror jag), vilket är en trevlig funktion. Allt annat har den iaf :)
Nu måste jag oas köpa nordenkartor. Dessa är inte värst bra i Europautförandet.

edit: Hittade "Fördelen med Tomtomen är att det finns massor med plugins att ladda ner til lden. Bla en som loggar hela din resa så att du efteråt kan exportera ut den till valfritt program" från Schnellfaren!
:tummenupp

Vad heter pluggen och var laddar man ner den?
Jag kan få låna just en sån navigator när jag behöver och det vore en nice finess!

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Vad heter pluggen och var laddar man ner den?
Jag kan få låna just en sån navigator när jag behöver och det vore en nice finess!

Sök på "TomTom loggers" på t.ex. Google, så får du upp några olika. Jag tog hem en från en från italien... tiscali.it ...nått.. Ej installerad än.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln