Gps

forskarn

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Hoj
-02, Ducati 900ss
Hej. Har precis köpt min första hoj och längtar otåligt efter att få lägga många mil under den så fort kortet är klart. Eftersom jag har uselt lokalsinne skulle jag bra gärna vilja använda gps och undrar hur det funkar när man kör hoj. Har köpt Cardo Scala Rider Q2 radio och det går tydligen att koppla upp gps:n mot den.

Hur fästa? Ladda? "Vanlig" gps eller iphone app? Vad tänka på helt enkelt.

Tar tacksamt mot alla tips :)

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Börja med att läsa detta:

http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722

Där står mycket matnyttigt. Det som är viktigt är att du förmodligen bör skaffa en GPS som är ruttbar. Dvs du ska kunna skapa en egen rutt i ett program i pc:n, som du sedan tankar över till GPS:en utan att den räknar om rutten och sabbar din fina hojtur.

Angående fästen så beror det på vilken GPS du köper, men kolla RAM-fästen på ebay för den GPS du fastnar för.

Kör själv med en budgetmodell, Garmin Etrex Legend i ett RAM-fäste. Liten skärm men funkar galant och är vädertålig. Svårslaget för pengarna.

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Jag har köpt TomTom Urban Rider i veckan för 2430:- och är riktigt nöjd med den. Dyrare version kommer med Scala Q2 men jag redan har Scala G4 som funkar som det ska. Mapper av hela Europa ingår, 45 lander totalt, batteri håller minst 6 timmar, men jag tänkte att installera laddare snart

forskarn

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Hoj
-02, Ducati 900ss
Kalas! Får kolla runt lite. Tacksam för länken.

Fruktansvärt ivrig på att snart få komma ut och köra hur långt och länge jag vill :D Måste vara bland det roligaste jag någonsin gjort alla kategorier.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
kan också rekomendera tomtom urban rider, har inet provat ljudet, men deras "slingriga vägar" val funkar faktiskt riiktigt bra.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Var försiktig så du inte tappar kollen på trafiken när du använder gps:en.

Jag kör med en Garmin Nuvi 1490 som fästs med kardborre på tanken. Kostade runt $100 i inköp, så det är inte hela världen att den inte är vattentät...

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Att ha GPS:en på tanken känns inte så bra. Då har du ingen koll på vägen samtidigt.
Bättre att investera i ett fästa till styret så att den blir en mer integrerad del av övrig instrumentering.

Själv köpte jag en svindyr Garmin Zūmo 550. Den är både vatten och stötsäker samt hanterar rutter och går att använda med handskarna på.
Fäste och kartprogrammet Mapsource ingår.
Den har även bluetooth så du kan få koppla din mobiltelefon till den.

Se bara till att slå på spärren för grusvägar om du inte gillar att köra traktorspår i skogen ;)

Hände mig en gång när jag satte den på att köra kortaste vägen hem en gång :brinnerupp

Sedan är det alltid kul att ta del av andras tips.
Det börjar komma en del GPX-tracks på EveryTrail.com, men det känns lite tunnt på det området ännu för Sverige.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Var försiktig så du inte tappar kollen på trafiken när du använder gps:en.

Jag kör med en Garmin Nuvi 1490 som fästs med kardborre på tanken. Kostade runt $100 i inköp, så det är inte hela världen att den inte är vattentät...
Problemet är väl om man är ute i helt okända tassemarker och blint har följt GPS'en, och det kommer en rejäl regnskur... :rolleyes:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Är väl ingen skillnad på hur man kom ut i Tassemarkerna när det regnar? :rolleyes

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Jag har köpt TomTom Urban Rider i veckan för 2430:- och är riktigt nöjd med den. Dyrare version kommer med Scala Q2 men jag redan har Scala G4 som funkar som det ska. Mapper av hela Europa ingår, 45 lander totalt, batteri håller minst 6 timmar, men jag tänkte att installera laddare snart

Det är inte Scala Q2 som följer med, utan Solo (eller motsvarande - bara blåtand, ingen radio, ingen bike-to-bike osv)

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Får väl investera i en sexig plastpåse och vira runt den då... :D

Jag använder den mest av bekvämlighet när jag inte orkar ens försöka förstå de japanska skyltarna. Hem hittar jag alltid.

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
Hornet 600, LS650
Att hitta snabbaste/kortaste vägen till staden xx är ointressant då raka vägen = tråkiga vägen, Att göra rutter på pc för att föra över till gps tycker jag därför är den enskilt vilktigaste funktionen.

Kör även jag med zumo 550:

Pos:
Kan ruttplaneras på pc
Vattentät
MC fäste
Blåtandintegration med headset ( jag kör scala G4)
Stora knappar och touch funkar med handskar

Neg:
Batteritid ca 3-4 timmar
Har fått lägga en del tid på att uppgradera programvaran i den, haft ett par jobbiga buggar, köper du en se till att den är/blir uppgraderad
Lite pilligt med blåtanden
Känns mycket gammal när den används i bil, saknar körfält, etc

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Att hitta snabbaste/kortaste vägen till staden xx är ointressant då raka vägen = tråkiga vägen
Nja, kortaste vägen kan bjuda på ganska glada överraskningar :banana
Kör ut i Tassemarkerna och välj Hem med kortaste vägen inställt (tips, slå på undvik grus).

Den snabbaste vägen däremot suger :död

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife