sverre skrev:
2117321 vi har försökt att mäta kompressionen värdena var jämna men bara ca 0,7 bar så jag anser att vi måste ha missat att få instrumentet att täta riktigt mot toppen
Rätta mig om jag har fel men är det inte jorden som "sluts" när den ska generera en gnista?. Vi hade 12 V när vi mätte direkt till batteriets minus pol.
Till saken hör även att hojen är hyffsat lättstartad om man rullar den (kall alltså)
Får ni 0,7bar men jämt över alla cylindrar skulle inte jag lita på den mätningen.
Något tokigt blev det nog. Gör om och gör rätt.
Du tänker rätt men det blev lite fel, det är tvärt om. Spolen laddas med 12 volt och när gnistan ska skapas kopplas jorden bort så magnetfältet i spolens primärlindning kollapsar och sekundärlindningen skapar en högspänningspuls som leds till tändstiftet.
Förklaring till föregående inlägg:
Mätar man över primärlindningen (direkt på spolen) mäter man en spänning som pulsas i takt med gnistan. Du får också en sk. flyback puls från primärlindningen när magnetfältet kollapsar som kan vara några 10tals volt. Det är den pulsen som brukar används för att driva varvräknare.
Plusmatningen till tändspolen ska ligga på 12 volt när tändningen är på så det verkar stämma.
Motorn går nog betydligt snabbare när ni rullar igång den än när den dras av startmotorn så jag skulle nog kolla komp och ventilspel/slitage av insugskam/kamsläpa först.
Gör ett LeakDown test, sök här på Sporthoj så hittar du en förklaring hur man gör, det borde finnas någon MC-verkstad som kan låna/hyra ut grejjorna.
Så här såg mina ventiler och en av släporna ut efter 8000mil.
(ny ventil och släpa till vänster i bilden)