Gpx-900 85

Gick med
24 Apr 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
kawasaki zx10r och zx900r
Svår startad Gpz900r-85

Någon som vet vad som är fel på min 900
har nyss köpt den . den starta inte på startknapp ---- Men på rullen gå den i gång ??????? Vad är fel


snälla hjälp mej

Mvh cobra :Bugar
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
cobra-Gpz-900r skrev:
2109565 Någon som vet vad som är fel på min 900
har nyss köpt den . den starta inte på startknapp ---- Men på rullen gå den i gång ??????? Vad är fel


snälla hjälp mej

Mvh cobra :Bugar

Går inte startmotorn alls eller vill den bara inte tända?

Om startmotorn inte går alls kan det vara läge att kolla startrelä etc (mäta om den får spänning in resp ut)

Är batteriet kasst kan startmotorn ge sånt spänningsfall att spänningen blir för låg för att ge tillräcklig gnista. Har själv ofta sprungit igång hojar som inte vill tända på startmotorn när batteriet fått ladda ur för mycket. Ladda upp batteriet och om det blivit för kasst köp ett nytt (ingen stor utgift kostar 2-300 på Biltema), om hojen förstör batterier på löpande band kan det dock vara läge att mäta med multimeter så att inte laddregulatorn ger för hög spänning, ska inte överstiga 14-15 volt (tror 14.4 brukar vara riktmärket), eller så laddar den kanske inte alls...

Svårt att säga mer utan mer info om vad som egentligen händer...
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Som Pjohan säger, mera information ang. felet tack.
Det finns en del standardfel som kan uppstå så en utförligare felbeskrivning skulle inte vara fel.

Reparationshandbok GPZ900R
 

sverre

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR 750-96, (turbo)
Problemet är följande.

Cobras hoj startar när den är varm men inte när den är kall.
Vi har kollat och bytt stiften, gnistan är mycket klen.
Vi har även mätt tändspolarna och dessa var OK.
När vi mätte strömen till spolarna hade vi bara runt 4 V, detta förklarar den svaga gnistan eller hur?.

Vi kan inte skylla på dåligt batteri heller.

Hur mäter man IC enheten eller vad den heter alltså själva styr boxen.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
sverre skrev:
2116700 Problemet är följande.
Cobras hoj startar när den är varm men inte när den är kall.
Snurrar startmotorn med bra fart så kolla ventilspelet, otäta (insjunkna) insugsventiler kan ställa till problem.

sverre skrev:
2116700 Vi har kollat och bytt stiften, gnistan är mycket klen.
Gnistan brukar se lite klen ut men inte säkert att det är något fel ändå.

sverre skrev:
2116700 Vi har även mätt tändspolarna och dessa var OK.
:tummenupp

sverre skrev:
2116700 När vi mätte strömen till spolarna hade vi bara runt 4 V, detta förklarar den svaga gnistan eller hur?
Ja kanske, mät mellan minus på batteriet och röd anslutning på tändspolen när ni drar runt motorn på startmotorn. Bör ligga runt 12 volt.
Mätte ni över spolens anslutningar blir det fel.

sverre skrev:
2116700 Vi kan inte skylla på dåligt batteri heller.
Prova med ett annat batteri som ni vet är OK alt. startkablar från ett bilbatteri om ni är tveksamma. Se bara till att koppla rätt.
Å andra sidan, snurrar startmotorn med bra fart och ni har 12V till tändspolen kan man nog utesluta batteriet.

sverre skrev:
2116700 Hur mäter man IC enheten eller vad den heter alltså själva styr boxen.
Med mycket problem.
I rep.handboken finns värdena som det ska vara men utan rätt instrument säger det inte mycket. Det stämde inte när jag felsökte min box iallafall.
 

sverre

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR 750-96, (turbo)
CPMS skrev:
2116859 Snurrar startmotorn med bra fart så kolla ventilspelet, otäta (insjunkna) insugsventiler kan ställa till problem.
.

vi har försökt att mäta kompressionen värdena var jämna men bara ca 0,7 bar så jag anser att vi måste ha missat att få instrumentet att täta riktigt mot toppen.
Startmotorn snurrar på bra med hojjens eget batteri men vi har tagit det säkra före det osäkra och använt oss av startkablar oxo.
Det som talar för att det skulle var dålig komp är att startmotorn snurrar lätt både med och utan isatta stift.


CPMS skrev:
2116859
Ja kanske, mät mellan minus på batteriet och röd anslutning på tändspolen när ni drar runt motorn på startmotorn. Bör ligga runt 12 volt.
Mätte ni över spolens anslutningar blir det fel.

Rätta mig om jag har fel men är det inte jorden som "sluts" när den ska generera en gnista?. Vi hade 12 V när vi mätte direkt till batteriets minus pol.



Till saken hör även att hojen är hyffsat lättstartad om man rullar den (kall alltså) :confused:
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
sverre skrev:
2117321 vi har försökt att mäta kompressionen värdena var jämna men bara ca 0,7 bar så jag anser att vi måste ha missat att få instrumentet att täta riktigt mot toppen

Rätta mig om jag har fel men är det inte jorden som "sluts" när den ska generera en gnista?. Vi hade 12 V när vi mätte direkt till batteriets minus pol.

Till saken hör även att hojen är hyffsat lättstartad om man rullar den (kall alltså) :confused:

Får ni 0,7bar men jämt över alla cylindrar skulle inte jag lita på den mätningen.
Något tokigt blev det nog. Gör om och gör rätt. :)

Du tänker rätt men det blev lite fel, det är tvärt om. Spolen laddas med 12 volt och när gnistan ska skapas kopplas jorden bort så magnetfältet i spolens primärlindning kollapsar och sekundärlindningen skapar en högspänningspuls som leds till tändstiftet.

Förklaring till föregående inlägg:
Mätar man över primärlindningen (direkt på spolen) mäter man en spänning som pulsas i takt med gnistan. Du får också en sk. flyback puls från primärlindningen när magnetfältet kollapsar som kan vara några 10tals volt. Det är den pulsen som brukar används för att driva varvräknare.
Plusmatningen till tändspolen ska ligga på 12 volt när tändningen är på så det verkar stämma.

Motorn går nog betydligt snabbare när ni rullar igång den än när den dras av startmotorn så jag skulle nog kolla komp och ventilspel/slitage av insugskam/kamsläpa först.

Gör ett LeakDown test, sök här på Sporthoj så hittar du en förklaring hur man gör, det borde finnas någon MC-verkstad som kan låna/hyra ut grejjorna.

Så här såg mina ventiler och en av släporna ut efter 8000mil.
(ny ventil och släpa till vänster i bilden)
 

Bifogat

  • ventil.JPG
    ventil.JPG
    29.8 KB · Visningar: 63
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top