GPZ1100 83,Släcka Low level Battery lampan?

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Har nyss köpt en totalrenoverad GPZ1100 (Untitrack) från 83 och allt funkar kanon utom en grej, LCD Kontrollfönstret varnar för dåligt batteri.
Vad jag vet så Varnar den egentligen för Low Battery Fluid level.
Och på de gamla batterierna skulle det tydligen finnas ett hål med en liten sensor"pinne" man körde ner, men eftersom det inte finns såna batteri längre så undrar jag följande....

Är det någon som vet hur man ska få lampan att sluta blinka?
Då det e oehört störande med en stor röd fyrkantig varningslampa som
bländar en när man kör.

Har provat att jorda kabeln men det hjälpte inget alls, och köra ström bakvägen genom nåt kan kanske skada mer än göra nytta så det har jag inte vågat..

Ska kanske tillägga att sensor pinnen inte finns kvar utan är bara en sladdstump med en kontakt"hane".

Tacksam för svar!!
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har ett sådant gammalt batteri. IOF till en Suzuki 1100 och det är slut men jag tänkte tipsa dig om vad du kan leta efter.

Det är ett YUASA SYB14L-B2

På sladden från givaren som sitter i ena cellen sitter det ett motsånd. Har tyvärr glömt hur man tolkar värdet på motstånd så jag vet inte hur många ohm det är är.

Googlade lite snabbt och hittade tex detta
http://www.batteripoolen.se/ProductInfo.aspx?ProductID=309&productGroup=3&r=Batterier&s=MC

Hoppas det löser sig
 
Last edited:

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Kanon... tack för hjälpen.. Måste maila och fråga om dom kan mäta motståndet i deras batteri så kanske man kan trycka på ett motstånd ist!

om någon nu redan råkar veta motståndet får gärna skriva det!
 
Last edited:

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S

Inte så bra, då den även blinkar ifall något annat går sönder..
1st varningslampa till en mängd olika givare, men dock även en liten indikations lampa till varje givare som lyser"svagt" om nåt strular.

80-tals hightech
 

JerryH

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha XT600, gsxr1100-87
Hej.
Kolla om du kan hitta ett kopplingsschema till din hoj, för att koppla rätt.
Sukisuki från 80-talet med batterinivåkontrollampa ska ha, om jag minns rätt, ett 270ohm motstånd på kabeln som sen ansluts till pluspol på batteriet.
Som alltid viktigt att koppla rätt :D

Vid osäkerhet labba med högre motståndsvärden= lägre kortslutningsström. Ex. 270ohm ger 4,4mA ström (i ett 12VDC system)vilket inte är så mycket.

mvh
Jerry
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Japp ska kolla om det fins något motstånd liggandes nånstans...
Ska även kolla om det är 12v i sladden, vilket jag inte tror att det är då jag provat att jorda den men ingen antydan till gnista!
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Japp ska kolla om det fins något motstånd liggandes nånstans...
Ska även kolla om det är 12v i sladden, vilket jag inte tror att det är då jag provat att jorda den men ingen antydan till gnista!



Hade inte 12v i sladden som hänger löst!

Har hittat ett motstånd om jag tyder det rätt på 330ohms +-5%
orange orange brun guld..

Det e ju skit litet i storlek, men det ska nog va så!
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Om det är enligt sida 2 i denna PDF så borde lampan slockna om du drar din kabel till +12V. Men lägg på ett motstånd mellan för säkerhet skull (~500-1000Ohm). Det borde räcka för att transistorn ska öppna.

Om du hade ett elschema på hojen skulle det underlätta :)
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och vill den ha något specifikt värde så sätt på en potentiometer och skruva på den tills lampan slocknar :)
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Detta lät ju faktiskt intressant..
Kikar lite på en sida http://www.electrokit.se/?gclid=CLzIreyFoKMCFQWA3godFV7Uow Kändes mest smidigt med denna lösningen!

Blev en upp till 1kohm! Borde räcka för att inte pajja något?!

Löste problemet, behövs ingenting.
Direktström ger den rätt värde. Gjorde bara en
Skarv från battlampan till batteri plus.
Men med hjälp av potentiomern tog jag iaf
Bort alla risker.

Så nästa som får detta problem, direkt ström från
Batteriet så slocknar lampan.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top