Gräsklippartraktorn från helvetet, vad är problemet?

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Detta är för mig lätt generande då jag har skruvat med det mesta i motorväg och renoverat allt från mc till gamla dieseltraktor-motorer, som i jämförelse med denna är rena raketforskningen.
Jag ska anstränga mig för att inte blanda in känslor i denna beskrivning.
Men..Jag erkänner mig snart besegrad av denna lilla avföringsklump till sidventilare med skvättsmörjning..
Tar tacksamt emot korta koncisa förslag till lösningar som jag inte provat för jag har lite tomt på idéer nu.

Briggs&Stratton 12hp

Problemet;

Den startar lätt när den är kall och går problemfritt tidsmässigt kanske en kvart innan den börjar baktända och spotta för att till slut stanna och inte starta mer. Detta är bästa-scenariot.

Har även testat att starta den (alltid kall) och ha den igång en minut sen stänga av den och resultatet är alltid detsamma, den VÄGRAR starta igen? (Har eliminerat risken för "ånglås i förgasaren.)

Detaljerad symptombeskrivning;

Enkelt, när jag kör den på startmotorn efter att den stannat så tänder den ibland sporadiskt beroende på hur jag justerar gasen. Fast det låter mer som den är fruktansvärt förställd då det puffar till i luftburken. Oftast så tänder den inte en gång ens om jag så gnuggar ur hela batteriet. Choke eller inte spelar ingen roll. Ibland blir stiftet efter startförsök en aning blött, ibland är det ljusbrunt och torrt. Alltid gnista.

Provade lösningar, dock ej i nämnd ordning;

Bytt stift, tändkabel+hatt, slipat in ventiler, justerat ventilspel, rengjort förgasare, provkört med en annan förgasare, mätt upp alla kablar (inte många), bytt batteri. Har säkert glömt något med.

Min teori;

Eftersom gnistan aldrig försvunnit så har jag uteslutit tändspolen. Detta för att problemet uppstår oavsett om jag kör tills den stannar själv eller om jag startar och stänger av den efter en minut. Ska dock testa det med innan jag rullar den i sjön.
Det jag kommit fram till är ju då bränsle/luft. Förgasaren är en mycket enkel och vanlig nållös spjällvariant som är kliniskt rengjord och helt utan skador. När jag bytte förgasare för att prova så använde jag mig av en mindre och äldre variant som kom ifrån en 8HP och tyckte mig kunna fördröja felet en aning, men det kan lika gärna varit slumpen.
Känns ju dumt att köpa en ny förgasare då det inte finns något fel på den som jag har.

Jag lägger mig platt och tar tacksamt emot tips och erfarenheter som kan hjälpa mig att korta ner min satans gräsmatta innan vintern.
Funkar inte det så blir det en mycket billig åkgräsklippare till salu "något defekt"..:död

Tack på förhand.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ta den till avskild plats, förklara problemet för en sprängare vid lämpligt vägbygge eller liknande, placera sprängämnet du fått av medlidande under förgasaren, anslut tändhatten till en jättelång kabel, ta med dig andra ändan av kabeln så långt du kan - anslut till bilbatteri. Njut av fyrverkeriet och ta med ditt numera goda humör till gräsklipparhandlarn där du köper en som inte är lite defekt. Sitt på din nya åkgräsklippare, drick öl och njut!

Om inget av föregående funkar förstås.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Det verkar vara samma typ av järnklump som jag också har på min trädgårdstraktor. Fick min gratis av chefen, då hade den stått ute några år och mådde inte speciellt bra. Min förgasare hade geggat igen, men gick hyffsat efter en rengöring. Bränslemunstycket såg ut som en grön ailien. Hur som helst....

Ang. din motor. Kan det inte vara så att tändspolen fungerar sämre när den blir varm?
Jag vet att gamla oljekylda spolar kan funka bra tills de blir varma som då får nån slags kortis i lidningen, antar att samma fenomen även kan uppstå med tändspolen i gräsklippare?

Startar den om du tar bort munstycket helt?
Startar den med startgas?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Nu verkar ju du vara rätt bra på motorer så luftfiltret har du väl kollat. Hade själv ett litet helvete med en 4H B&S som betedde sig ungefär som din. I mitt fall visade det sig slutligen vara ett igensatt luftfilter.

Jag hade rengjort själv och det klarade jag tydligen inte av.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Du är ju själv inne på det.

Tändspolen.

Tack för alla bra svar!
Vad gäller tändspolen så skrev jag att den beter sig likadant efter att ha gått i 20sek som 20min så tändspolen finner jag inte vara problemet. Dessutom har jag ju alltid klar gnista.


Kollat ventilspelet?
Justeringen gör man genom att fila på ventilskaftet.

Mvh A

Redan gjort, inkl. inslipning av dito.

Igensatt avluftning till bränsletanken?

Kollat först av allt.

Nu verkar ju du vara rätt bra på motorer så luftfiltret har du väl kollat. Hade själv ett litet helvete med en 4H B&S som betedde sig ungefär som din. I mitt fall visade det sig slutligen vara ett igensatt luftfilter.

Jag hade rengjort själv och det klarade jag tydligen inte av.

Rengjort, borttaget, ditsatt, startgas.. Ingen skillnad..

Nä det lutar nog åt enrosabil´s förslag nu.:smasha
Tänker dock inte åka och casha en ny för 30 brakare bara för att klippa en jävla gräsmatta, det går emot mina principer.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tändspolen är både spole och cdi, att den inte tänder utan skjuter när den blivit varm är typiskt cdi fel. Att den dör efter en viss tid utan att vara lastberoende är typiskt cdi fel.

En motor som skjuter med friskt tändstift har i regel fel på tändningen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du kollade så att ventilerna inte hänger sig (nyper) när den blir varm?
Kan även vara tändspolen, de kan bete sig konstigt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nä det lutar nog åt enrosabil´s förslag nu.:smasha
Tänker dock inte åka och casha en ny för 30 brakare bara för att klippa en jävla gräsmatta, det går emot mina principer.

Kirra en sån där soldriven robotpryl då? Då har katten/hunden något att leka med, och du behöver aldrig mer tänka på gräsmattan förutom när snön smälter respektive lägger sig på den. Finns ju relativt billiga nu med!

Edit: Du har ju möjligheten att skänka den till försvaret med, så att en artilleribataljon kan skjuta prick på den, snackar du med rätt folk får du säkert vara med o kika när den går i bitar, precis som en bekant till mig med hans gamla Saab 900!
 
Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Spolen är väl det enda som inte bytts ut så jag ska ge det ett försök. Men nu känns det som den ändå bränt sina broar vad gäller mitt förtroende så artillerimål låter som en underbar lösning. Ska helst fått den att funka felfritt innan också bara för att.. Undrar om jag varit såhär irriterad på ett dött ting tidigare?.. Tror fan inte det, jag blir förbannad bara jag tänker på skiten.
Heder åt er som kommer med tips iaf!:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Spolen är väl det enda som inte bytts ut så jag ska ge det ett försök. Men nu känns det som den ändå bränt sina broar vad gäller mitt förtroende så artillerimål låter som en underbar lösning. Ska helst fått den att funka felfritt innan också bara för att.. Undrar om jag varit såhär irriterad på ett dött ting tidigare?.. Tror fan inte det, jag blir förbannad bara jag tänker på skiten.
Heder åt er som kommer med tips iaf!:tummenupp

Spolarna kostar en slant, så det kan vara bra om man kan låna en från en likadan motor och prova innan man beställer.
Jag har en flång ny liggandes som skall passa till en äldre 8 hk (och en del andra).
Kolla vilken modell du har, om den passar så skickar jag den till dig som julklapp.
Den jag har heter 591420 och ersätter 496914, 792395, 395488, 395489, 398593, 397316, 298502, 697036,793281 och 793352.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Spolarna kostar en slant, så det kan vara bra om man kan låna en från en likadan motor och prova innan man beställer.
Jag har en flång ny liggandes som skall passa till en äldre 8 hk (och en del andra).
Kolla vilken modell du har, om den passar så skickar jag den till dig som julklapp.
Den jag har heter 591420 och ersätter 496914, 792395, 395488, 395489, 398593, 397316, 298502, 697036,793281 och 793352.

På riktigt? Jag blir tårögd!
Ska kolla upp numret och postar här. Har inte möjlighet nu men gör det asap. Tack som fan! :Bugar
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Rejält med kylspray på sagda spole när det blivit varmt och börjat krångla? Är det brytarlöst tändsystem? CDI som mår dåligt?
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har kollat numret nu och min motor heter 283707.
Var in på Briggsparts.se och hittade en tändspole som skulle passa "8-12hp 1cyl. horisontala och vertikala motorer". Inga nummer som stämmer dock. Finns ju för fan triljoner olika att välja mellan så jag vettefan. Då jag googlade på motornr så får jag endast upp amerikanska sidor och beställa därifrån känns som grym överkurs.

Edit. Har hittat den spole jag behöver och det är naturligtvis inte den du har Skrotis, men ett stort tack för erbjudandet iaf, nobelt gjort!
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har kollat numret nu och min motor heter 283707.
Var in på Briggsparts.se och hittade en tändspole som skulle passa "8-12hp 1cyl. horisontala och vertikala motorer". Inga nummer som stämmer dock. Finns ju för fan triljoner olika att välja mellan så jag vettefan. Då jag googlade på motornr så får jag endast upp amerikanska sidor och beställa därifrån känns som grym överkurs.

Edit. Har hittat den spole jag behöver och det är naturligtvis inte den du har Skrotis, men ett stort tack för erbjudandet iaf, nobelt gjort!

Det är många som lovordar B&S motorer.
Jag håller inte med.
De har använt magnettändning i alla tider, vilket innebär att man kan ha samma tändsystem på alla motorer man tillverkar.
Inte ens det lyckas de med.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top