Lajo
Same same but different..
Detta är för mig lätt generande då jag har skruvat med det mesta i motorväg och renoverat allt från mc till gamla dieseltraktor-motorer, som i jämförelse med denna är rena raketforskningen.
Jag ska anstränga mig för att inte blanda in känslor i denna beskrivning.
Men..Jag erkänner mig snart besegrad av denna lilla avföringsklump till sidventilare med skvättsmörjning..
Tar tacksamt emot korta koncisa förslag till lösningar som jag inte provat för jag har lite tomt på idéer nu.
Briggs&Stratton 12hp
Problemet;
Den startar lätt när den är kall och går problemfritt tidsmässigt kanske en kvart innan den börjar baktända och spotta för att till slut stanna och inte starta mer. Detta är bästa-scenariot.
Har även testat att starta den (alltid kall) och ha den igång en minut sen stänga av den och resultatet är alltid detsamma, den VÄGRAR starta igen? (Har eliminerat risken för "ånglås i förgasaren.)
Detaljerad symptombeskrivning;
Enkelt, när jag kör den på startmotorn efter att den stannat så tänder den ibland sporadiskt beroende på hur jag justerar gasen. Fast det låter mer som den är fruktansvärt förställd då det puffar till i luftburken. Oftast så tänder den inte en gång ens om jag så gnuggar ur hela batteriet. Choke eller inte spelar ingen roll. Ibland blir stiftet efter startförsök en aning blött, ibland är det ljusbrunt och torrt. Alltid gnista.
Provade lösningar, dock ej i nämnd ordning;
Bytt stift, tändkabel+hatt, slipat in ventiler, justerat ventilspel, rengjort förgasare, provkört med en annan förgasare, mätt upp alla kablar (inte många), bytt batteri. Har säkert glömt något med.
Min teori;
Eftersom gnistan aldrig försvunnit så har jag uteslutit tändspolen. Detta för att problemet uppstår oavsett om jag kör tills den stannar själv eller om jag startar och stänger av den efter en minut. Ska dock testa det med innan jag rullar den i sjön.
Det jag kommit fram till är ju då bränsle/luft. Förgasaren är en mycket enkel och vanlig nållös spjällvariant som är kliniskt rengjord och helt utan skador. När jag bytte förgasare för att prova så använde jag mig av en mindre och äldre variant som kom ifrån en 8HP och tyckte mig kunna fördröja felet en aning, men det kan lika gärna varit slumpen.
Känns ju dumt att köpa en ny förgasare då det inte finns något fel på den som jag har.
Jag lägger mig platt och tar tacksamt emot tips och erfarenheter som kan hjälpa mig att korta ner min satans gräsmatta innan vintern.
Funkar inte det så blir det en mycket billig åkgräsklippare till salu "något defekt"..
Tack på förhand.
Jag ska anstränga mig för att inte blanda in känslor i denna beskrivning.
Men..Jag erkänner mig snart besegrad av denna lilla avföringsklump till sidventilare med skvättsmörjning..
Tar tacksamt emot korta koncisa förslag till lösningar som jag inte provat för jag har lite tomt på idéer nu.
Briggs&Stratton 12hp
Problemet;
Den startar lätt när den är kall och går problemfritt tidsmässigt kanske en kvart innan den börjar baktända och spotta för att till slut stanna och inte starta mer. Detta är bästa-scenariot.
Har även testat att starta den (alltid kall) och ha den igång en minut sen stänga av den och resultatet är alltid detsamma, den VÄGRAR starta igen? (Har eliminerat risken för "ånglås i förgasaren.)
Detaljerad symptombeskrivning;
Enkelt, när jag kör den på startmotorn efter att den stannat så tänder den ibland sporadiskt beroende på hur jag justerar gasen. Fast det låter mer som den är fruktansvärt förställd då det puffar till i luftburken. Oftast så tänder den inte en gång ens om jag så gnuggar ur hela batteriet. Choke eller inte spelar ingen roll. Ibland blir stiftet efter startförsök en aning blött, ibland är det ljusbrunt och torrt. Alltid gnista.
Provade lösningar, dock ej i nämnd ordning;
Bytt stift, tändkabel+hatt, slipat in ventiler, justerat ventilspel, rengjort förgasare, provkört med en annan förgasare, mätt upp alla kablar (inte många), bytt batteri. Har säkert glömt något med.
Min teori;
Eftersom gnistan aldrig försvunnit så har jag uteslutit tändspolen. Detta för att problemet uppstår oavsett om jag kör tills den stannar själv eller om jag startar och stänger av den efter en minut. Ska dock testa det med innan jag rullar den i sjön.
Det jag kommit fram till är ju då bränsle/luft. Förgasaren är en mycket enkel och vanlig nållös spjällvariant som är kliniskt rengjord och helt utan skador. När jag bytte förgasare för att prova så använde jag mig av en mindre och äldre variant som kom ifrån en 8HP och tyckte mig kunna fördröja felet en aning, men det kan lika gärna varit slumpen.
Känns ju dumt att köpa en ny förgasare då det inte finns något fel på den som jag har.
Jag lägger mig platt och tar tacksamt emot tips och erfarenheter som kan hjälpa mig att korta ner min satans gräsmatta innan vintern.
Funkar inte det så blir det en mycket billig åkgräsklippare till salu "något defekt"..
Tack på förhand.
Last edited: