grafikkort utan kylning?

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Hur länge vågar jag köra mitt grafikkort utan kylfläkten??

Är den livsviktig? Har väsnats ett tag nu. tror att kullagerna är kass i den..

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Fixx skrev:

Om jag vore du så skulle jag köpa en ny kylfläkt till kortet.Finns bland annat hos Mycom

Moderna grafikprocessorer blir rejält varma, så köra dem utan kylfläns är ungefär lika smart som att köra huvudprocessorn utan kylfläkt.
Med lite tur så märker du det på att det blir problem med grafiken innan den rasar, men det är ingen direkt garanti.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Tom skrev:
Om jag vore du så skulle jag köpa en ny kylfläkt till kortet.Finns bland annat hos Mycom

Moderna grafikprocessorer blir rejält varma, så köra dem utan kylfläns är ungefär lika smart som att köra huvudprocessorn utan kylfläkt.
Med lite tur så märker du det på att det blir problem med grafiken innan den rasar, men det är ingen direkt garanti.

Jag är precis på väg att sätta på en till fläkt till mitt kort.
Efter några timmar med grafikkrävande spel börjar det hacka!!

Skorpan

Guest
Fixx skrev:

gör som jag - köp kylning utan fläkt så slipper du höra den

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
En sån där heatpipe som Skorpan visade har jag kört med och kan inte annat än rekommendera. Låter självklart inte ett skit och det finns liknande för 'rätt' kraftfulla kort. Trist bara att mitt nuvarande moderkort inte har tillräckligt med plats för en sån. :mad:

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Goines skrev:
En sån där heatpipe som Skorpan visade har jag kört med och kan inte annat än rekommendera. Låter självklart inte ett skit och det finns liknande för 'rätt' kraftfulla kort. Trist bara att mitt nuvarande moderkort inte har tillräckligt med plats för en sån. :mad:

Funkar en sån för processorn oxå?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
rekomenderar oxå en sån, men vad har du för graffa kort egentligen

Detta är min

Bifogat

• IMGP3486.JPG
    IMGP3486.JPG
    57.6 KB · Visningar: 456

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
hade funkat med en sådan men min fläkt sitter på undersidan... trångt som satan att få plats med massa grejor.,

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Alltså.. jag vill också ha tyst dator... Grrr
Trodde den skulle bli lite tystare nu när jag köpte en ny, med Ultrasilent låda och så..

Men tror minsann att hårddiskarna väsnas nästan mest.. I lådan är det gummiupphängning på diskarna.. men inte mycket tystare för det..

Iofs så är det något mer som låter också.. men tycker det e svårt som fan att lokalisera VAR i datorn det låter.. sticker man in huvvet surrar det lite varstans..
Någon som har idéer på hur man får reda på vilken del som låter mest fn?

Testade sätta ett ifnger på någon fläkt så den stannade en stund för att se om det var den.. men tyckte inte Grafikfläkten lät så väldans?

Har en Zalman7000Al-Cu på processorn (3.0Ghz P4).. och den låter inte heller nå värst..
Min 120mm papst chassiefläkt som skulle vara rätt tyst tycker jag nog låter lite ändå..

Så någon som har ideér vad man ska testa för att lokalisera vilken komponent som väsnas?
Och även om hur man för diskarna att hålla käften utan att de brinner upp.. (Hade 57 (!) grader på en av de tre när jag inte hade chassiefläkt.. inge bra..)

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
om du tror att det är dina hårdiskar som låter så finns det ett finurligt litet programm här som du kan testa. Det gör att du kan stänga av hårdiskarna när datorn är igång. på så sätt kan du få reda på om det är de som låter eller om det är något annat.

http://www.whynoi.se/support/guide.asp?sida=8 Läs guiden. så hittar du programmet.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ush vad fläktar och grejer ni har.. Själv har jag en fläkt som kyler både radiatorn och nätagget :)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Skorpan skrev:
hittar du nåt nätagg. utan fläkt så får du gärna lägga upp den här oxå :crash

Med en bågfil och lite meckande så får man in en tystare fläkt där med. ;)

[edit] ..och för övrigt så brukar diskarna, i alla fall om man har lite äldre eller IBM, låta mer än man tror. :)

Last edited:

Skorpan

Guest
t-rex skrev:
Meckig att få på plats? Vill ha!
inte värst farligt o inte dyrt heller (295:) om man tänker på hur tyst det blev redan nu med bara grafikkortet...jösses,knappt så man behöver byta den andra nu ju hehe
som uffes fast modell nyare :banana rekomenderas varmt :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...