Gran Canaria 20-27 januari

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ska till Gran canaria på akutsolsemester med hojåkning, nån mer som ska dit då? (eller vill hänga på)
Tänkte hyra en xt660 o gasa runt på och brevid serpentinvägarna runtom ön. (verkar finnas gott om såna.)

Hitta nån firma som hyr ut små gockart-buggys som är vägreggade som jag tänkte försöka hyra nån dag också.

Sen blir det nog nåt dyk om vattnet inte är för kallt.

Inget jävla turistpartajande eller solpressande på beachen dock!:tungan

åker charter-flygstol från skavsta, nyköping 20 jan, och hem igen 28 jan
kommer antaglgien att bo på hostel i puerto rico, verkar vara lagom lungt och bra priser med skaplig standard
hojar:
http://www.motorent.eu/en/index_web.php?action=1&path=58
buggys:
http://en.buggysafaris.com/

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Ja lite sol och hoj åka hade inte varit helt fel men jag får nog tyvärr passa på den. Var nere i garaget idag och tittade till Bettan, måste säga att jag är bra sugen på köra lite hoj nu. Ha det så trevligt på semester nu, när du kommer hem får vi styra upp en liten Isle Of Man kväll!

Malmö Monster

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
R6-00
Xt

Hola!
Är här nere nu. Åker hem imorn lördag. Här e riktigt bra väder nu. 24 o lite till hela veckan jag varit här. Jag va o vandrade vid cruze de tejeda. Kom 3 XT när vi passera en av vägarna. Såg riktigt härligt ut. Jag hyrde dock aldrig själv. Har hyrt bil här innan o det gick smidigt.
Vattnet har varit ok också

Magnus A

Medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
ZX10R
Dykningen är ett måste om du ska dit, har dykt lite i alla världens hörn men gran canaria är underskattat:tummenupp. Såg haj alla dyk. Sen om mcturer, finns att hyra men jag hade inte mckort när jag var där. Hade varit en upplevelse och köra upp i bergen o möta en buss i en kurva:)
Lycka till.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
crazy_n:jafan, var tvungen o få gasa loss lite. =)
kommer väl på din fest om inte annat hoppas jag, vi kan diskutera isle of man kvällen då om inte annat. =)

monster:eek:k, låter ju lovande, vad har det varit för temp i vattnet?
Verkar ju finnas flera hojuthyrare så man borde ju få tag i nåt iaf, men ska nog boka nåt för säkerhets skull.
Var bodde ni?

magnus:eek:k, jo, kolla lite bilder och dykfirmor och det verkar ju helt ok, tyvärr är man ju frusen++ så med våtis blir det fanimej bara ett dyk i 19-gradig vatten/dag om man vill överleva. :p
Dom verkar ju ha en hel del vrak också.
Ja, är väl en del bussar, om det blir för många såna möten får det väl bli mer offroad på mindre grusvägar. =)

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hyrde bil för några år sedan när jag hälsade på föräldrarna som bor där på vintern.
Kan rekomendera vägen utmed Ostkusten på gran canaria, den bjuder på fina kurvor utmed bergssidorna(typ norrut från Puertorico), Körde tyvärr inte mycket inåt landet men det skall väl finnas fina hojvägar i bergen där. Västkusten och sydkusten är väl mest turistghetto och motorväg.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
Hyrde bil för några år sedan när jag hälsade på föräldrarna som bor där på vintern.
Kan rekomendera vägen utmed Ostkusten på gran canaria, den bjuder på fina kurvor utmed bergssidorna(typ norrut från Puertorico), Körde tyvärr inte mycket inåt landet men det skall väl finnas fina hojvägar i bergen där. Västkusten och sydkusten är väl mest turistghetto och motorväg.

Ok, tack för tipsen, har kikat på google maps och det verkar finnas en hel del skapliga snirkliga vägar i bergen också, samt masor grusvägar.

Nån som vet om GPS som innefattar "spanien" har kartor över gran canaria med?
En kompis nuvi hade bara stora motorvägen runtom ön med :p

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Det där blir nog fint.
Prova att åka bort mot Playa de Mogan å se´n upp i bergen mot Mogan
och vidare.
Finns hur mycket vägar som helst och det är grymt kurvigt. Asfalten är
ofta i förvånansvärt bra skick.
Misstänker att Beta 350'an dom hyr ut är rätt perfekt att slänga runt där uppe.
Speciellt om du ska utanför asfalten. Det kan vara jävligt brant och krokigt på sina
ställen.
På 35 km så klättrar du upp från havsnivå till nästan 2000m det är rätt häftigt faktiskt.:yoparty

Lite avis men jag åker ner i Mars.:banana

Malmö Monster

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
R6-00
Jag Har haft turen att få bo i en lägenhet som en polares far här här precis vid stranden i LAS Palmas. Vattnet ar nog legat runt 20. Inga exakta siffror. Men som dom andra skrev om du hyr hoj o kör så är vägen ner längs kusten till mugan i där jätte fin. Alla dom små byarna är speciella på sitt sätt. När vi hyrde bil körde vi längs kusten ner förbi den stora turist byn i söder och svängde sen upp mot bergen upp till toppen. Där finns nån håla där uppe som e värd att se. Sen körde vi ner på andra sidan tillbaka till las Palmas. Otroliga klimat förändringar den vägen.

Jag kan kolla lite nogrannare när jag e hemma igen men du får söänga iväg ett pm så jag inte glömmer det

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Som redan nämnts, kusten ut mot Mogan och sedan vidare upp i bergen. Du kommer hinna köra runt ön några gånger :). Kustvägarna är ganska tråkiga, bergen desto trevligare. Avverkade ön med en Honda Shadow för ett antal år sedan, bild nedan. Verkligen underskattat resmål. Akta lastbilarna i kurvorna, störst går först. Man överhettar bromsarna ganska enkelt om man inte är van vid att åka berg.

Bifogat

• gc.jpg
    gc.jpg
    197.1 KB · Visningar: 117
Last edited:

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Var även jag till Gran Canaria under julen/nyår och körde runt lite med både bil och hoj. Hojvägar finns det gott om, både längst kusten och upp mot bergen. Motorvägen gc-1 sträcker sig längst den östra kusten ner till Puerto Rico, men det finns roliga vägar vid sidan av denna också t.ex. gc-500. Vid Puerto Rico kan du följa grymma hojvägar via Mogan till Agaete. En tur jag tog var från Maspalomas via Fataga upp genom molnen till högsta toppen på ön, Pico de las Nieves.

Jag tror dom flesta nya GPS kartorna täcker av hela ön, men tänk på att det byggs ganska mycket nytt hela tiden. Min karta från TomTom (Rider Pro) från 2009 hade t.ex. inte med hela motorvägen och vissa avfarter.

Hyrde hoj från stället du länkade, Moto and Bike, men fick dock bara hyra 250cc pga min ålder (22år), oavsett vilken behörighet jag hade i Sverige (obegr. tung).

file.php

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Jag var där för 3 veckor sedan och hyrde en scooter, 125:a på Motorent, Puerto Rico. Fanns INGET annat att hyra då allt var bokat av de "stora" hotellen. Kan alltså vara idé att reservera på nätet redan innan avfärd.

Bra karta och restips på vägar uppe i bergen tillhandahölls av uthyraren, riktigt bra!

Priserna som anges på sidan är också exklusive skatter, scootern jag hyrde kostade 270 SEK för en heldag. Inte dyrt, men den var hemskt slö.....

Jag kollade runt lite efter fler uthyrningsfirmor men tyckte det var mest bilar med reservation för att jag kollade på fel ställen.

Lycka till!:tummenupp

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
Jag var där för 3 veckor sedan och hyrde en scooter, 125:a på Motorent, Puerto Rico. Fanns INGET annat att hyra då allt var bokat av de "stora" hotellen. Kan alltså vara idé att reservera på nätet redan innan avfärd.

Bra karta och restips på vägar uppe i bergen tillhandahölls av uthyraren, riktigt bra!

Priserna som anges på sidan är också exklusive skatter, scootern jag hyrde kostade 270 SEK för en heldag. Inte dyrt, men den var hemskt slö.....

Jag kollade runt lite efter fler uthyrningsfirmor men tyckte det var mest bilar med reservation för att jag kollade på fel ställen.

Lycka till!:tummenupp

tack för alal tipsen, uppskattas verkligen.
Jo, jag hade tänkt boka, har faktiskt hittat en firma till som hyr ut hojar, så jag har nån backup iaf.
Har sett på google maps att kartan inte stämmer överallt med verkligenheten heller, dom bygger och ändrar saker hela tiden verkar det som...

JoeMax

Guest
hyrde den hojjen hos dem oxå dock 2-3 år sedan (-: körde vilse någonstanns på norradelen av ön fick sova över hos en alkis, haha! man måste vara 30+ för att hyra +400cc eller nått,

Var även jag till Gran Canaria under julen/nyår och körde runt lite med både bil och hoj. Hojvägar finns det gott om, både längst kusten och upp mot bergen. Motorvägen gc-1 sträcker sig längst den östra kusten ner till Puerto Rico, men det finns roliga vägar vid sidan av denna också t.ex. gc-500. Vid Puerto Rico kan du följa grymma hojvägar via Mogan till Agaete. En tur jag tog var från Maspalomas via Fataga upp genom molnen till högsta toppen på ön, Pico de las Nieves.

Jag tror dom flesta nya GPS kartorna täcker av hela ön, men tänk på att det byggs ganska mycket nytt hela tiden. Min karta från TomTom (Rider Pro) från 2009 hade t.ex. inte med hela motorvägen och vissa avfarter.

Hyrde hoj från stället du länkade, Moto and Bike, men fick dock bara hyra 250cc pga min ålder (22år), oavsett vilken behörighet jag hade i Sverige (obegr. tung).

file.php

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
tack för alal tipsen, uppskattas verkligen.
Jo, jag hade tänkt boka, har faktiskt hittat en firma till som hyr ut hojar, så jag har nån backup iaf.
Har sett på google maps att kartan inte stämmer överallt med verkligenheten heller, dom bygger och ändrar saker hela tiden verkar det som...

jag var där för några månader sedan.
söndag verkar vara hojåkardagen för de som bor där.
riktigt västindienkomplex på stället.
vi hyrde bil, vägarna mot mogan osv var riktigt trevliga.
högsta toppen var riktigt coolt att titta ner i kratern på.
tips, om du hyr båge så filma den innan du sticker iväg så att skador osv finns dokumenterade så att du inte åker på att betala för ngn annan.
det var lite skrik o skrän ang något sådant på en annan kund när han skulle lämna en hoj, men jag vet ju inte om det var uthyraren eller kunden som var problemet.

glöm inte att smaka på ron miel..
lycka till

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
jag var där för några månader sedan.
söndag verkar vara hojåkardagen för de som bor där.
riktigt västindienkomplex på stället.
vi hyrde bil, vägarna mot mogan osv var riktigt trevliga.
högsta toppen var riktigt coolt att titta ner i kratern på.
tips, om du hyr båge så filma den innan du sticker iväg så att skador osv finns dokumenterade så att du inte åker på att betala för ngn annan.
det var lite skrik o skrän ang något sådant på en annan kund när han skulle lämna en hoj, men jag vet ju inte om det var uthyraren eller kunden som var problemet.

glöm inte att smaka på ron miel..
lycka till

Jag är 35+ så det torde vara lungt, dom är dåliga på att svara på mail på gran canaria verkar det dock som :p

Mjo, brukar alltid fota befintliga skråmor på fordon jag hyr utomlands, har inte behövt använda det än dock, men det kanske just är för att man visar att man är medveten om lurendrejeriet.

Nu har jag iaf bokat hotell, blev "golf bungalos" i los palomas, 1m5 km från inlges-beachen.
har bokat en 400 supermoto också, inte fått nån bekräftelse på nåt av det dock. :p

Har dubbelrum, så om nån vill dit 20-28 så har ni en säng och halvt rum för 1000 pix om ni vill =)

ska försöka reda ut om tomtom urban rider har gran canaria med så man slipper åka vilse, iofs kan man ju ha en sovsäck bakpå o sova i naturen under stjärnorna? =)

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
ska försöka reda ut om tomtom urban rider har gran canaria med så man slipper åka vilse, iofs kan man ju ha en sovsäck bakpå o sova i naturen under stjärnorna? =)

TomTom Urban Rider har Gran Canaria, men du måste ansluta den till datorn och byta ut den nuvarande kartan du har för norden (Northern Zone) till den för södra Europa (Southern Zone) där Spanien och Gran Canaria finns med.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
TomTom Urban Rider har Gran Canaria, men du måste ansluta den till datorn och byta ut den nuvarande kartan du har för norden (Northern Zone) till den för södra Europa (Southern Zone) där Spanien och Gran Canaria finns med.

hum, ok, för att det är dåligt med minne i den och allt inte får plats?
Tom tomtom one på elgiganten hade ju gran canaria med... (var där o testknappa)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Fan Uffe, hade jag haft semester kvar hade jag hakat direkCt! Pallar inte vinter länge till. Hoppas det blir grymt!

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
hum, ok, för att det är dåligt med minne i den och allt inte får plats?
Tom tomtom one på elgiganten hade ju gran canaria med... (var där o testknappa)

Jo det finns bara 2GB lagringsutrymme i TomTom Urban Rider / Rider Pro enheten. Kartorna i TomTom Home är uppdelade enligt Northern- / Western- och Southern- Zone för att rymmas på enheten en per gång. Men jag tycker att det borde vara möjligt att köra t.ex. Northen Zone + Gran Canaria, men jag har inte hittat något sätt att göra detta.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024