Grannsaker.se - Låna det du behöver av grannen

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Tänkte bara tipsa på Grannsaker.se,

En site som gör det möjligt för "grannar" att låna saker av varandra under kontrollerade former. Man behöver t.ex inte alltid köpa nya verktyg om man skall göra något en enstaka gång, då är denna tjänst användbar.

Nu är Grannsaker.se rätt nytt, inte mycket som ligger uppe. Jag tycker det var värt att nämna här i alla fall, för jag vet att många här har samlat på sig mycket användbart genom åren :lol

Ha en bra dag!
/Holmquin

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ypperlige ide och i en utopi hade ju det varit kanon.

Frågan är vilka av mina prylar eller verktyg jag vill dela ut till "vem som helst".

När man lånar ut till en vän kommer det ibland tillbaka i klart sämre skick eller smutsigt.
Hur löses detta?

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Hoj
Ta betalt för slitage, man måste inte låna ut gratis. Man kan kräva Id på vem man gör affär med.
Man kan försäkra utlåningen.

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Hoj
Well, jag skulle inte låna ut något jag är rädd om ens till min egen familj. Det här gäller väl främst saker man kanske har i överflöd, och det har man ju en del av.
Tjänsten har avtalsskydd om något skiter sig, så att stjäla eller ha sönder saker har man tänkt på.
Jag har inte använt tjänsten själv ännu, men det kanske dyker upp ett tillfälle då man behöver en vedklyv..

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Hoj
Det verkade inte som det fanns ett stort intresse här i alla fall, vi får se om tjänsten tar fart eller ej =)

När det gäller utlåning/affärer så är förtroende för andra människor en minst sagt avgörande faktor. Vad jag kan se så försöker Grannsaker bekämpa den tröskeln på flera sätt. Först och främst så lämnas ingen kontaktinfo ut, så man kan inte se var saker befinner sig och sedan tjäla dem. Sen kan man som användare kräva ID på personen som lånar/hyr, då kan man åtminstone få ett namn på personen.

Sist men inte minst så använder plattformen Swiftcourt, vilket är ett bolag som tryggar transaktioner folk och företag emellan. Detta görs genom att man löser tvister som kan uppstå och ger ut en juridiskt giltig dom. Detta är idag i praktiken omöjligt, då det är för dyrt, så även mindre varor kan man tvista om.
Man kan använda Swiftcourt.se när man köper och säljer på typ Blocket, vilket betyder att ens avtal hedras till större grad. Det blir jäkligt svårt att uppsåtligt försöka blåsa någon. Gjorde det själv förra veckan när jag köpte ett Akrapovic-dämp från en herre i Ö-vik. Alla nöjda och trygga i den affären.

Jag gillar upplägget och det skall nog mycket till för att något medvetet skall gå snett?!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!