Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack grabbar, men med ömkan är ej nödvändig, -Det är ju så här jag jobbar.:D


Ska jag ta med mera Laffe, verkar ju behovas:krama

Det är ju alltid trevligt, men jag har ju inte pyntat för förra än:rolleyes:
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Fixar sej nog, hittade en finfin Caol ila tar nog med en till dej ocksa.

Hur tjock ar isen? Finndubben sitter pa hojen
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ingen aning.. men det har ju vart -10g de sista 3veckorna iaf i snitt temp.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Verkar som Burt Munro's ande hemsöker dig om nätterna:D

Nu kan gubben Munro dra nåt gammalt över sig och lämna mig i fred ett tag, nån annan med mindre beslutsångest blev lycklig ägare till 550cc V-twin på omvärldsförvrängande 10hk..:näsblod

Lite nyare, men apropå nummerskylt och ena näven på gaffelbenet.. 6:28>

[YOUTUBE-ID]CoUd9tbET-E[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]v3ZWf9Vguw0[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]uO1XkS_I3QI[/YOUTUBE-ID]
Fler av er har säker sett den, men den tål att ses flera gånger:yoparty

För övrigt kan jag inte begripa hur det kan finnas något annat sätt att bygga på än det väl utprovade, ett fram å två tillbak:tummenupp
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu kan gubben Munro dra nåt gammalt över sig och lämna mig i fred ett tag, nån annan med mindre beslutsångest blev lycklig ägare till 550cc V-twin på omvärldsförvrängande 10hk..:näsblod
För övrigt kan jag inte begripa hur det kan finnas något annat sätt att bygga på än det väl utprovade, ett fram å två tillbak:tummenupp
Jag tolkar det som att du ringde iaf. Mer än vad en annan gjorde i alla fall.
Precis, är man osäker så skjut från höften. Och när i skiten kommer i retur från fläkten så brukar ev problem ha visat sina fula trynen.
-Lös dem och ta ett steg framåt.:D

Idag vändes vevstakarna rätt igen, ett nära nog dubbelt så stort sidspel mot rekommenderat på vevstakens storände avhjälptes med att slipa konan på storändetappen 0.04mm vilket minskade spelet med 0.3mm. mitt i tolerans. :tummenupp

Efter återuppriktning, slösurfades det på S&S 45flatties forumet där det stod att skojarna på Trohet & osbånn (Göttebörrg. reds anm) rekommenderade ett spel på 0.8mm för storänden för att oljan skulle omsättas och inte överhettas. Nästan exakt vad jag hade innan tappen slipades om:mad:

Ja,ja. Det är ju iaf rätt spel enligt manual och av¨750sida internetgurun PANIC. Så, så hemskt jättefel kan det ju inte vara :rolleyes:

kultrullarna avnjuter jag imorrn på jobbet.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag kan svårligen tänka mig att nån annan än han komponerat även texten om robocop o bockstensmannen.

Norrköpings Erik:Bugar:Bugar Kung av svammel!!!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Köp aldrig............

.....En hoj i lådor!!:mattias
Ju mer man kollar upp och mäter ju mer hittar man som inte stämmer.

Ett hett trimmtips är att minska squishen från 1/16-3/32" till 0.035-0.05"
(härliga måttangivelser, bråk och decimal tum i en jävla röra hela tiden va:D)
Detta innebar att mina strokerplattor som har tjockleken, halva det ökade slaget, måste minskas med 1.05mm dvs 0.0413"
Dvs ytterligare en svarvövning.
När jag ändå åker dit kan jag ju skruva sönder veven för 4gången och ta med vänster vevtapp, som fastän att mikrometern säger att den har rätt spel så måste vänstra motorhalvan övertalas med plastklubba för att gå över vevtappen.:mad:
Imorgon ska du få smaka rundslip din j***l
Och sen blir det nog till att svarva XL långa valvecovers osså. 3 dagar kvar i baltazarmaskinen:panikstress!

Så i väntan på vevtapp kan jag ju kika på ventilerna o lite portningsarbete. Spelet mellan ventilskaft o styrning skall vara 0.08-0.13mm
-Jag hade 3st med 0.5mm spel & 1st banka loss med klubba!!
4 ventilstyrningar a´23.95$ st:gnissla

Portningen var bara att glömma.
Vad som behövs är inte att ta bort material, utan det är att tillföra. Runt ventilstyrningen i stora radien finns en stor ingjuten platå, förmodligen för att underlätta bearbetningen ventilstyrningshålet.

Innerradien finns inte alls utan det är en knivskarp 90g vinkel!

I början av insugskanalen sitter en ingängad fläns för att kunna skruva fast insuget, det är bara det att den är ca 4mm mindre än insugsröret och övriga insugskanalen.
På utsidan har snyggat till det hela med en flödesmässig fet 45g fas och på baksidan sket man i det och lämnade en rak kant.
För att hålla allt på plats sitter det en stor nitskalle mitt i insuget.

Ett annat hett trimmtips är att byta insugsventil till chevrolet pre -1963 rak 6:a insugsventiler, de ska vara 1/4" större och ha 30g sätesvinkel vilket är bra för flödet.
Men jag är lite skeptisk. Det känns som om det finns flödesförbättringar bort åt en 100% att göra utan att byta ventiler. Åsså merarbetet förståss:gnissla

Självklart kommer jag att göra det ändå!

Nån som vet var man hittar nåt o plasta insug med tex jb weld?
Kan det vara så enkelt att mekonomen har?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Temple of consumption

Idag var det daxs för den stora dagen alla vettiga män fruktar!
Resan till Temple of consumption och inhandlandet av flickvännens julklapp.
Det är lätt hänt att man känner sig bortkommen där.
Där finns 4 frisörer, 2 manikyrister, 1make up artist, 2säljare av kvinnokalsonger, 1 navelludds extraherare och 18 anusblekare!
Men inte en enda topplocksportare, vevbalanserare, lackerare,blästrare eller fjädrings guru, inte ens en enkel vattenbroms kunde uppbringas!

Av 10.000 kunder verkade inte finnas en enda själ som vet när sista året med underliggande växellåda på Puch motorn var, eller varför man körde sidventilare istället för knölar vid slaget vid El Alamein.
Hmm.. det blev overkill...
Hur man gör när man står och kissar eller varför man inte ska göra det i motvind.

Däremot antalet wannabe modebloggare verkade dock oroväckande stort.

Att som storväxt karl i arbetskläder och vildvuxet skägg bli förnedrad i kvinnoaffär pga att man inte förstår skillnade på ditten o datten känns inget lockande. knappast den respekt man åtnjuter på vanliga affärer typ byggcenter o tibnor. Så jag sket i att ens försöka.

Vad gör man då? -Jo då får man handla julklappar på nåt som känns mer som hemmaplan.
-Harald nyborg!

Hoppas nu släkt o vänner blir glada för 50st PH2 bits, slask rensaren plopp ,
11:an s blocknyckel(he,he), trappkopplade ljusknappar, 1L 10-40w billig mineralolja samt cykeltuta i krom med gummibälg:banana
Förhoppningsvis blir de så missnöjda så vi kan lägga ner hjulklapperiet nästa år!
Funkar inte det får jag ge lindsey's vegan lillsyrra en torkad tjurpenis i julklapp nästa år så får jag nog inhandlingsförbud på innehåll till sådana där färgglada lådor:D

Men vad har det här med hojbygge o göra då?
-Ptja... inte ett skit, men jag fick ena vevtappen rundslipad i dag och den satt som picken i greta, när jag kom hem:banana

Btw Varför i hela friden har tävlingsledningen släppt ut gamla gubbar o kärringar på specialsträcka 2, SS-hem, när Elffors -rallykungen fått up flytet ordentligt.:mad:
Om de fraktar nitrometan i flytande form, så kan jag ha viss förståelse men annars kräver jag en förklaring!!!!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Elffors, du är sjuk.
Och jag är hemma från Englandet, med din Wirre


Att som storväxt karl i arbetskläder och vildvuxet skägg bli förnedrad i kvinnoaffär pga att man inte förstår skillnade på ditten o datten känns inget lockande. knappast den respekt man åtnjuter på vanliga affärer typ byggcenter o tibnor. Så jag sket i att ens försöka.


Det var en jälla whisky att räcka länge....

Eller har din hårdhudade hästbrutta haft räfst och rättarting med dig efter julafton och satt dig i evig stalltjänst för uteblivna glitterjulklappar??:va:D

Jag gör mig till talesman för ett gäng (tror jag) smyggubbar som vill ha mera svammel och järnmotordelar som inte passar....:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var en jälla whisky att räcka länge....

Eller har din hårdhudade hästbrutta haft räfst och rättarting med dig efter julafton och satt dig i evig stalltjänst för uteblivna glitterjulklappar??:va:D

Jag gör mig till talesman för ett gäng (tror jag) smyggubbar som vill ha mera svammel och järnmotordelar som inte passar....:tummenupp

Du anar inte!
Först skulle stor whisky'n smuttas upp framför brasa med choklad och 4lådor kubanska cigarrer vilka var handrullade mot lurviga socialist kvinnolår.
När denna betungande uppgift var avklarad, tyckte frun att det kunde vara trevligt att fylla flarran med vinkorkar.
Så det var bara till att införskaffa 80 pavor rödtjut och några flarror vitt!
För att avnjuta detta införskaffades 30kilo entrecote, 40kilo potatis 10liter grädde, 28 gurkor, 2 flaskor balsamvinäger, 50kilo dessertost, 5kg vindruvor, 11tjog kex, 4lådor räkor, 1hink vaselin, 2 gummikycklingar, 122 stearinljus samt 1st gul badanka.

-schåå, cKann man få meKKa lite hoJj nu??
-Nu tycker jag det skulle vara fint med en liten ljushållare till flaskan, så först får du svarva en sån först.!
Bild0166.jpg

Jag har försökt 3ggr att göra ett inlägg. första gången fick jag skrivkramp, andra gången klev katten upp på tangentbordet och ett jättelångt inlägg försvann, tredje gången försvann ett långt inlägg när jag skulle kolla vilken av de uppladdade bilderna som var vilken:mad:

Motorbygget går långsamt framåt, nu är squishen injusterad, samt axialspel för vevparti och staksettet. rätt spel är det även på vevtapparna, and the crankshaft has been trued for the fifth fukking time!
Sen har jag letat med ljus och lykta efter insugsventiler till cheva sexan som var fram till 1963, men inte lyckats. Så nu beställde jag 1/8" större avgasventiler till sursida. Insug och avgas är samma så det har ingen betydelse. Då slipper jag jaga knaster och specialtillverka retainers, kapa ventilskaften och omhärda ändarna, jag får bara slipa om dem till 30graders sätesvinkel samt mira om sätena, porta o plasta om kanalerna för de är fruktansvärda!!

bifogar lite bilder.
Bild nr1 är på insugskanalen, Notera lilla radien, huva Brrr!!
Bild nr2 är på en "liten" klack i avgaskanalen och tredje på en rörstos i insuget som stryper och har en bultskalle som sticker ut i kanalen
 

Bifogat

  • Bild0167.jpg
    Bild0167.jpg
    93.9 KB · Visningar: 132
  • Bild0168.jpg
    Bild0168.jpg
    118 KB · Visningar: 127
  • Bild0169.jpg
    Bild0169.jpg
    106 KB · Visningar: 134
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: pw

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
[Jag gör mig till talesman för ett gäng (tror jag) smyggubbar som vill ha mera svammel och järnmotordelar som inte passar....:tummenupp[/QUOTE]

Är åxå med i föreningen:tummenupp
Utser dig gärna till talisman.
Eller talesman kanske det var.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Made in Amerikat :tummenupp

Har inte stenkoll på vad du letar efter men detta hittade jag tex. Om det är rätt har jag dock ingen aning om.

http://global.ebay.com/6_Intake_Valves_Chevrolet_1955_-_1963_68_265283327/380300321100/item

Se där ja! det verkar vara rätt ventiler. Men nu har jag redan beställt ventiler så jag kör på dem.

Hittade 20 minuter efter jag beställde dem, denna sida med precis allt jag behövde.

http://victorylibrary.com/kns/parts.htm
Blir dock inte klok på hur det till att beställa?:va

Verkar som antingen skickar man en beställning per brev med pengar i kuvertet eller mailar pengar med paypal och skickar beställningen med brev, Mycket krångligt.

De har bla ventilerna, vassare kammar och annat som är svårt att hålla tassarna borta ifrån:D
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Se där ja! det verkar vara rätt ventiler. Men nu har jag redan beställt ventiler så jag kör på dem.

Hittade 20 minuter efter jag beställde dem, denna sida med precis allt jag behövde.

http://victorylibrary.com/kns/parts.htm
Blir dock inte klok på hur det till att beställa?:va

Verkar som antingen skickar man en beställning per brev med pengar i kuvertet eller mailar pengar med paypal och skickar beställningen med brev, Mycket krångligt.

De har bla ventilerna, vassare kammar och annat som är svårt att hålla tassarna borta ifrån:D

Blir lätt så. Man hittar en grej och beställer mitt i all iver, för att sekunden senare hitta nåt som var antingen bättre eller billigare :huvet

Vad sitter sexan i om man får fråga?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top