Grundläggande tvåtaktstrimmning?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu håller jag på med ett överseriöst trimprojekt av en 210, och behöver lite rådgivning.

En dellorto flatslide förgasare och en pipa är redan dit monterade, problemet är att för att få fast flatslide förgasaren behövde ett eget insugningsrör tillverkas, hur påverkar insugningsrörets längd motorkaraktären?
Jag antar att den blir mindre varvvillig, men bör grymta bättre på låga varv, med ett längre rör, tänker jag rätt?

Hur påverkar porthöjden vrid/varv?
Jag hade ändå tänkt höja kompan, ska jag plana upptill eller i foten?
Sen kommer förmodligen ett portningsjobb att bli nästa steg.

Jag vill få den något mer varvvillig, men inte förlora allt för mycket i botten, då den bara har två växlar.

Som nu dom flesta har förstått är det en moped, en Jawa 210 Babetta, ungefär det töntigaste fordon som finns, så det är kolvstyrt insug, inte reed.

Det finns inte en enda köpestrimbit till den, så plugg är dragen, en förgasare från en Ciao är monterad, en trimpipa från en Tomos (tror jag) har parats ihop med kröken från Jawan.
Det finns fan inte att köpa drev till den heller, så jag vill få upp farten med nuvarande drevning utan att behöva hjälpa till med pedalerna (ja, den går att använda som cykel), alltså mer varv..

Jag har god tillgång till andra moppedelar (jag säljer sånt) så en borrning och en kolv från något annat är ett tänkbart steg i framtiden. (inte ens orginalkolvar är lätta att hitta längre)

Ge mig och grabben något att pyssla med i vinter, han får nämligen inte trimma sin egen MT då dom går att få ruskig fart på med en stor börs enbart.

Dagens toppnotering är 60km/h, mer än tillräckligt för väghållningen IOFS, men mer vill vi se på mätaren :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Över 70 läsningar, men inga svar.

Jag kunde ha frågat i minimotoforumet, men jag ville ha vettiga svar.
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Läs Graham Bells 2 stroke performance tuning har jag för mig att den heter. 300 sidor någonting om 2-ts trim. Då får du ganska snabbt en uppfattning om vad som händer när du ändrar olika saker.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Graham Bells bok ska jag läsa när jag skaffat mig en Aprillia 250 eller nåt.

Det här är äkta vedbod-meck.

Jag har inte tänkt byta motor, vilket givetvis vore enklast, men grejen är den att då är det ju inte en tönt-Jawa längre.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
du har inte testat bonnatrim? ett jack i kolven och uppborrning av förgasaren gör enligt alla mytomaner att moppen gör minst 80 blås:tummenupp tyvär vet jag inte ett smack om varken portning eller planing och inte heller hur insugsrörets längd påverkar motorn så jag kan inte hjälpa dig med det. mitt bästa tips är nog att på nogot sätt öka slagvolymen (konvertera om nån annan mopeds trimcylle så att den passar din) och trimförgasare eller nåt i den stilen (samma sak där).
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej du.
Får hålla med han som tyckte du skulle skaffa Graham Bells bok, då du håller på att bita dig i svansen.;-)

Jag menar såhär och detta är endast generellt,,,,:

Om du höjar porterna, utom insug det får du fila neråt för samma effekt som höjning av de andra = mer effekt höga varv, mindre på låga.
En breddning av ALLA porter kan vara bra mycket bättre,,men det är trångt vid transferporterna på en moppe.Då får du mer effekt men vid samma varv som original.
Det räcker ju inte enbart med mer insug- resp. mer avgasbredd.

Trimpipa = samma sak som ovan.

Långt insugsrör bör ge mer effekt på låga varv, men kan försämre på toppvarvet.

Öka kompressionen = ger oftast effekt på låga varv, men minskar toppvarvet.
(OBS. Bör inte göras i botten, för då flyttar du ner alla porterna).
Kan vara bättre att ta det på topplocket, men kolla squishen då.

Så som du ser så hållar du på att blanda ihop allting och det tror jag inte blir så värst bra.;-)
Seriös 2-taktstrim är inte det lättaste, som många tror.
Men men, som föregående skrev,,"Bonntrimma",,så kanske du blir nöjd. ;-)
Lycka till.
Frostie.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
turbobiker44 skrev:
2698323 Hej du.
Får hålla med han som tyckte du skulle skaffa Graham Bells bok, då du håller på att bita dig i svansen.;-)

Långt insugsrör bör ge mer effekt på låga varv, men kan försämre på toppvarvet.

Men men, som föregående skrev,,"Bonntrimma",,så kanske du blir nöjd. ;-)
Lycka till.
Frostie.

Mjo, bonntrimmat är det redan, jackad kolv, dragen plugg, men kolven ska ändå bytas snart så då får man väl göra om det lite mer "seriöst"

Insugningsröret ska kortas någon cm (gör den lite mer varvvillig) och kompan ska höjas något (ger bättre botten).

Sen ska portarna främst breddas, då det på en Jawa är gott om cylinder mellan portarna :D

Det var mest höjning/sänkning av portarna jag var nyfiken på effekten av.
Eventuellt får jag tag på en reservmotor att ta delar av, och då kan jag ju lägga lite seriös tid på ett portningsjobb, att borra från 39mm till 41 gör väl inga underverk, men då blir det IAF lättare att hitta kolvar.

Växellådan på dessa fordon pallar knappt orginaleffekt, så vi får väl se hur länga skiten håller.
Jag hade tänkt höja tillslagsvarvet med kraftigare fjädrar, men jag är orolig för att det inte ska hålla, så vi satsar på toppfart och inte acc.
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej igen.
Det jag menade med att det var trångt vid transfer, var inte så mycket att det finns plats runt om, så att säja,,men att komma dit med verktyg,,
Det skall vara en jäkligt liten vinkelväxel för att komma ner dit,,kanske med Dremel eller liknande,,men 39 mm är inte stort.;-)
Helt klart skulle en större kolv göra det lite lättare att komma åt, men främst så ger det ju lite mer cc och därmed vrid, så det är väl inte fel.
Sen detta med att korta insugsrör kontra öka kompet,,,är väl inte fel iofs men du kan inte få båda mer toppeffekt OCH bra bottenvrid,,,då hade det ju varit lätt att trimma,,he he
Frostie.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Ett sätt är att höja alla portar genom att lägga en aluminiumplåt som cylinderfotspackning. Men då måste förbräningsrummet sänkas ner i loppet motsvarande mycket. Squish bandet ca 4-5 mm bred och ca 0.6mm klämspalt
mellan kolv och topplocket. Ett billigt och snabbt sätt att testa på är att jacka ur kolven på ovansidan (om kolvringarna tillåter) just vi portarna. En kolv är billigast att skaffa. Sen är pipan det som avgör, att köpa en trimpipa är väll bättre än orginalet men pipor är individuellt beräknad till just en cylinder.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
om du skaffar en extra motor att plocka delar från kan du väl ta cylindern från denna och borra upp slagvolymen på och byta kolven till en passande från annan maskin? sen vet jag inte riktigt vad det är för koppling i en jawa 210, centrifugal eller? för isåfall kan man ju skaffa hårdare kopplingsfjädrar och tryckfjädrar för att det ska hålla bättre.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Den motorn i ett RS eller RGV chassi... :drool

Eller köra den som den är i Rookie600!! :D

Med samma effekt som en R6 och säkert halva vikten hade nog många där blivit förvånade att bli ifrånåkta av en sån där! :tungan
 

Bifogat

  • BD661Brooom_01.jpg
    BD661Brooom_01.jpg
    19.6 KB · Visningar: 383

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
du kanske skulle lagt tråden i meckdelen...

jag beställe en sån 140cc 4takts motor som jag ska sätta på min k50 från 79... kommer i slutet på feb ska vi tävla :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Graham Bells bok ska jag läsa när jag skaffat mig en Aprillia 250 eller nåt.

Det här är äkta vedbod-meck.

Jag har inte tänkt byta motor, vilket givetvis vore enklast, men grejen är den att då är det ju inte en tönt-Jawa längre.

Köp boken nu! Experimentera med de nya kunskaperna på moppen! Så kan du mycket mer den dagen du ska börja med Aprilia 250 eller nåt!
En havererad moppe är billig att laga...
 

Rignell

Guest
Håller på att läsa den boken nu. Sjukt bra!
Two-troke Performance Tuning by Graham Bell
ISBN 185960 619 9
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
hur går det med projektet?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
hur går det med projektet?

Jorå, det går väl framåt, en reservmoppe är införskaffad för 200:-, och kåporna från den är redan sålda för lika mycket, så nu har jag en cylinder över samt en topp.

Cylindern har en kant som går upp i toppen och ingen topp packning, vilket gör porthöjningen en smula besvärligare, jag har insett att jag inte har grejor små nog att porta med, men har fått tips om en kille som har portat massor av moppecylindrar tidigare, så jag tror faktiskt att jag lämmnar bort jobbet.

Huvudsaken är ju att man förstår principen bakom, inte att man har gjort allt själv.

Nålen darrar på 60km/h...
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top