Nu håller jag på med ett överseriöst trimprojekt av en 210, och behöver lite rådgivning.
En dellorto flatslide förgasare och en pipa är redan dit monterade, problemet är att för att få fast flatslide förgasaren behövde ett eget insugningsrör tillverkas, hur påverkar insugningsrörets längd motorkaraktären?
Jag antar att den blir mindre varvvillig, men bör grymta bättre på låga varv, med ett längre rör, tänker jag rätt?
Hur påverkar porthöjden vrid/varv?
Jag hade ändå tänkt höja kompan, ska jag plana upptill eller i foten?
Sen kommer förmodligen ett portningsjobb att bli nästa steg.
Jag vill få den något mer varvvillig, men inte förlora allt för mycket i botten, då den bara har två växlar.
Som nu dom flesta har förstått är det en moped, en Jawa 210 Babetta, ungefär det töntigaste fordon som finns, så det är kolvstyrt insug, inte reed.
Det finns inte en enda köpestrimbit till den, så plugg är dragen, en förgasare från en Ciao är monterad, en trimpipa från en Tomos (tror jag) har parats ihop med kröken från Jawan.
Det finns fan inte att köpa drev till den heller, så jag vill få upp farten med nuvarande drevning utan att behöva hjälpa till med pedalerna (ja, den går att använda som cykel), alltså mer varv..
Jag har god tillgång till andra moppedelar (jag säljer sånt) så en borrning och en kolv från något annat är ett tänkbart steg i framtiden. (inte ens orginalkolvar är lätta att hitta längre)
Ge mig och grabben något att pyssla med i vinter, han får nämligen inte trimma sin egen MT då dom går att få ruskig fart på med en stor börs enbart.
Dagens toppnotering är 60km/h, mer än tillräckligt för väghållningen IOFS, men mer vill vi se på mätaren
En dellorto flatslide förgasare och en pipa är redan dit monterade, problemet är att för att få fast flatslide förgasaren behövde ett eget insugningsrör tillverkas, hur påverkar insugningsrörets längd motorkaraktären?
Jag antar att den blir mindre varvvillig, men bör grymta bättre på låga varv, med ett längre rör, tänker jag rätt?
Hur påverkar porthöjden vrid/varv?
Jag hade ändå tänkt höja kompan, ska jag plana upptill eller i foten?
Sen kommer förmodligen ett portningsjobb att bli nästa steg.
Jag vill få den något mer varvvillig, men inte förlora allt för mycket i botten, då den bara har två växlar.
Som nu dom flesta har förstått är det en moped, en Jawa 210 Babetta, ungefär det töntigaste fordon som finns, så det är kolvstyrt insug, inte reed.
Det finns inte en enda köpestrimbit till den, så plugg är dragen, en förgasare från en Ciao är monterad, en trimpipa från en Tomos (tror jag) har parats ihop med kröken från Jawan.
Det finns fan inte att köpa drev till den heller, så jag vill få upp farten med nuvarande drevning utan att behöva hjälpa till med pedalerna (ja, den går att använda som cykel), alltså mer varv..
Jag har god tillgång till andra moppedelar (jag säljer sånt) så en borrning och en kolv från något annat är ett tänkbart steg i framtiden. (inte ens orginalkolvar är lätta att hitta längre)
Ge mig och grabben något att pyssla med i vinter, han får nämligen inte trimma sin egen MT då dom går att få ruskig fart på med en stor börs enbart.
Dagens toppnotering är 60km/h, mer än tillräckligt för väghållningen IOFS, men mer vill vi se på mätaren