Grusdäck för motard test

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Har testat livslängden på lite olika däck på ktmen då vi kör mer eller mindre enbart grus med våra hojar.

Michelin pilot power 300 mil Gatdäck som inte är nåt vidare på nåt annat underlag än asfalt
Avon Distanzia 250 mil Mjukt däck som ger bra fäste på grus/singel
Metzeler karoo 200 mil Mer enduromönstrat däck än dom tidigare med grymt driv och fäste, dock så tar dom slut alldeles för fort! Sen är inte fästet på asfalt det bästa vid inspirerad körning och det har en hel del wobbeltendenser i högre farter trots balanserad och jämn fälg!

Personligen hade jag gärna sett någon mix mellan distanzian och karoo däcket men det är nog svårt att få till nåt som funkar lika bra på alla underlag. Har även haft ett tkc 80 men det åkte av lika fort som det kom på, det funkar säkert mycket bättre på 19/21 fälgar!

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
När jag köpte mitt motard kit satt det Pirelli MT 60 på, är väll framtaget för dessa typer av hojar? Jag bytte till rena asfalts däck då jag har 21/18 till grus så vet ej hur dom är.

Karoo T borde ha lite bättre livslängd än karoo.
Söker du rena grusdäck eller 50/50 eller 80/20?

Söker du dualsport som funkar "ok" på allt så kolla Hidenau K60 :)

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
När jag köpte mitt motard kit satt det Pirelli MT 60 på

Karoo T borde ha lite bättre livslängd än karoo.
Glömde skriva med MT60, har även provat det däcket och de har kanongrepp när däcket är nytt sedan tappar det greppet ganska fort tyvärr. Kör med det fram nu och på dom flesta underlag funkar det hyfsat.

Det var Karoo T jag testat, det vanliga karoo nöts nog ännu fortare :tungan

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag bara undrar, - varför kör du med 17" på grus ?

Vore det inte bättre att försöka byta till 18-21" då finns det mer däck att välja:tummenupp
(Samt att de fungerar bättre på grus)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
För att vi ofta åker en del transportvägar till gruset och då är 18/21 jävligt tråkiga!

När Ni kommer fram så är 17"arna jävligt tråkiga ....:tummenupp

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Om man ska köra både grus och asfalt så hade jag tagit mt60 eftersom att man får ett bra grepp på asfalt och riktigt fint grepp på gruset.
Kör med mt60 fram och bak på min xr och det enda jag märker är när man startar från ettan på asfalt så kan det släppa lite när man släpper ut kopplingen.

Fast jag kanske ska ta och gå igen eftersom det inte är motard jag kör :glömdet

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
När Ni kommer fram så är 17"arna jävligt tråkiga ....:tummenupp
Håller jag inte alls med om.17" är riktigt underhållande så länge det inte är riktigt löst rullgrus+att med "lagom" grepp så orkar cykeln med långsladdarna betydligt bättre.Dunlop Mutant har jag på motardhjulen och dom funkar riktigt bra på de flesta underlag.

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
mt60 tar slut ruskigt fort om man kör mycket asfalt, körde slut ett bak på under 200 mil.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC