Grym artikel i Aftonbladet

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
en viss poäng faktiskt me de om narkomaner får köra vidare men inte skötsame svennson familjen
men fartsyndare är ju de enda polisen vågar sätta fast

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Tja,
Den där Collin har ju en del vettigt att säga.
/F.

Last edited:

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Han har dock fel i en jälva massa också.. Satt och tittade på när han dletog i en debatt om Rattfylleri.. Enligt honom så gjorde det inget om man tog ett glas vin och sen körde bil.. Det var inte dem man skulle koncentrera sig på och fälla utan det var dem stora syndarna man skulle ta.. Tycker själv det resonomanget verkligen inte håller. :machinegu

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Kan hända.. men i just denna artikel håller jag med killen till 100%
Det är enkelt och riskfritt att sätta fast fortkörare, men mord, rån, inbrott, våldtäkter mm tillåts öka och det är enl. mitt tycke helt åt helvete.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Mr.Dna skrev:
Han har dock fel i en jälva massa också.. Satt och tittade på när han dletog i en debatt om Rattfylleri.. Enligt honom så gjorde det inget om man tog ett glas vin och sen körde bil.. Det var inte dem man skulle koncentrera sig på och fälla utan det var dem stora syndarna man skulle ta.. Tycker själv det resonomanget verkligen inte håller. :machinegu

*Ett* glas vin kan man köra på, tre-fyra eller en flaska däremot... Det är lika jäkligt som folk som inte _kan_ köra (en del saknar koordinationsförmåga m.m.), som kör när de är trötta eller har tagit starka mediciner. Det är bara att inse - en del kör sämre i spiknyktert tillstånd än vad andra gör vråltankade - det är skillnad på folk och folk...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Själv har jag inte fått böter en enda gång trots tusentals mils hojåkande. Är verkligen reglerna och kontrollerna så hårda? Jämför exempelvis med Norge...

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Mr.Dna skrev:
Tja, han kanske har lite halvfranska band :confused:
Eller som de skrev på www.mcnews.com.au:

Merry Xmas everyone. Be safe out there over the holidays, you never know when some chardonnay sipping Volvo driver is going to do a u-turn just around that blind corner, or just over the other side of that blind crest... Take care, the morons are out in force at this time of year.

Nä, jag säger som de gör i Portugal:
Nao Beba!

Se'n brukar det ju vara så att när någon åker fast så tycker de alltid at man ska ta de "riktiga" brottslingarna. Å inte de falska då :rolleyes:
/F.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Är själv helt inne på nolltolerans mot alkohol i samband med bil/mc-körning.
Jag tror dock att det Colin menade var att den grupp som åker dit fler gånger för rattfylla, och som står för typ 99 % av olyckorna i samband med rattfylla är alkoholister som skiter i regler och tar bilen i alla fall - därför är det där man skall sätta in stöten och skita i svensson, som ändå inte ställer till det.

Hur kommer det sig att personer som torskat mer än 3 gånger på ett år för rattfylla fortfarande kan sätta sig i en bil full och köra iväg ? Det är det Colin menade man ska titta på.

//P

(i Saudiarabien har dom en kanonlösning på problemet.... kapa händerna)

Mr.Dna skrev:

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
TomK skrev:
*Ett* glas vin kan man köra på, tre-fyra eller en flaska däremot... Det är lika jäkligt som folk som inte _kan_ köra (en del saknar koordinationsförmåga m.m.), som kör när de är trötta eller har tagit starka mediciner. Det är bara att inse - en del kör sämre i spiknyktert tillstånd än vad andra gör vråltankade - det är skillnad på folk och folk...
Vi kan ju börja med att plocka bort alla 80-åriga gubbar fårn trafiken som avrättar motorcyklister på löpande band genom att svänga ut rakt framför dom i korsningar.

Däremot kan man aldrig ursäkta alkoholdrickande med att det finns andra som kör sämre i nyktert tillstånd. Min gräns går vid en lättöl, eventuellt en 2,8 folköl om det gått en timme eller så emellan.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vilken djävla dynga! Oavsett innehållet & tanken bakom kan det väl knappast framföras på mkt sämre sätt!? :kocko

Snälla säg att det bara är ett dåligt skämt!!!

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Han verkar heller inte ha fattat att största delen av rattfylleristerna är just "vanliga hederliga svenskar som har relativt nya säkra bilar, som är både skattade, försäkrade och besiktigade".

Karln verkar ha fantiserat ihop någon slags pundarfyllobiltjuvsfigur som alla olyckor kan skyllas på. Kan man bara sätta stopp för den så kan ju vi andra köra hur fort vi vill utan risk för olyckor?

Vad kan polisen göra för att komma åt rattfylleriet förutom vad dom redan gör? I väntan på en fyllerist att nappa kan man ju alltid skjuta lite laserpicka?
Det enda jag kan tänka mig skulle vara effektivare vore att alltid rycka ut till alla små och stora olyckor och kolla inblandade förarnas nykterhet.

Collin verkar vara en idiot.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Man kan ändra lagstiftningen så att den som uprepade gånger åker dit för vad det nu heter inte har rätt att äga/köra bil på låt oss säga 5? år.

Annars har vi den Saudiarabiska metoden förstås.

Istället för att skjuta laserpicka så kan man utreda alla brott (inbrott,våldsbrott etc) istället för att avskriva dom pang-bom. Det kan man göra.

Ugluk skrev:
Vad kan polisen göra för att komma åt rattfylleriet förutom vad dom redan gör? I väntan på en fyllerist att nappa kan man ju alltid skjuta lite laserpicka?
Det enda jag kan tänka mig skulle vara effektivare vore att alltid rycka ut till alla små och stora olyckor och kolla inblandade förarnas nykterhet.

Collin verkar vara en idiot.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Vem ska se till att den lagstiftningen följs då? Polisen kanske, de har väl annat att göra förstås och är man så jävla blåst att man upprepade gånger kör på fyllan så skiter man nog i allt vad poliser heter också.

Pejo skrev:
Man kan ändra lagstiftningen så att den som uprepade gånger åker dit för vad det nu heter inte har rätt att äga/köra bil på låt oss säga 5? år.

Annars har vi den Saudiarabiska metoden förstås.

Istället för att skjuta laserpicka så kan man utreda alla brott (inbrott,våldsbrott etc) istället för att avskriva dom pang-bom. Det kan man göra.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Det första vettiga karln skrivit på ett bra tag, anser själv att han gjort en korrekt bedömning av läget,
Staten är ute efter att tjäna pengar, och fortkörningsböter står för en ordentlig slant, hela länsstyrelse / KK indragnings eländet för en att bli helt trött.

Man får ta igen böterna när det skall deklareras, :tummenupp men länsstyrelsen vet jag inte har man skall bli av med.. bara att acceptera att man är rättslös i det här landet när det gäller kk frågor.

/Felix

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Lite överdriven var texten.
Men jag kan hålla med om att trafikpolisen kunde satsa betydligt mer på drog/fylle-tester än att hänga 8h på e4'an med laserpistol, för att sedan inte ens kunna rycka ut när man ringer in om en rattfyllla..
Polisen hade en drive här i stockholm för ett par veckor sedan, när jag iofs lyckades bli stoppad två ggr och fick blåsa samma kväll, men det är de enda + 2st blåskontroller jag sett under de nästan 8 år jag bott i stockholm, hur många laserkontroller och civilbilar som legat på e4'an är nästa oräkneligt..

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
oFFkeFF skrev:
Lite överdriven var texten.
Men jag kan hålla med om att trafikpolisen kunde satsa betydligt mer på drog/fylle-tester än att hänga 8h på e4'an med laserpistol, för att sedan inte ens kunna rycka ut när man ringer in om en rattfyllla..
Polisen hade en drive här i stockholm för ett par veckor sedan, när jag iofs lyckades bli stoppad två ggr och fick blåsa samma kväll, men det är de enda + 2st blåskontroller jag sett under de nästan 8 år jag bott i stockholm, hur många laserkontroller och civilbilar som legat på e4'an är nästa oräkneligt..
Samma sak i Götet, vet inte hur många laserkontroller man kört igenom och civilbilar osv som är ute och jagar fartsyndare.
Har blåst en gång på 7 år!!! Märkligt är vad det är,

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
De som är riktigt gravt alkoholiserade har inte råd med en fin bil som de kan köra runt rattfulla i. Därför borde gamla bilar skrotas :cool:

Att ta ett körkort så man tvingas sluta sitt jobb och rasera hela sin ekonomi är askorkat. Fan va sur man kan bli när man läser sånt. Alla gör fel såklart, men straffgraden borde prövas tycker jag.

Hade de tagit mitt körkort när jag körde glassbil hade jag kommit till jobbet nästa dag som ingenting.

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
har blåst en jävla gång å¨då åkte ja med dimljusena å parkeringsljusena påslagna, inget halvljus samma kväll blev en snubbe misshandlad i stan vart var polisen då ? kom dom ? ne icke

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife