Grym artikel i Aftonbladet

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
Det är det första vettiga som jag läst av det han skrivit.
Jag har fått blåsa en gång på 4 år och det var i samband med en olycka.
Antalet laserkontroller man har passerat vill jag inte ens tänka på.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Jag brukar i vanliga fall inte tycka att Collin har särskilt vettiga åsikter men den här gången har han faktiskt en poäng!

Jag tillbringar mycket tid på vägarna i mitt arbete mest då i Västerbottens inland och kustland detsamma gäller en del av mina kollegor och min far bla. det man har börjat observera här mer och mer är att polisens civila bilar konstant är ute efter vägarna och ligger ofta och, genom att ligga några km/h under tillåten hastighetsbegränsning, provocerar bakomvarande bilister till fortkörning. Detta verkar det finnas tid och resurser till i polisens budget. Och om man ska haka på fyllekörningstemat i denna tråden så ser man dom nästan aldrig vara ute och ha alkoholkontroll förutom på en del förmidagar utanför systembolaget där dom vet att dom kommer att ta en del rattfyllon (Och det är inga svenssons som druckit ett glas vin utan "missbrukare") Vilket förstås är bra!

Vi har haft ett flertal inbrott på jobbet på senare tid och när vi anmält om har polisen i telefon frågat om det funnits några spår och om man svarar njae på den frågan vilket man som novis oftast gör lägger dom ner förundersökningen direkt över telefon utan att ens åka ut till "brottsplatsen" Har hört många andra företagare också som råkat ut för detta.

det jag vill komma fram till är att i fråga om brott gällande egendomsstöld verkar polisens nya roll vara att enbart bokföra ärendet så att målsägaren ska kunna få en polisanmälan att lämna till försäkringsbolaget all uppsökande och utredande verksamhet verkar helt ha upphört.

Men då det gäller trafikbevakning verkar uppsökande verksamhet ligga i tiden då dom verkligen är ute och jagar Svenssons som kör några km/h för fort dessutom satsas det samtidigt miljoner på automatisk hastighetsövervakning..

Man kan ju verkligen fråga sig vad polisen har för uppgift? beror detta på polisens ekonomiska situation? Eller beror det kanske på att 40 talisterna i den åldrande poliskåren inte längre orkar med att jaga riktiga bovar utan trivs bättre med att jaga ofarliga svenssons på vägarna!?

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Aftonbladet.

Vem faan bryr sig om vad den trötte Collin pladdrar om. Han borde pensionerat sig för länge sen. Visst har han rätt i att det bara fokuseras på hastigheterna hela tiden men han skriver ju en hel del annat som får en att baxna. Skulle inte skada om det fanns lite yngre förmågor (motorcyklister?) bland motorjournalisterna så kanske man fick en lite mer nyanserad debatt....

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Håller med Honken. Det är skandal. Buset får göra precis som de vill och ingen gör nåt åt det.

Kunde inte hålla mig från att bifoga följande artikel ur Dagbladet i mitten av November.

-------------------------------------------------------------------------
www.dagbladet.nu Publicerad: 2003-11-12

Körkortslös greps på bar gärning - alkoholpåverkad

Inte nog med att den 25-årige mannen saknade körkort, när han satte sig bakom ratten var han alkoholpåverkad.
När polisen sedan hittade tre cannabisväxter tillhörande mannen hävdade han att de var hampfrön som skulle bli fina prydnadsväxter

I går dömde Sundsvalls tingsrätt mannen för olovlig körning, rattfylleri, och narkotikabrott.
Mannen erkänner allt utom narkotikabrott. För cannabisväxterna som polisen hittade var inte alls narkotika, hävdar mannen.
Nej, enligt honom var det hampfrön som han införskaffat på en livsmedelsbutik och som skulle växa sig till prydnadsväxter.
Men den förklaringen köper inte tingsrätten som menar att hans uppgifter är "föga trovärdiga eller ens sannolika". Fyra liter hembränd sprit i mannens ägo gör att han även fälls för olovlig hantering av alkoholdrycker.
Påföljden för mannen blir dagsböter 60 á 30 kronor.

Av: Alexandra Johansson

Tel: 060-66 35 00

-----------------------------------------------------------------------------

Det positiva var ju att Polisen i alla fall tog honom :)

Men 1800:- .....Det är ju mindre än vad en vanlig Svensson får i fortkörningsböter. Helt skandalöst. Fängelse i minst 6 månader + böter enl. mitt tycke och det finns säkert fler skräckexempel. Man baxnar.

/ Kenneth

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
En alkis körde ihjäl ett litet barn (2-4 år) för ca. 1 år sedan.
Straffet: 2 års fängelse och en böter.
Barnets far som var med under olyckan väntar på hämd...
alkisen körde på barnet så lillen fastnade mellan ett träd och bilen, vem hade inte krävt en hämd på detta? :död

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Det brukar komma in en gubbe på jobbet ibland och spela på V75..stinker alltid sprit och sluddrar..har ringt polisen och gett dom reg numret för han kör alltid bil..men dom skickar ALDRIG en bil..har ringt 4 gånger..vad ska man göra!!

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Ugluk skrev:
Han verkar heller inte ha fattat att största delen av rattfylleristerna är just "vanliga hederliga svenskar som har relativt nya säkra bilar, som är både skattade, försäkrade och besiktigade".

Karln verkar ha fantiserat ihop någon slags pundarfyllobiltjuvsfigur som alla olyckor kan skyllas på. Kan man bara sätta stopp för den så kan ju vi andra köra hur fort vi vill utan risk för olyckor?

Collin verkar vara en idiot.

De flesta som orsakar allvarlig olyckor är någon slags pundarfyllobiltjuvsfigur och inte en vanlig svensson.
Visst finns det några svensson som kört riktigt berusade och skapat allvarliga olyckor men problemet är de alkolisterna och pundarna som alltid kör oavsett vad de har tagit. Dricker man ett glas vin eller två och kör sen så orsakar man inte några olyckor för det.
Hade man varit så mycket sämre bilförare efter lite vin eller nån öl så hade man inte fått köra med 0,8 promille i många EU länder och i USA ligger väl gränsen på 1,0 promille i de flesta delstaterna.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Jocke W skrev:
Det brukar komma in en gubbe på jobbet ibland och spela på V75..stinker alltid sprit och sluddrar..har ringt polisen och gett dom reg numret för han kör alltid bil..men dom skickar ALDRIG en bil..har ringt 4 gånger..vad ska man göra!!
du måste överdriva... typ han var beväpnad eller han körde nästan på några ungar ..då KANSKE de bryr sig :kocko

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
:va
Är det ingen här som fattar den tjocka ironi som killen skriver med!

Hur kommer det sig att man här till lands och på sporthoj, SMC, etc., 120% accepterar att man ska av mä KK om det är +30,01 km/t för mycket? :fatta!

Kör du över Storebälts Broen till Danmark, har man nyligen sänkt gränsen när man ka mista KK, numera EU-anpassat, dvs +70%. (Tidigare var 100% = På motorväg sku du köra +221 km/t om du sku förlora KK!)
221-130= 91 km/t i skillnad?? Prata om kulturskillnad..

Hallo – vart är Svenska Folkets hållning!!! Jag ser och hör inga som vill ändra på lagstiftningen – varför inte.. :huvet
Nä, Svenska (SH) folket bryr sig mera om andra viktiga saker, såsom 0-tolerans och sånt..

Drar vi vidare från Danmark till Tyskland; då är det fortfarande fritt fram på flera sträckor.. :Bugar

Och ja, alkoholgränsen är även EU anpassat den, från 0,8 till 0,5. Dvs mera än dubbelt upp i förhållende till 0,2!

Och går snacket på Danmark, koster en V70 standard typ 750.000 SEK – här i Sverige är priset 250.000 SEK. Så gissa om dom generellt kör snabbt i gamla skitbilar!

Upp med hastighets gränser i Sverige, mindre straff for vanlig fortkörning, -men släng typ Ghostrider i Finsk fängelse, thi han går för långt!
Mera 0-tolerans mott sprit, drogar & medicin i trafiken.

Bort med Gruset och in med buset…

Gott Nytt År :banana

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Jag är så emot alkohol o annat skräp i trafiken att man inte ens borde få åka buss om man har supit. :rolleyes:

Jag tycker alltid att han skriver "bra" saker, lite ironiskt roliga, men ändå bra

GoodGame Collin :tummenupp

Snart är det dags o börja kröka fresten, ÅK INTE BIL! :fyllisar :öl

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Tommy skrev:
De flesta som orsakar allvarlig olyckor är någon slags pundarfyllobiltjuvsfigur och inte en vanlig svensson.
Visst finns det några svensson som kört riktigt berusade och skapat allvarliga olyckor men problemet är de alkolisterna och pundarna som alltid kör oavsett vad de har tagit. Dricker man ett glas vin eller två och kör sen så orsakar man inte några olyckor för det.
Hade man varit så mycket sämre bilförare efter lite vin eller nån öl så hade man inte fått köra med 0,8 promille i många EU länder och i USA ligger väl gränsen på 1,0 promille i de flesta delstaterna.
Det skulle jag vilja se lite statistik på innan jag tror dig.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
He he he Galne Dansken - mitt i prick. Ni kan föressten läsa den här krönikan av samme man som förklarar varför folk inte dör i parti och minut utomlands: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,382758,00.html

Och du Dansken - Gott nytt år på dig med :banana

//P

Galne Dansken skrev:
.
.
Prata om kulturskillnad..

Hallo – vart är Svenska Folkets hållning!!! Jag ser och hör inga som vill ändra på lagstiftningen – varför inte.. :huvet
Nä, Svenska (SH) folket bryr sig mera om andra viktiga saker, såsom 0-tolerans och sånt..

Det gäller även motsatsen, Ugluk.

Ugluk skrev:
Det skulle jag vilja se lite statistik på innan jag tror dig.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gnäll inte (för mycket) på Collin..

Tommy skrev:

Jag har nolltolerans mot all form av droger i trafiken. All form av droger sänker ditt omdöme och reaktionsförmåga till långt under det acceptabla, även om det inte märks förrän det inträffar något oväntat!
Nej, folks, gnäll istället på våra kompetenta och välutbildade politiker ..:rolleyes: som bestämt att hastighetsövervakning är prioriterad sysselsättning. Att systemet går (gått) åt pipan beror helt på de :1pajas som styr oss - och bör påpekas - vi själva valt!!!!!! Bidragen går före allt!!!
Jag skulle hellre se en polis av USA-typ där man stoppar folk som bär sig illa åt och "tar ett allvarligt snack" och klantar du dig och är vårdslös skall det kosta, det är det enda som biter, tyvärr. Vare sig körkort, bil eller motorcykel är en medborgerlig rättighet, det är något man förtjänar och har under ansvar, inte skaffar sig.. :gnissla

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Pejo skrev:
<snip>
Det gäller även motsatsen, Ugluk.
Hörrödu, nu var det jag som ville bli övertygad. :tungan

Jag skulle inget hellre vilja tro än att "vanligt folk" är skötsamma och all skuld ligger i missbruket och hos de lätt identifierade missbrukarna, men jag vill se fakta innan jag gör det.
Jag vill inte påstå att jag sitter på några sanningar, men av de uppskattade 16 000(?) som kör rattfulla varje dag tror jag inte lejonparten är tunga missbrukare. Har vi ens tillräckligt många pundare i landet till att fylla alla dessa bilar?

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
berggren_martin skrev:
Själv har jag inte fått böter en enda gång trots tusentals mils hojåkande. Är verkligen reglerna och kontrollerna så hårda? Jämför exempelvis med Norge...

Precis, jag har väl kört iaf 50 000 mil sen jag fick B-kortet 97 och jag har fått böter en gång och då var det för att jag bytte fil och trängde en annan bil som låg i lastbilens döda vinkel. Jag har blivit stannad en gång med lastbil där dom kollade färdskrivarblad, flygande besiktning på lastbilen och så fick jag blåsa.

Det är inte speciellt mycket på 50 000 mil.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ugluk skrev:
som kör rattfulla varje dag tror jag inte lejonparten är tunga missbrukare. Har vi ens tillräckligt många pundare i landet till att fylla alla dessa bilar?

Jepp, och med råge tyvärr..

edit: Merparten av de 16000 som kör bil rattfulla varje dag är "svensson" d.v.s den procenten svensson som är alkoholister.
Den stora gruppen som super om kvällarna och smygsuper på jobbet och tar bilen till och från jobbet och spelar normala svenssons.

Sen har vi alla bland/läkemedelsmissbrukare alla valium och stesolidtuggande människor som också är ett stort dolt missbruk, d.v.s de ser inte ut som pundaren på plattan.

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Ett exempel: http://www.vlt.se/pub/nyhet.asp?art_id=78464&h=

oFFkeFF skrev:
Jepp, och med råge tyvärr..

edit: Merparten av de 16000 som kör bil rattfulla varje dag är "svensson" d.v.s den procenten svensson som är alkoholister.
Den stora gruppen som super om kvällarna och smygsuper på jobbet och tar bilen till och från jobbet och spelar normala svenssons.

Sen har vi alla bland/läkemedelsmissbrukare alla valium och stesolidtuggande människor som också är ett stort dolt missbruk, d.v.s de ser inte ut som pundaren på plattan.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife