Grym Offtopic: Hur fixar jag min Maglite-ficklampa? Batterier fast

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Jag har en Maglite-ficklampa modell större. I den sitter tre eller kanske fyra stora batterier. Dom sitter fast eftersom dom troligen läckt lite och sitter mer eller mindre som gjutna i "röret".

Hur får jag loss dom? Försökt med lite våld, banka och slå men dom lossnar inte. Det är smalt mellan batterierna och röret dom sitter i så man inte riktigt får ner några verktyg heller.

Några tips ? :huvet

Bifogat

• IMG_0001.jpg
    IMG_0001.jpg
    28.3 KB · Visningar: 218
  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    41.4 KB · Visningar: 113
Den går ju att öppna i båda ändar.
Gör så och ta ett rör och slå batterierna igenom lampan.

955i skrev:
Hmm näe, går EJ att öppna i båda riktningarna, endast en.
Jo, först kan du ju skruva av lamphuvudet och så går det att skruva av ett lock i botten på lampan också.

Bifogat

• maglight.jpg
    maglight.jpg
    14.8 KB · Visningar: 968
955i skrev:
Hmm näe, går EJ att öppna i båda riktningarna, endast en.
Helt säker?
Jag har en som ser ut att vara likadan och den går definitivt att öppna i båda ändar. Alla maglite jag sett går att öppna i båda ändar.

sEiKo skrev:
Jo, först kan du ju skruva av lamphuvudet och så går det att skruva av ett lock i botten på lampan också.

Jodå, så långt är jag med, du kan skruva bort lamphuvudet men när detta är borta så sitter det en... sak i vägen där själva laman sätts och innan man skruvar på "huvudet" och som inte går att skruva bort, promise. Kan inte ta bild just nu för kameran är på laddning.

Wunder skrev:
Helt säker?
Jag har en som ser ut att vara likadan och den går definitivt att öppna i båda ändar. Alla maglite jag sett går att öppna i båda ändar.

Haha.. .skall trippelkolla då..jag är inte ens bakis annars skulle man kunna misstänka att jag var lite hjärnslö.

Hmmm... går inte att rubba.. tar i så jag spricker. Kanske kanske trots allt... inte säker men det sitter en packning där. Skall testa vidare. Fortsätting följer senare, måste dra iväg ett tag här nu.

Du tar inte bara bort lampglaset utan hela skiten som reflektor sitter i.
Du vet att du kan justera ljusbilden på den? om du skruvar tillräckligt mycket motsols så får du loss hela skiten.

sEiKo skrev:
Du tar inte bara bort lampglaset utan hela skiten som reflektor sitter i.
Du vet att du kan justera ljusbilden på den? om du skruvar tillräckligt mycket motsols så får du loss hela skiten.

Annarså är det ingen MagLite, eller så har batterierna "limmat" fast huvudet för dig.

i med lite coca cola, det rost löser om du nu inte får upp den-andra-änden-som-går-att-öppna-på-alla-MagLite-lampor eller nått annat rostlösande medel

5/56 och dylikt suger.
Blanda till riktig citronsyra istället så får du bättre lösning än cocacola som bara kladdar och gör sig bättre i munnen.

Bikerbitch skrev:
Gå till Clas Ohlson och säg att du inte får ut batterierna så hjälper dom dig säkert :tummenupp

Haha...

Nåja...

Till sist fick jag ut batterierna men det var inte lätt. Det gick fortfarande inte att öppna tuben i båda riktningarna, troligen igen smörjat där också men fick upp den några millimeter.

Det blev istället 5-56 och våld :smasha som var lösningen (bokstavligen). Slå lampan så hårt man orkade upprepade gånger i backen. Det provades sätta i skruvstäd och vrida, poligrip, verktyg you name it..

Nu är iaf batterierna ute! :klappar

Tack för goda råd och tips!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back