grymt bra fråga:P

RS 125

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Rs 125, Hond cb 125, KTM 80cc cross
Jo det funkar, andvänds ibland på stora fartygsmotorer.

Har aldrig sett det på mindre motorer.
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Pröva blanda bensin+disel i en Rs eller Mito och kolla hur länge den håller :)
För att göra det hela lite mer intresant så använd Biltemas äkel olja oxå :rolleyes:
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Klart det inte funkar! Bara för det kommer ja inte ihåg vrf just nu :kocko

men bensin i diesel motor går. Dock ska man helst inte köra så.
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
Wargen skrev:
Klart det inte funkar! Bara för det kommer ja inte ihåg vrf just nu :kocko

men bensin i diesel motor går. Dock ska man helst inte köra så.
disel behöver mera värme för å brinna har jag för mig:va sen arbetar diselmotorer under mycket högre tryck än en bensinare :)

fast_aprilia_rs skrev:
Pröva blanda bensin+disel i en Rs eller Mito och kolla hur länge den håller :)
För att göra det hela lite mer intresant så använd Biltemas äkel olja oxå :rolleyes:
har erfarenheter av deras olja :D kopplingen slirar som fan :tungan oljan funkade typ bra i en timme :hihi
 

lill pundarn

En gång moppefucko alltid moppefucko! =D
Gick med
4 Feb 2006
Ort
stockholm
Hoj
CH-racing WSM 125cc -05, KTM 125cc CG -81
Wargen skrev:
Klart det inte funkar! Bara för det kommer ja inte ihåg vrf just nu :kocko

men bensin i diesel motor går. Dock ska man helst inte köra så.

det finns tvåtaks disel... du kan inte köra disel i en bensinmotor då oktan talet är för högt (så diseln kan inte antändas)... i diselmotorn antänds dieseln av värmen som upstår vid kompritionen inne i cylindern...

bensin i en diesel borde funka tycker jag... :va dock med knackningar...
 

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Harley Heritage
har för mig att min pappa körde moped på diesel devärmde upp den med blås lampa kan jag ha fel??
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Diesel ska glödtända dessutom krävs det över 20 bar för att det ska gå att antända, en 2t ger knappt 6-7 bar.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
fast_aprilia_rs skrev:
Pröva blanda bensin+disel i en Rs eller Mito och kolla hur länge den håller :)
För att göra det hela lite mer intresant så använd Biltemas äkel olja oxå :rolleyes:

HAHA Biltemas 2-t olja e den sämsta som finns. Min polare använde den till sin moppe och innan gjorde den ca 90 (på mätarn) urpluggad. Men efterbiltemas olja gick den i 30 urpluggad!!! Han har kollat igenom allt men hittar inget så han ska lämn in den nu :rofl

han testade i en annan moppe också innan han märkte problemet och samma sak hände den :hihi det var hans morsas moppe från 70 talet . :lol
 

Farmarn

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2005
Ort
Östersund
Hoj
Gammalt rat
Först och främst blir Dieselmotorer ganska tunga

sen så släpper tvåtaktsDieselmotorer ut så mycket sot och skit så dom klarar aldrig miljökraven.

sen så skulle jag vilja se den som kickar igång en Diesel.

Wargen skrev:
Klart det inte funkar! Bara för det kommer ja inte ihåg vrf just nu :kocko

men bensin i diesel motor går. Dock ska man helst inte köra så.


På sjuttiotalet i finland fanns det företag som byggde om ryska bensindrivna lador (bilmärket) så att man först startade och varmkörde dom på bensin
sen när dom blivit varm så ändrade man så att dom gick på diesel
det funkade hyffsat iaf. På den tiden var det värt att göra så eftersom dieseln
var såpass mycket billigare än bensinen.

men nu är det knappast värt det när dieseln kostar i princip lika mycket som bensinen.
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Sluta fåna er. Ni som inte vet nåt kan vara tysta istället :gnissla .
Tvåtaktsdieslar är vanliga, men inte under 10 liter. Brukar vara enorma fartygsmotorer, och om jag kommer ihåg rätt är det inga problem med miljökraven. Men jag är inte säker på det sistnämnda.
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
Trashcan skrev:
Sluta fåna er. Ni som inte vet nåt kan vara tysta istället :gnissla .
Tvåtaktsdieslar är vanliga, men inte under 10 liter. Brukar vara enorma fartygsmotorer, och om jag kommer ihåg rätt är det inga problem med miljökraven. Men jag är inte säker på det sistnämnda.

Det finns en tråd här om tvåtaktturbo och i den finns den en länk till ett tåg som har en turbomatad tvåtaksdiesel! :banana
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
Diesel ska glödtända dessutom krävs det över 20 bar för att det ska gå att antända, en 2t ger knappt 6-7 bar.

14-25 bar är vanligt arbets område för diesel

Diesel motorn är ju utan tändstift och självantänds av den höga kompresionen.

Glödtändare för att lättare kunna starta den då den är kall.

I en 2 takt kanske funkar inte vet jag, kräver nog en del modifikationer:3freak
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Mr Helmut skrev:
14-25 bar är vanligt arbets område för diesel

Diesel motorn är ju utan tändstift och självantänds av den höga kompresionen.

Glödtändare för att lättare kunna starta den då den är kall.

I en 2 takt kanske funkar inte vet jag, kräver nog en del modifikationer:3freak
Poängen var att en 2t inte har den kompression som krävs, men det finns ju 2t dieslar så visst men att konvertera en vanlig 125cc motor är nog ingen möjlighet.
Glödtändning är det väl på många dislar i drift?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
Poängen var att en 2t inte har den kompression som krävs, men det finns ju 2t dieslar så visst men att konvertera en vanlig 125cc motor är nog ingen möjlighet.
Glödtändning är det väl på många dislar i drift?

då tänker pucko 14 år åker aprilia om jag planar toppen skit mycket undra om jag kan börja köra med diesel.......

jag tror endast glödtändning används vid start.

Kör själv turbo diesel:)
 

Farmarn

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2005
Ort
Östersund
Hoj
Gammalt rat
philsson skrev:
Poängen var att en 2t inte har den kompression som krävs, men det finns ju 2t dieslar så visst men att konvertera en vanlig 125cc motor är nog ingen möjlighet.
Glödtändning är det väl på många dislar i drift?

Alla dieslar har kompressionständning. Glödstiften är till för att det ska vara lättare att göra kallstart på dom att "glödga" kallas det.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Farmarn skrev:
Alla dieslar har kompressionständning. Glödstiften är till för att det ska vara lättare att göra kallstart på dom att "glödga" kallas det.
ok, tack för infon. :Bugar
Trodde att det bara var moderna dieslar som inte använde sig av glödtändning under driift.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top