GSX-R 750 Service

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Tjena

Jag har en 14 år gammal gixxer 750 som gått ca 3000 mil. Den är välservad och har nyss fått ventiljustering. Vad är där mer att göra på en lite äldre hoj? I vilket skick är kolvar och kolvringar? Servicebok fanns inte.

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
men går den bra i motorn? går den bra så e allt ok kolvar mm ok...men allt beror på hur den körts innan.

går den bra så är väll motorn ok tycker man:tummenupp

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
men går den bra i motorn? går den bra så e allt ok kolvar mm ok...men allt beror på hur den körts innan.

går den bra så är väll motorn ok tycker man:tummenupp

Jodå, den gick bra vid första provturen, men när man kallstartar den så ryker den lite, men efter ett tag ryker den inte.. kanske lite dåliga ventiltätningar?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
svårt att avgöra skicket p.g.a. rök vid kallstart.
bättre att mäta hur mycket den drar på 100 mils körning eller liknande.

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Hoj
Coccacoki
Jodå, den gick bra vid första provturen, men när man kallstartar den så ryker den lite, men efter ett tag ryker den inte.. kanske lite dåliga ventiltätningar?

Låt motorn bli varm, i med 3 vxl 1500 varv och vrid på max. Är det inga konstigheter med gången och den varvar ur utan hostningar är det nog bra. Kolla så inte den chokar. Sedan beror det på vad det är för färg på röken som kommer:)

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Låt motorn bli varm, i med 3 vxl 1500 varv och vrid på max. Är det inga konstigheter med gången och den varvar ur utan hostningar är det nog bra. Kolla så inte den chokar. Sedan beror det på vad det är för färg på röken som kommer:)

Tjock vit rök

@Jippo

Ventilerna är justerade menade jag, om tätningar är bytta vet jag ingenting om.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Så länge hojen drar mer bensin än olja så är jag nöjd :)

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Håller med föregående talare, drar den inte vatten och rimligt med olja skulle jag bara gasa och vara glad.

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Håller med föregående talare, drar den inte vatten och rimligt med olja skulle jag bara gasa och vara glad.

Okej, blir dock inget gasande förr än till våren så funderar ändå på att plocka ned den i vinter och serva den, ev byte av ventiltätningar och kolvringar. Kolvarna är väl i fint skicka efter 3000 mil? de är ju så dyra att byta.. 4 st ska man ha :(

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Okej, blir dock inget gasande förr än till våren så funderar ändå på att plocka ned den i vinter och serva den, ev byte av ventiltätningar och kolvringar. Kolvarna är väl i fint skicka efter 3000 mil? de är ju så dyra att byta.. 4 st ska man ha :(

Nej, du behöver inte byta kolvar efter 3000 mil.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Skönt att höra! med nya kolvringar och ventiltätningar så blir den 100 % tät, förhoppninsvis..

Ryker den vitt så är det vatten och har ingenting att göra med kolrvingar eller tätningar. Att det småryker lite vitt när de är såhär kallt ute är inget konstigt

Laga inte sådant som inte är trasigt. Byta kolvringar och tätningar är renovering, inte service. Normalt sett är de inte speciellt slitet efter 3000 mil.

Kolvringar, toppackning och tätningar kostar f.ö ett antal tusen kronor. Köp nåt roligare för dom pengarna.. körlektioner kanske

Last edited:

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Ryker den vitt så är det vatten och har ingenting att göra med kolrvingar eller tätningar. Att det småryker lite vitt när de är såhär kallt ute är inget konstigt

Laga inte sådant som inte är trasigt. Byta kolvringar och tätningar är renovering, inte service. Normalt sett är de inte speciellt slitet efter 3000 mil.

Kolvringar, toppackning och tätningar kostar f.ö ett antal tusen kronor. Köp nåt roligare för dom pengarna.. körlektioner kanske

Har tagit A1 kort, så det är bara att köra upp, det är bara att lära sig manöverbanerna på den nya hojen, men det är bara sätta upp lite koner..

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har tagit A1 kort, så det är bara att köra upp, det är bara att lära sig manöverbanerna på den nya hojen, men det är bara sätta upp lite koner..

När tog du A1? Gjorde du riskutbildningarna då? Om inte så måste du göra dem när du tar A-beg.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen

Är du mecksugen så är de bättre ställa in fjädringen, renovera framgaffeln och fetta in styr- och svinglager. De är i princip gratis och jag kan lova att din cykel behöver det mer än nya kolvringar

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
När tog du A1? Gjorde du riskutbildningarna då? Om inte så måste du göra dem när du tar A-beg.

Tog det hösten 2009, riksutbildningarna gjorde jag i våras 2010 för att få dom ur vägen så det är bara köra upp! :tummenupp

Är du mecksugen så är de bättre ställa in fjädringen, renovera framgaffeln och fetta in styr- och svinglager. De är i princip gratis och jag kan lova att din cykel behöver det mer än nya kolvringar

Det ska jag göra

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende