GSX-R enovering

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Hallå gott folk!! Finns det nån som kan hjälpa mig?? Har en 1100 motor som drar 1L olja /10mil, Har inget förtroende för mig själv, så jag vågar inte riva i det.. Är det nån som kan tänka sig att göra en insats?! (mot skälig betalning givetvis)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
annars är det lättare än man kan tro, men köp i så fall en handbok om motorn först
typ haynes eller nåt sånt.

Drar den så pass mycket olja måste den i princip gå på olja.

HanneZ

Guest
tja om det inte rinner olja om motorn så försvinner den ju ut genom avgaserna. Förmodligen är det dåliga kolvringar och dom är inte direkt svåra att byta!

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
1 liter på 10 mil? Inte på 100 mil? Det måste tokläcka nånstans. Min drog 1 liter på 100 mil innan jag vässade och det luktade rätt skapligt av bränd olja.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Att hona cylinderblocket (lokala motorslipensfirman) och byta kolvringar (det gör du) är enklare än man kan tro. Är du helt novis men med en servicemanual i handen tar det allt från 10 till 20 timmar. Värst är att få på cylindern igen utan att bryta av kolvringarna. Tålamod, tålamod... och lite mera tålamod.

Ryker den när den är varm är det förmodligen kolvringarna. Rycker den när den är kall (samt vid gasavslag) är det tätningarna för insugsventilerna. Ryker den våldsamt jämt kan det vara en blåst topplockspackning... men det märks när du skruvar isär den.

Du behöver inte köpa några nya packningar annat än sex stycken o-ringar som sitter på de fyra yttre dragstängerna samt de två innre främre. Fot- och toppackning kan du återanvända dom du gör ren dom väldigt noggrant. Det ska _inte_ vara någon packningsgegga på dom. Dom är gjorda av fjäderstål och tätar om det är absolut rent på ytorna.

Kräver en momentnyckel för M10x1.25 muttrarna på toppen. 28 ft-lbs/38 Nm. Lång hylsa storlek 14mm. M6'orna drar du till max 8 Nm, likaså M7'orna för ventilkåpan.

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
ang. olja

för det 1:a, vad för sorts olja är det i motorn? Komp.prov? helsyntet kan ibland försvinna snabbt som faan. I alla fall i yzf:en jag hade, en gång för länge sen. Då räckte det med att byta till en mineralolja "lite trögare" kolla det innan i alla fall mycket billigare än att riva hela skiten. :lol

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Jag kör nog på helsyntet, fick ett HÄFTIGT ras på växellådan sist jag "labborerade" med motoroljan :kocko

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Riv ner, fixa, sätt ihop :fakta
Och när du ändå har skiten nere så plockar du i lite roliga grejor i motorn. Trimvänligare motorer finns inte.

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Hmm,Är inte så skärpt så jag vågar riva i det. Har DU lust?? hittar jag ingen som tar tag i det SNART, :huvet så MÅSTE jag väl själv men det är MOTSTRIDIGT!!

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Riva topp och cylindrar på en gammelgixxer är det lättaste du kan göra som förstaprojekt, om du inte vill så behöver du inte ens ta ur motorn ur ramen, men det är bra för att komma åt lättast.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
sanntur skrev:
Hmm,Är inte så skärpt så jag vågar riva i det. Har DU lust?? hittar jag ingen som tar tag i det SNART, :huvet så MÅSTE jag väl själv men det är MOTSTRIDIGT!!

Om du har en servicemanual är det enkelt att fixa en gammal gixxer. Själv kan jag plocka isär motorn med förbundna ögon, men _det_ tar ett par gånger att lära sig. Däremot ska man ALDRIG plocka ihop en motor med förbundna ögon! :D

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Haynes-manualen är guld i dessa lägen. Förklarar precis hur du skall göra. Men om man vill göra det snabbare så är det bara börja skruva isär från topp och nedåt. Går knappast att göra fel. Kom ihåg: Moment när du drar skruvarna samt inställningen på kamkedjan (tror det är 22 länkar mellan dreven, men det står iofs i manualen.

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Jag har manualer, har även hört om att man kan ta loss kammarna och låta kamdrevet sitta kvar,skulle bara hålla det någorlunda sträckt och "hänga upp" det när cylindrarna är av.. Några synpunkter på det??

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kamdreven sitter på kammarna och följer med ut när du skruvar loss kammarna.
Kamkedjestyraren i mitten lär man hålla pli på eftersom det lätt kan lossna delar
som försvinner ned i motorblocket. Kamkedjan låter du bara försvinna ned i
motorn eftersom den fiskar man upp med en magnet vid monteringen igen.
Se till att märka upp kamkedja OCH kamdreven vid siffrorna med färgklickar
så blir allt så mycket enklare när de ska tillbaks igen. Innan du lossar på
kamkedjestyraren längst upp ska du först skruva bort kamkedjespännaren
som sitter bakom/under förgasarna i bakkanten på cylindern. För att få
bort topplocket ska M6'an under framkanten på topplocket bort samt
främre kamkedjestyraren ska upp och ut. Cylinder hålls bara av en M6
mutter (förrutom de 12 dragstängerna på toppen).

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
andersbrink har beskrivet detta så bra nu, så nu kan vem som helst plocka isär en 1100 motor :tummenupp

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
GAFFEL fundering??

Förresten, nån som vet om det går att byta till upponervänd gaffel eller annan nyare gaffel på mitt -85:a chassi

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
sanntur skrev:
Förresten, nån som vet om det går att byta till upponervänd gaffel eller annan nyare gaffel på mitt -85:a chassi

Japp, det är bara att flytta över hela paketet.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!